Dzisiaj
Niedziela
Jutro
Poniedziałek
24.05
Wtorek
25.05
Środa
26.05
Czwartek
27.05
Piątek
28.05
Sobota
29.05
Niedziela
30.05
Poniedziałek
31.05
Wtorek
01.06
Środa
02.06
Czwartek
04.06
Sobota
05.06
Niedziela
07.06
Wtorek
11.06
Sobota
12.06
Niedziela
19.06
Niedziela
23.06
Czwartek
26.06
Niedziela
28.06
Wtorek
05.07
Wtorek
28.07
Czwartek
09.08
Wtorek
25.08
Czwartek
sala
Solaris
16:00
Bilet
19. MDAG: OKI DOKI. Relacje ze zwierzętami
reż.
Ewa Martynkien, Wojciech Szczupak
Polska, 2022
18:00
Bilet
Filmoteka Śląska przedstawia: Sekrety Parku Śląskiego
POKAZY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
reż.
nieznani, E. B. Podolski
Polska, 1960
16:00
Bilet
RODZINA W KINIE: Yakari i wielka podróż
RODZINA W KINIE
reż.
Toby Genkel / Xavier Giacometti
Belgia / Francja / Niemcy, 2020
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
RODZINA W KINIE: Yakari i wielka podróż
RODZINA W KINIE
reż.
Toby Genkel / Xavier Giacometti
Belgia / Francja / Niemcy, 2020
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Nawet myszy idą do nieba
RODZINA W KINIE
reż.
Jan Bubeníček / Denisa Grimmová
Czechy / Francja / Polska / Słowacja, 2021
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
15:00
Bilet
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: seans „Dzikie zwierzęta” oraz zabawy [obowiązują zapisy]
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Polska,
10:00
Bilet
KINO DOBRYCH EMOCJI: Belle (dubbing)
KINO DOBRYCH EMOCJI
reż.
Mamoru Hosoda
Japonia, 2021
18:30
Bilet
KLUB FILMOWY AMBASADA: Złodzieje rowerów
Klub Filmowy Ambasada
reż.
Vittorio De Sica
Włochy, 1948
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Szalony świat Louisa Waina
Pora Dla Seniora
reż.
Will Sharpe
W. Brytania, 2021
10:00
Bilet
KINO DOBRYCH EMOCJI: Sala samobójców. Hejter
KINO DOBRYCH EMOCJI
reż.
Jan Komasa
Polska, 2020
18:00
Bilet
Seans z lektorką: Trzy piętra
SEANS Z LEKTOREM/LEKTORKĄ
reż.
Nanni Moretti
Francja / Włochy, 2021
19:00
Bilet
Bauhaus i miasto przyszłości. Spotkanie z książką „Malarstwo, fotografia, film” Lászla Moholya-Nagya
POKAZY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
reż.
Lászlo Moholy‐Nagy
Republika Weimarska, ZSRR, Wielka Brytania, 1930
18:55
Bilet
Hamlet [sezon 2021-22]
Opera – Transmisje z Metropolitan Opera w Nowym Jorku
reż.
Neil Armfield
USA, 2021
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:00
Bilet
LEKCJE FILMOWE: Wejście smoka
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
reż.
Robert Clouse
USA, Hongkong, 1973
16:00
Bilet
Moda na Kosmos: Spragnieni miłości
Moda na Kosmos
reż.
Kar Wai Wong
Francja / Hongkong, 2000
18:30
Bilet
ROK GROZY: Kot o dziewięciu ogonach
2022. ROK Z KINEM GROZY
reż.
Dario Argento
Włochy, Francja, Niemcy, 1971
18:30
Bilet
KLUB FILMOWY AMBASADA: Rodzina Addamsów
Klub Filmowy Ambasada
reż.
Barry Sonnenfeld
USA, 1991
18:00
Bilet
LEKCJE FILMOWE: Easy Rider
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
reż.
Dennis Hopper
USA, 1969
18:30
Bilet
ROK GROZY: Dzieci nocy
2022. ROK Z KINEM GROZY
reż.
Harry Kümel
Belgia, Francja, Niemcy, 1971
LEKCJE FILMOWE: Powiększenie
Blowup
Wydarzenie w cyklu:
Kraj, rok:
USA, 1966
Gatunek:
dramat
Reżyseria:
Michelangelo Antonioni
Scenariusz:
Tonino Guerra, Michelangelo Antonioni
Producent:
Bridge Films
Obsada:
David Hemmings, Vanessa Redgrave, Jane Birkin, Sarah Miles
Czas trwania:
110 min.
Wydarzenie archiwalne

Opis
Seans w cyklu LEKCJE FILMOWE, czyli JAK CZYTAĆ KINO. Przed seansem rozmowa filmoznawców - Anity Skwary i Mariusza Ciszewskiego.
"Powiększenie" to jedno z ponadczasowych arcydzieł kina - w czterdzieści lat po premierze film Michelangelo Antonioniego wciąż pozostaje jednym z najbardziej intrygujących i wpływowych dokonań w dziejach sztuki filmowej.
