Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Filmowe popołudnie dla dzieci: Plastuś i przyjaciele
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Kicia kocia w przedszkolu
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
LEKCJE FILMOWE: Tylko kochankowie przeżyją
LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino
PORA DLA SENIORA: Bękart
Pora Dla Seniora
MODOWY KLUB FILMOWY: Okno na podwórze
MODOWY KLUB FILMOWY
Spirited Away: W krainie bogów (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Filmowe popołudnie dla dzieci: O ptaszku, który nie chciał śpiewać
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
ŻYWIOŁY KINA: Fitzcarraldo + spotkanie z Łukaszem Guttem
Fitzcarraldo
„FITZCARRALDO” WERNERA HERZOGA I SPOTKANIE Z OPERATOREM ŁUKASZEM GUTTEM | ŻYWIOŁY KINA. TWÓRCZA MOC PRZYRODY
KINO JANOSIK | 28.10 | PT | 19.00 | spotkanie przed filmem
KINO KOSMOS | 29.10 | SB | 18.30 | spotkanie przed filmem
KINO BAŁTYK | 30.10 | ND | 19.00 | spotkanie przed filmem
O WSPÓŁPRACY Z ŻYWIOŁAMI NA PLANIE FILMOWYM
Kino to żywioł wyobraźni, który pozwala materializować się na ekranie najbardziej szalonym pomysłom twórców filmowych. Ich realizacja to bardzo często okupione ciężką pracą, ryzykiem i forsowaniem własnych granic mierzenie się z realnym żywiołem: przyrodą, która zarazem inspiruje, jak i wskazuje nam nasze ludzkie ograniczenia.
Symbolem kina, które konfrontuje człowieka z naturą, stała się twórczość Wernera Herzoga. Niemiecki reżyser, zarówno w swoich filmach dokumentalnych, jak i fabułach sięga po tematy i motywy związane ze skomplikowaną relacją jednostki uwikłanej w kreacyjno-destrukcyjną moc przyrody. Herzog okazuje bohaterów – jak Aguirre („Aguirre, gniew boży”), Fitzcarraldo („Fitzcarraldo”), ścigający się ze sobą alpiniści („Krzyk kamienia”), Bruce Chatwin („Nomada. Na tropie Bruce’a Chatwina”), czy on sam („Pod wulkanem”), którzy, zafascynowani żywiołami natury, próbują je okiełznać w szaleńczych przypływach życiowej, twórczej i filmowej pasji.
W Kinie Kosmos spotkanie z Łukaszem Guttem przed seansem tłumaczone będzie na Polski Język Migowy.
Podczas spotkania poświęconego współpracy z żywiołami na planie filmowym pokażemy jeden z najważniejszych filmów Wernera Herzoga – „Fitzcarraldo” z 1982 roku, opowiadający o Irlandczyku owładniętym obsesją wybudowania w amazońskiej dżungli opery. Pokaz filmu poprzedzi spotkanie z Łukaszem Guttem – operatorem realizującym zdjęcia m.in. do filmów „Co się wydarzyło na wyspie Pam?” Elizy Kubarskiej i „Broad Peak” Leszka Dawida – te drugie kręcone były w Karakorum na wysokości ponad 5000 m.n.p.m. Łukasz Gutt opowie o pracy operatora w ekstremalnych warunkach, współpracy z żywiołami i o tym, z jakimi decyzjami musi się zmierzyć operator i ekipa filmowa w konfrontacji z potęgą natury.
„Fitzcarraldo”
reż. Werner Herzog | RFN, Peru | 1982 | 156 min |
spotkanie z Łukaszem Guttem – operatorem, absolwentem Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach autorem zdjęć m.in. do filmów „Broad Peak”, „Co się wydarzyło na wyspie Pam?” i „Wszystkie nasze strachy”, którego jest także współreżyserem
***
Wydarzenie jest częścią projektu „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” realizowanego przez trzy kina IF Silesia Film oraz Filmotekę Śląską.
Na Górnym Śląsku, kojarzonym z przemysłem i industrializacją, podejmujemy działania i otwieramy dyskusję o roli i znaczeniu przyrody: w ramach idei zielonej transformacji chcemy – poprzez kino - przywracać i ożywiać więzi łączące człowieka z naturą i przyrodą. Skupimy się na czterech żywiołach: ogniu, wodzie, powietrzu i ziemi, które funkcjonują w naszym życiu dosłownie oraz jako znaki w kulturze i symbole kształtujące myślenie o świecie.
Przyświeca nam myśl Władysława Hasiora – że piątym żywiołem jest ludzka zdolność fantazjowania. A co bardziej niż kino pobudza naszą wyobraźnię? Może być środkiem do realizacji najśmielszych fantazji i medium przez które możemy w nich zbiorowo i indywidualnie uczestniczyć, a zarazem rzetelnym zapisem rzeczywistości wokół nas i narzędziem jej twórczego przekształcania.
Międzypokoleniowe i interdyscyplinarne „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” to rozpisane na dwa lata cykliczne pokazy filmów podejmujących tematykę związków człowieka z naturą – zarówno klasyki filmowej spod znaku Wernera Herzoga i Petera Weira, jak i zupełnie nowych i premierowych propozycji. Ale także prelekcje, spotkania z ekspertami – filmowcami, filmoznawcami, naukowcami, przyrodnikami, warsztaty dla najmłodszych i wydarzenia integrujące lokalną społeczność: spacery miejskie, działania w terenie; zbiórki archiwalnych filmów amatorskich, które – odrestaurowane i scyfryzowane – pokażemy na naszych kinowych ekranach.
Projekt „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
bilety w cenie: 16 zł (normalny), 13 zł (ulgowy, Karta Kaśka)
***
opis filmu:
Peru, koniec XIX wieku. W sercu puszczy, w odizolowanym od świata miasteczku Iquitos pojawia się Irlandczyk, Brian Sweeney Fitzgerald, nazwany przez tubylców Fitzcarraldo. Społeczność miasteczka stanowią bogaci właściciele lasów kauczukowych oraz miejscowi Indianie.
Fitzcarraldo owładnięty jest obsesyjną myślą o stworzeniu europejskiej opery w amazońskiej dżungli, by mieszkańcy Iquitos mogli poznać dzieła Verdiego. Aby sfinansować swoje marzenie podejmuje się kilku zuchwałych i karkołomnych pomysłów. Gdy oba jego przedsięwzięcia - kolej transandyjska i fabryka lodu upadają, decyduje się zdobyć pieniądze w sposób sprawdzony i dołącza do pogardzanych przez siebie właścicieli kauczuku.
Fitzcarraldo wyrusza na ekspedycję po Amazonce statkiem "Molly Adria". Aby pokonać miejsca nie do przebycia postanawia przenieść parowiec drogą lądową do drugiej rzeki przeznaczenia. Pomimo ogromnego trudu, nieznośnego upału i niebezpieczeństw czyhających w dżungli parowiec dociera na miejsce z pomocą dynamitu, bloków, lin oraz siły setek Indian, którzy wiernie towarzyszyli wyprawie zapatrzeni w białowłosego Fitzcarralda jak w Boga.