Uciekinier
Bugonia
Być kochaną
Ostatni wiking
Dom dobry
Ostatni wiking
Być kochaną
Uciekinier
Uciekinier
Ministranci
Rocznica
Kicia Kocia ma braciszka
Przegląd filmów z domowych archiwów z komentarzem autorów
Sny o miłości
Okean Elzy: Stormwatch
Sny o miłości
Głos Hind Rajab | Europejski Dzień Kina Artystycznego
Rodzina w kinie: Szkoła magicznych zwierząt 3 + warsztaty botaniczne
Dźwięki miłości PRZEDPREMIERA | Europejski Dzień Kina Artystycznego
Uciekinier
Sny o miłości
Ministranci
Sny o miłości
Okean Elzy: Stormwatch
Ministranci
Rocznica
Sny o miłości
Dom dobry
Uciekinier
Rocznica
Ministranci
Sny o miłości
Ministranci
Rocznica + wywiad wideo z Janem Komasą
Szkoła magicznych zwierząt 3
Rodzina w kinie: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech
Paciorki jednego różańca
Duch (Poltergeist) | Premiera książki „Tajemne życie przedmiotów” Karoliny Kostyry
Kurosawa. Tron we krwi + prelekcja
Być kochaną
Dom dobry
Uciekinier
Bugonia
Historia na ekranie: Zgoda
Franz Kafka
Bugonia
Funny Games + prelekcja
Dom dobry
Ministranci
Sny o miłości
SKOCZ DO KINA 2025 – Festiwal filmów rowerowych
Dom dobry
Ministranci
Uciekinier
Rok z kinem Azji: Przyczajony tygrys, ukryty smok | Home Movie Day
Rocznica
Rocznica
Filmowe popołudnie dla dzieci: Ruszamy w góry
„8 i ½” | Europejski Dzień Kina Artystycznego
Ministranci
Dom dobry
Ministranci
„Casablanca” na Wielkim Pięknym Ekranie
Rocznica
Uciekinier
Dom dobry
Kurosawa. Rashomon | Klub Filmowy Ambasada
PORA DLA SENIORA: Ministranci
Rok z kinem Azji: Angel’s Egg
Najlepsze z najgorszych: PTAKODEMIA 3: MORSKI ORZEŁ
Czyściec
Filmowe popołudnie dla dzieci: Kosmos
Nowa fala & Do utraty tchu | Podwójny pokaz specjalny
Historia na ekranie: Titina
Kurosawa. Ran | Klub Filmowy Ambasada
Filmowe powtórki do matury: Potop Redivivus (1974)
TEATR W KINIE: Profesja pani Warren
André Rieu. Wesołych Świąt!
Giselle | wg Adama [sezon 2025]
Kurosawa. Dersu Uzała
Anishort: Najlepsze krótkie filmy animowane
Filmowa profilaktyka zdrowia psychicznego: Comedy Queen + prelekcja
Rok z kinem Azji: Ghost in the Shell (1995)
André Rieu. Wesołych Świąt!
Rok z kinem Azji: Oldboy
Najlepsze z najgorszych: Święty Mikołaj wyrusza na podbój Marsa
André Rieu. Wesołych Świąt!
Rok z kinem Azji: Chungking Express
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości
Dziadek do orzechów | wg Czajkowskiego [sezon 2025]
André Rieu. Wesołych Świąt!
Filmowy Sylwester w Kinie Kosmos 2025/26
Dziadek do orzechów | wg Czajkowskiego [sezon 2025]
André Rieu. Wesołych Świąt!
Filmowe powtórki do matury: Wesele
André Rieu. Wesołych Świąt!
Historia na ekranie: Gdzie jest Anne Frank
Historia na ekranie: Good bye, Lenin!
Filmowe powtórki do matury: Chłopi (2023)
Historia na ekranie: Fritzi. Przyjaźń bez granic
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
ŻYWIOŁY KINA: Fitzcarraldo + spotkanie z Łukaszem Guttem
Fitzcarraldo
„FITZCARRALDO” WERNERA HERZOGA I SPOTKANIE Z OPERATOREM ŁUKASZEM GUTTEM | ŻYWIOŁY KINA. TWÓRCZA MOC PRZYRODY
KINO JANOSIK | 28.10 | PT | 19.00 | spotkanie przed filmem
KINO KOSMOS | 29.10 | SB | 18.30 | spotkanie przed filmem
KINO BAŁTYK | 30.10 | ND | 19.00 | spotkanie przed filmem
O WSPÓŁPRACY Z ŻYWIOŁAMI NA PLANIE FILMOWYM
Kino to żywioł wyobraźni, który pozwala materializować się na ekranie najbardziej szalonym pomysłom twórców filmowych. Ich realizacja to bardzo często okupione ciężką pracą, ryzykiem i forsowaniem własnych granic mierzenie się z realnym żywiołem: przyrodą, która zarazem inspiruje, jak i wskazuje nam nasze ludzkie ograniczenia.
