Weekend z japońską animacją

Weekend z japońską animacją | 26 – 28 kwietnia 2019

W ostatni weekend kwietnia zapraszamy na czwarte już spotkanie z anime – w tym mistrzowskich animacji japońskiego Studia Ghibli. Wśród pięciu zaprezentowanych tym razem filmów, aż dwa są dedykowane najmłodszej widowni – będą to filmy Mamoru Hosody: już niemal kultowe „Wilcze dzieci” oraz nominowana w tym roku do Oscara „Mirai”.

Dla starszych widzów również przygotowaliśmy wyjątkowe wydarzenia. Przede wszystkim w kwietniu tego roku obchodzimy 30-lecie wydania pierwszej mangi ze świata „Ghost In The Shell” i zaprezentujemy ekranizację tego dzieła – arcydzieło Mamoru Oshii z 1995 roku. W zeszłym roku odszedł współzałożyciel Studia Ghibli, przyjaciel i współpracownik Hayao Miyazakiego przez ponad trzy dekady – Isao Takahata, twórca legendarnych „Powrotu do marzeń”, „Grobowca świetlików” i „Księżniczka Kaguya”. Przypomnimy dwa ostatnie tytuły, a o całej twórczości Takahaty opowie Sławomir Wasiński – filmoznawca i krytyk filmowy, prowadzący blog Wchłonięty przez orient autor książek „O kinie wartościowym” i „Buntownik neonowego boga”.

 

26.04 piątek, godz. 17:30

Księżniczka Kaguya, reż. Isao Takahata, Japonia 2013, 137 min

Film, którym Ghibli całkowicie zmieniło estetykę, a mimo to podbiło świat, zdobywając przy tym kolejną nominację do Oscara. Ręcznie malowana Księżniczka Kaguya jest w całości oparta na klasycznych japońskich baśniach, a elementów fantastycznych jest tu nieco mniej, niż w pozostałych animacjach studia. Ta epicka opowieść ominęła polskie kina w roku dystrybucji ukazując się bezpośrednio na płytach DVD, co wyrządziło wielką szkodę w jej odbiorze. W przeciwieństwie bowiem do np. Tajemniczego świata Arietty czy Marnie. Przyjaciółki ze snów, Kaguya nie jest skierowana do najmłodszych widzów, zachwyca niespotykaną nigdzie indziej techniką malowania oraz rozmachem historii opowiedzianej w sposób, który wybrzmiewa najlepiej na wielkim ekranie.

Starzejący się zbieracz bambusu w jednej z łodyg rośliny znajduje malutką dziewczynkę. Bierze ją za księżniczkę zesłaną mu przez niebiosa jako błogosławieństwo. Wraz z żoną wychowują ją jak własną córkę. Z czasem dziewczynka wyrasta na piękną kobietę. Otoczona mnóstwem adoratorów konsekwentnie odrzuca wszystkie propozycje zaręczyn. A najbardziej zdeterminowanym kandydatom wyznacza niemożliwe do spełnienia zadania. Pewnego dnia w księżniczce Kaguya zakochuje się sam cesarz…

film pokazywany w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami, od 10 roku życia

 

26.04 piątek, godz. 20:00

Grobowiec świetlików, reż. Isao Takahata, Japonia 1988, 89 min

Niezwykły film stworzony przez współzałożyciela studia Ghibli – Isao Takahata – który wyzbył się plastyki kina fantasy i science-fiction na rzecz realistycznej opowieści wojennej.

Grobowiec świetlików to wstrząsający obraz II wojny światowej z perspektywy nastolatka i jego małej siostrzyczki uciekający z miasta przed atakami lotniczymi na prowincję, gdzie liczą na pomoc ciotki. Despotyczna krewna nie chce im udzielić schronienia i rodzeństwo jest skazane na radzenie sobie własnymi siłami.

film pokazywany w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami, od 16 roku życia

Gościem pokazu „Grobowiec świetlików” będzie filmoznawca i krytyk filmowy Sławomir Wasiński, opowie o postaci i twórczości zmarłego w marcu zeszłego roku współtwórcy studia Ghibli. Jest on autorem eseju poświęconego kinu reżysera, zachęcamy do lektury tekstu „Wspomnienia jak spadające krople deszczu. Cechy i tematy twórczości Isao Takahaty”.

Sławomir Wasiński to twórca bloga Wchłonięty przez Orientautor książek pt. „O kinie wartościowym” (2010) i „Buntownik neonowego boga. O kinowej i telewizyjnej twórczości Tsai Ming-lianga (2013)”. Na portalu Bad Taste tworzył cykl zatytułowany Fraktale Azji, który kontynuuje na blogu filmowym Wchłonięty przez Orient,. Współpracuje z festiwalami filmowymi: Pięć SmakówT-Mobile Nowe Horyzonty oraz Ars Independent. Pisze pracę doktorską na temat poetyki kina samurajskiego.