Akcja toczy się "swingującym Londynie" lat 60., w środowisku artystycznej bohemy. Bohaterem jest wzięty fotograf mody imieniem Thomas (David Hemmings); otaczają go asystenci, modelki, dziewczyny szukające szczęścia, znudzone gwiazdy rocka, barwni, młodzi ludzie z towarzystwa. Thomas pracuje jak maszyna i równie intensywnie używa życia - jest młody, przystojny, bogaty, a jednocześnie cyniczny, beznamiętny i wewnętrznie wypalony. Pewnego dnia fotograf wałęsa się po parku robiąc przypadkowe zdjęcia. Dostrzega w oddali mężczyznę i kobietę. Para zachowuje się dziwnie; być może kłóci się, albo ze sobą flirtuje. Thomas robi im serię zdjęć. Zostaje zauważony przez kobietę (Vanessa Redgrave), która natarczywie domaga się, aby fotograf oddał jej film. Bohater oczywiście odmawia; po powrocie do pracowni wywołuje kliszę i robi odbitki. Dostrzega na nich szczegóły, które pozwalają podejrzewać, że w parku doszło do morderstwa, którego dowody zostały utrwalone na zdjęciach. Kolejne, coraz większe powiększenia utwierdzają Thomasa w domysłach, ale bohater wciąż nie jest pewien, co rzeczywiście zobaczył i sfotografował. Fotograf wraca na miejsce domniemanej zbrodni, zaciekle pracuje nad wydobyciem szczegółów z kliszy; odkrycie prawdy staje się jego obsesją - ale prawda cały czas mu się wymyka.
Kiedy "Powiększenie" wchodziło w połowie lat 60. na ekrany do kin ustawiały się kolejki. Część widzów była zainteresowana obejrzeniem kolejnego dzieła MICHELANGELO ANTONIONIEGO, który dzięki takim filmom jak "Czerwona pustynia", "Przygoda" czy "Zaćmienie" dał się już wcześniej poznać jako jeden z najbardziej wytrawnych, ale i najtrudniejszych mistrzów kina epoki. Innych zaciekawiła współpraca reżysera z kultowym argentyńskim pisarzem Julio Cortazarem, na którego opowiadaniu w swobodny sposób oparty został scenariusz (Cortazar pojawia się zresztą w filmie w epizodycznej roli). Prawdziwe tłumy przyciągnęła jednak otaczająca film aura skandalu. Antonioni pokazywał hedonizm i dekadencję legendarnego "swingującego Londynu", który w latach 60. symbolizował szczyt mody i wyrafinowania. Jeszcze silniejszym magnesem były sceny erotyczne, które w czasie premiery filmu uchodziły za najodważniejsze, jakie kiedykolwiek pojawiły się w kinie głównego nurtu. Według dzisiejszych standardów erotyka w "Powiększeniu" wydaje się relatywnie niewinna, sam film wciąż jednak fascynuje i przyciąga kolejne pokolenia widzów. Antonioni zaproponował historię wielopoziomową, opowieść o śmierci duszy w społeczeństwie nieopanowanej konsumpcji i pogoni za przyjemnością, traktat o poszukiwaniu prawdy, która okazuje się pojęciem relatywnym, niemalże złudzeniem, a także rzecz o artyście, który za pomocą swego kunsztu usiłuje zmierzyć się niejednoznacznością rzeczywistości - i ponosi klęskę. Złota Palma w Cannes dla "Powiększenia" była jednym z najbardziej oczywistych werdyktów w dziejach festiwalu. Obraz Antonioniego mimo upływu lat pozostaje wciąż aktualny, współczesny i otwarty na nowe interpretacje - to jeden z tych filmów, który każdy widz musi odkryć sam dla siebie.
Urodzony w 1912 roku Michelangelo Antonioni uważany jest za klasyka współczesnego filmu. Wielki rozgłos przyniosła mu w 1960 roku wspomniana "Przygoda" - film, którego pokaz na festiwalu w Cannes stał się prawdziwym skandalem, wywołując oburzenie publiczności. Kolejne tytuły ugruntowały pozycję reżysera jako jednej z największych indywidualności europejskiego kina. Najbardziej pamiętne spośród nich to: "Noc" (1961), "Zaćmienie" (1962), "Czerwona pustynia" (1964), "Powiększenie" (1966), "Zabriskie Point" (1969), "Zawód: reporter" (1974), "Identyfikacja kobiety" (1982). W 1995 roku reżyser, chory i sparaliżowany, zrealizował przy pomocy Wima Wendersa film "Po tamtej stronie chmur". W tym samym roku Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu Oscara za całokształt twórczości. Dwa lata wcześniej został laureatem europejskiego odpowiednika tej nagrody - Feliksa. W styczniu 1996 roku otrzymał jedno z najwyższych odznaczeń francuskich - Order Legii Honorowej.
(źródło: AleKino+)
"Powiększenie" to jedno z ponadczasowych arcydzieł kina - w czterdzieści lat po premierze film Michelangelo Antonioniego wciąż pozostaje jednym z najbardziej intrygujących i wpływowych dokonań w dziejach sztuki filmowej.