Symbolem kina, które konfrontuje człowieka z naturą, stała się twórczość Wernera Herzoga. Niemiecki reżyser, zarówno w swoich filmach dokumentalnych, jak i fabułach sięga po tematy i motywy związane ze skomplikowaną relacją jednostki uwikłanej w kreacyjno-destrukcyjną moc przyrody. Herzog okazuje bohaterów – jak Aguirre („Aguirre, gniew boży”), Fitzcarraldo („Fitzcarraldo”), ścigający się ze sobą alpiniści („Krzyk kamienia”), Bruce Chatwin („Nomada. Na tropie Bruce’a Chatwina”), czy on sam („Pod wulkanem”), którzy, zafascynowani żywiołami natury, próbują je okiełznać w szaleńczych przypływach życiowej, twórczej i filmowej pasji.
W Kinie Kosmos spotkanie z Łukaszem Guttem przed seansem tłumaczone będzie na Polski Język Migowy.
Podczas spotkania poświęconego współpracy z żywiołami na planie filmowym pokażemy jeden z najważniejszych filmów Wernera Herzoga – „Fitzcarraldo” z 1982 roku, opowiadający o Irlandczyku owładniętym obsesją wybudowania w amazońskiej dżungli opery. Pokaz filmu poprzedzi spotkanie z Łukaszem Guttem – operatorem realizującym zdjęcia m.in. do filmów „Co się wydarzyło na wyspie Pam?” Elizy Kubarskiej i „Broad Peak” Leszka Dawida – te drugie kręcone były w Karakorum na wysokości ponad 5000 m.n.p.m. Łukasz Gutt opowie o pracy operatora w ekstremalnych warunkach, współpracy z żywiołami i o tym, z jakimi decyzjami musi się zmierzyć operator i ekipa filmowa w konfrontacji z potęgą natury.
„Fitzcarraldo”
reż. Werner Herzog | RFN, Peru | 1982 | 156 min |
spotkanie z Łukaszem Guttem – operatorem, absolwentem Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach autorem zdjęć m.in. do filmów „Broad Peak”, „Co się wydarzyło na wyspie Pam?” i „Wszystkie nasze strachy”, którego jest także współreżyserem
***
Wydarzenie jest częścią projektu „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” realizowanego przez trzy kina IF Silesia Film oraz Filmotekę Śląską.
Na Górnym Śląsku, kojarzonym z przemysłem i industrializacją, podejmujemy działania i otwieramy dyskusję o roli i znaczeniu przyrody: w ramach idei zielonej transformacji chcemy – poprzez kino - przywracać i ożywiać więzi łączące człowieka z naturą i przyrodą. Skupimy się na czterech żywiołach: ogniu, wodzie, powietrzu i ziemi, które funkcjonują w naszym życiu dosłownie oraz jako znaki w kulturze i symbole kształtujące myślenie o świecie.
Przyświeca nam myśl Władysława Hasiora – że piątym żywiołem jest ludzka zdolność fantazjowania. A co bardziej niż kino pobudza naszą wyobraźnię? Może być środkiem do realizacji najśmielszych fantazji i medium przez które możemy w nich zbiorowo i indywidualnie uczestniczyć, a zarazem rzetelnym zapisem rzeczywistości wokół nas i narzędziem jej twórczego przekształcania.
Międzypokoleniowe i interdyscyplinarne „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” to rozpisane na dwa lata cykliczne pokazy filmów podejmujących tematykę związków człowieka z naturą – zarówno klasyki filmowej spod znaku Wernera Herzoga i Petera Weira, jak i zupełnie nowych i premierowych propozycji. Ale także prelekcje, spotkania z ekspertami – filmowcami, filmoznawcami, naukowcami, przyrodnikami, warsztaty dla najmłodszych i wydarzenia integrujące lokalną społeczność: spacery miejskie, działania w terenie; zbiórki archiwalnych filmów amatorskich, które – odrestaurowane i scyfryzowane – pokażemy na naszych kinowych ekranach.
Projekt „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
bilety w cenie: 16 zł (normalny), 13 zł (ulgowy, Karta Kaśka)
***
opis filmu:
Peru, koniec XIX wieku. W sercu puszczy, w odizolowanym od świata miasteczku Iquitos pojawia się Irlandczyk, Brian Sweeney Fitzgerald, nazwany przez tubylców Fitzcarraldo. Społeczność miasteczka stanowią bogaci właściciele lasów kauczukowych oraz miejscowi Indianie.
Fitzcarraldo owładnięty jest obsesyjną myślą o stworzeniu europejskiej opery w amazońskiej dżungli, by mieszkańcy Iquitos mogli poznać dzieła Verdiego. Aby sfinansować swoje marzenie podejmuje się kilku zuchwałych i karkołomnych pomysłów. Gdy oba jego przedsięwzięcia - kolej transandyjska i fabryka lodu upadają, decyduje się zdobyć pieniądze w sposób sprawdzony i dołącza do pogardzanych przez siebie właścicieli kauczuku.
Fitzcarraldo wyrusza na ekspedycję po Amazonce statkiem "Molly Adria". Aby pokonać miejsca nie do przebycia postanawia przenieść parowiec drogą lądową do drugiej rzeki przeznaczenia. Pomimo ogromnego trudu, nieznośnego upału i niebezpieczeństw czyhających w dżungli parowiec dociera na miejsce z pomocą dynamitu, bloków, lin oraz siły setek Indian, którzy wiernie towarzyszyli wyprawie zapatrzeni w białowłosego Fitzcarralda jak w Boga.