27.04 sobota, godz. 15:30

Wilcze dzieci, reż. Mamoru Hosoda, Japonia 2012, 117 min

Młoda studentka Hana zwraca uwagę na chłopaka słuchającego uniwersyteckich wykładów. Wkrótce oboje stają się sobie bliscy. Wybranek dziewczyny zdradza, że jest wilkołakiem, co Hana akceptuje w imię rodzącej się miłości. Ich uczucie daje narodziny dwójce dzieci, które rodzą się w połowie wilkami. Zanim kobieta nauczy się od męża, jak radzić sobie z ciężkim do wychowania potomstwem, ten ginie wiedziony zwierzęcym zewem. Pragnąc chronić swoje dzieci, Hana przeprowadza się na wieś, gdzie ciężką pracą zdobywa sympatię lokalnych rolników.

film pokazywany w polskiej wersji językowej, od 10 roku życia

 

28.04 niedziela, godz. 16:00 – pokaz w ramach Rodziny w kinie

Mirai, reż. Mamoru Hosoda, Japonia 2018, 100 min

„Mirai” to intymna opowieść o rodzącej się zazdrości, która wdziera się w życie 5-letniego Kuna wraz z pojawieniem się w domu młodszej siostry, Mirai. Reżyser stworzył fabułę obserwując zachowania własnego syna. Do rzeczywistości, tak samo jak w poprzednich produkcjach, wprowadził warstwę magiczną: Kun odkrywa, że w ogrodzie za domem może podróżować w czasie – wyrusza do przyszłości na spotkanie z nastoletnią już Mirai i do przeszłości, gdzie spotyka matkę w czasach jej dzieciństwa i odkrywa w niej równie krnąbrną, co w sobie naturę, oraz dziadka, miłośnika motocykli i żołnierza. Dowiaduje się także, że rodzinne mity to niekoniecznie tylko opowieści. Hosoda miesza porządki czasowe,nieoczekiwanie przenosi bohaterów z jednej przestrzeni w drugą i miksuje wyobraźnię z tu i teraz – w tym wszystkim bardzo sprawnie prowadzi widza przez doświadczenia różnych pokoleń. Reżyser przyznaje, że jego intencją było stworzenie dzieła chłonącego to, co dzieje się wokół: japońskie społeczeństwo wydaje się być zaprojektowane dla dorosłych, a „Mirai” ma przypomnieć, że dzieci też są jego częścią i nie należy o nich zapominać.

film pokazywany w polskiej wersji językowej, od 6 roku życia

 

28.04 niedziela, godz. 18:00

Ghost in the Shell, reż. Mamoru Oshii, Japonia 1995, 85 min

W niedalekiej przyszłości korporacje łącznościowe sięgnęły gwiazd, a elektrony i światło płyną poprzez wszechświat. A jednak postęp komputeryzacji nie zlikwidował jak dotąd podziałów narodowych i rasowych. Jest rok 2029. Przyszłość, która jest jednak różna od znanej nam rzeczywistości. Teraz to komputery i globalna informatyzacja rządzą światem. Najgorszym przestępstwem staje się w tej chwili włamanie do sieci. Tutaj właśnie rozgrywa się walka stróżów prawa z kryminalistami. Świat, w którym ludzie mają wbudowane w siebie cybernetyczne komponenty, a cyborgi są nie do odróżnienia od zwykłych ludzi staje się areną walki policyjnej Sekcji 9 z tajemniczym hakerem zwanym Władcą Marionetek. Dwójka agentów, Batô, człowiek z elementami cyborga w sobie, oraz Major Motoko Kusanagi, doskonały cyborg o ludzkich odruchach, podejmują walkę z hakerem, który zamienia ludzi w bezwolne marionetki wykonujące jego polecenia. Walka z Władcą Marionetek powoduje, iż Batô zaczyna uważnie przyglądać się pięknej pani Major.

Obchodzimy właśnie 30-lecie powstania mangi „Ghost In The Shell” Masamune Shirowa, która po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w kwietniu 1989 roku w Shūkan Yangu Magajin (Weekly Young Magazine). Z tej okazji przed seansem zaprezentujemy wybrane kadry z tej i innych mang poprzedzających powstanie kultowego anime.

film pokazywany w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami, od 14 roku życia

 

ceny biletów:

12 zł ulgowy, 14 zł normalny – „Księżniczka Kaguya”, „Grobowiec świetlików”, „Wilcze dzieci”, „Ghost in the Shell”

15 zł ulgowy, 17 zł normalny – „Mirai”

1/8
Brak nadchodzących wydarzeń dla tego cyklu