Akcja toczy się "swingującym Londynie" lat 60., w środowisku artystycznej bohemy. Bohaterem jest wzięty fotograf mody imieniem Thomas (David Hemmings); otaczają go asystenci, modelki, dziewczyny szukające szczęścia, znudzone gwiazdy rocka, barwni, młodzi ludzie z towarzystwa. Thomas pracuje jak maszyna i równie intensywnie używa życia - jest młody, przystojny, bogaty, a jednocześnie cyniczny, beznamiętny i wewnętrznie wypalony. Pewnego dnia fotograf wałęsa się po parku robiąc przypadkowe zdjęcia. Dostrzega w oddali mężczyznę i kobietę. Para zachowuje się dziwnie; być może kłóci się, albo ze sobą flirtuje. Thomas robi im serię zdjęć. Zostaje zauważony przez kobietę (Vanessa Redgrave), która natarczywie domaga się, aby fotograf oddał jej film. Bohater oczywiście odmawia; po powrocie do pracowni wywołuje kliszę i robi odbitki. Dostrzega na nich szczegóły, które pozwalają podejrzewać, że w parku doszło do morderstwa, którego dowody zostały utrwalone na zdjęciach. Kolejne, coraz większe powiększenia utwierdzają Thomasa w domysłach, ale bohater wciąż nie jest pewien, co rzeczywiście zobaczył i sfotografował. Fotograf wraca na miejsce domniemanej zbrodni, zaciekle pracuje nad wydobyciem szczegółów z kliszy; odkrycie prawdy staje się jego obsesją - ale prawda cały czas mu się wymyka.
Kiedy "Powiększenie" wchodziło w połowie lat 60. na ekrany do kin ustawiały się kolejki. Część widzów była zainteresowana obejrzeniem kolejnego dzieła MICHELANGELO ANTONIONIEGO, który dzięki takim filmom jak "Czerwona pustynia", "Przygoda" czy "Zaćmienie" dał się już wcześniej poznać jako jeden z najbardziej wytrawnych, ale i najtrudniejszych mistrzów kina epoki. Innych zaciekawiła współpraca reżysera z kultowym argentyńskim pisarzem Julio Cortazarem, na którego opowiadaniu w swobodny sposób oparty został scenariusz (Cortazar pojawia się zresztą w filmie w epizodycznej roli). Prawdziwe tłumy przyciągnęła jednak otaczająca film aura skandalu. Antonioni pokazywał hedonizm i dekadencję legendarnego "swingującego Londynu", który w latach 60. symbolizował szczyt mody i wyrafinowania. Jeszcze silniejszym magnesem były sceny erotyczne, które w czasie premiery filmu uchodziły za najodważniejsze, jakie kiedykolwiek pojawiły się w kinie głównego nurtu. Według dzisiejszych standardów erotyka w "Powiększeniu" wydaje się relatywnie niewinna, sam film wciąż jednak fascynuje i przyciąga kolejne pokolenia widzów. Antonioni zaproponował historię wielopoziomową, opowieść o śmierci duszy w społeczeństwie nieopanowanej konsumpcji i pogoni za przyjemnością, traktat o poszukiwaniu prawdy, która okazuje się pojęciem relatywnym, niemalże złudzeniem, a także rzecz o artyście, który za pomocą swego kunsztu usiłuje zmierzyć się niejednoznacznością rzeczywistości - i ponosi klęskę. Złota Palma w Cannes dla "Powiększenia" była jednym z najbardziej oczywistych werdyktów w dziejach festiwalu. Obraz Antonioniego mimo upływu lat pozostaje wciąż aktualny, współczesny i otwarty na nowe interpretacje - to jeden z tych filmów, który każdy widz musi odkryć sam dla siebie.
Urodzony w 1912 roku Michelangelo Antonioni uważany jest za klasyka współczesnego filmu. Wielki rozgłos przyniosła mu w 1960 roku wspomniana "Przygoda" - film, którego pokaz na festiwalu w Cannes stał się prawdziwym skandalem, wywołując oburzenie publiczności. Kolejne tytuły ugruntowały pozycję reżysera jako jednej z największych indywidualności europejskiego kina. Najbardziej pamiętne spośród nich to: "Noc" (1961), "Zaćmienie" (1962), "Czerwona pustynia" (1964), "Powiększenie" (1966), "Zabriskie Point" (1969), "Zawód: reporter" (1974), "Identyfikacja kobiety" (1982). W 1995 roku reżyser, chory i sparaliżowany, zrealizował przy pomocy Wima Wendersa film "Po tamtej stronie chmur". W tym samym roku Amerykańska Akademia Filmowa przyznała mu Oscara za całokształt twórczości. Dwa lata wcześniej został laureatem europejskiego odpowiednika tej nagrody - Feliksa. W styczniu 1996 roku otrzymał jedno z najwyższych odznaczeń francuskich - Order Legii Honorowej.
(źródło: AleKino+)