Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
To nie mój film
W pokoju obok
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
To nie mój film
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
Here. Poza czasem
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
W pokoju obok
W pokoju obok
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
Rodzina w kinie: Zima Mamy Mu
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
Crossing
Crossing
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
Pod skórą
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
PRZEDPREMIERA: Babygirl
W pokoju obok
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
To nie mój film
W pokoju obok
Crossing
Agent szczęścia
Crossing
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Agent szczęścia
Pod skórą
Crossing
Rodzina w kinie: Wielka przygoda Niny
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
PRZEDPREMIERA: Flow
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Agent szczęścia
Crossing
W pokoju obok
Crossing
Agent szczęścia
Crossing
Agent szczęścia
W pokoju obok
Sztuka pięknego życia
Agent szczęścia
Crossing
Rodzina w kinie: Smok Diplodok
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + warsztaty
Rodzina w kinie: Solan i Ludwik – Misja Księżyc + warsztaty
Crossing
Here. Poza czasem
Najlepsze z najgorszych: Wizyta Świętego Mikołaja
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
PRZEDPREMIERA: Flow
2001: Odyseja kosmiczna.
Here. Poza czasem
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Śladami Yeti
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Rok z kinem Azji: Siedmiu samurajów
W pokoju obok
Here. Poza czasem
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
W pokoju obok
MODOWY KLUB FILMOWY: Panowie w cylindrach
W pokoju obok
Zakochany Sylwester z azjatyckim smaczkiem
Here. Poza czasem
Crossing
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: Babygirl
Filmowe popołudnie dla dzieci: Czary-mary
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
Sztuka pięknego życia
Here. Poza czasem
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Here. Poza czasem
PRZEDPREMIERA: Kiedy nadchodzi jesień
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
To nie mój film + prelekcja
Agent szczęścia
Nienawiść
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
Nienawiść
Filmowe popołudnie dla dzieci: Sportowe życie
PRZEDPREMIERA: Dziewczyna z Igłą
Lekcje filmowe: Obcy. Ósmy pasażer Nostromo (wersja reżyserska)
PORA DLA SENIORA: Moje ulubione ciasto
Filmowe powtórki do matury: 1984
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
Filmowe popołudnie dla dzieci: Magiczne krainy + Hobbit po śląsku dla dzieci
Najlepsze z najgorszych: ROBOT MONSTER
Filmowe popołudnie dla dzieci: Urodziny kina
KF AMBASADA: Omen
PORA DLA SENIORA: Kiedy nadchodzi jesień
Filmowe powtórki do matury: Niepewność. Zakochany Mickiewicz
Lekcje filmowe: Obcy – decydujące starcie (WERSJA REŻYSERSKA)
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
ŻYWIOŁY KINA: Fitzcarraldo + spotkanie z Łukaszem Guttem
Fitzcarraldo
„FITZCARRALDO” WERNERA HERZOGA I SPOTKANIE Z OPERATOREM ŁUKASZEM GUTTEM | ŻYWIOŁY KINA. TWÓRCZA MOC PRZYRODY
KINO JANOSIK | 28.10 | PT | 19.00 | spotkanie przed filmem
KINO KOSMOS | 29.10 | SB | 18.30 | spotkanie przed filmem
KINO BAŁTYK | 30.10 | ND | 19.00 | spotkanie przed filmem
O WSPÓŁPRACY Z ŻYWIOŁAMI NA PLANIE FILMOWYM
Kino to żywioł wyobraźni, który pozwala materializować się na ekranie najbardziej szalonym pomysłom twórców filmowych. Ich realizacja to bardzo często okupione ciężką pracą, ryzykiem i forsowaniem własnych granic mierzenie się z realnym żywiołem: przyrodą, która zarazem inspiruje, jak i wskazuje nam nasze ludzkie ograniczenia.
Symbolem kina, które konfrontuje człowieka z naturą, stała się twórczość Wernera Herzoga. Niemiecki reżyser, zarówno w swoich filmach dokumentalnych, jak i fabułach sięga po tematy i motywy związane ze skomplikowaną relacją jednostki uwikłanej w kreacyjno-destrukcyjną moc przyrody. Herzog okazuje bohaterów – jak Aguirre („Aguirre, gniew boży”), Fitzcarraldo („Fitzcarraldo”), ścigający się ze sobą alpiniści („Krzyk kamienia”), Bruce Chatwin („Nomada. Na tropie Bruce’a Chatwina”), czy on sam („Pod wulkanem”), którzy, zafascynowani żywiołami natury, próbują je okiełznać w szaleńczych przypływach życiowej, twórczej i filmowej pasji.
W Kinie Kosmos spotkanie z Łukaszem Guttem przed seansem tłumaczone będzie na Polski Język Migowy.
Podczas spotkania poświęconego współpracy z żywiołami na planie filmowym pokażemy jeden z najważniejszych filmów Wernera Herzoga – „Fitzcarraldo” z 1982 roku, opowiadający o Irlandczyku owładniętym obsesją wybudowania w amazońskiej dżungli opery. Pokaz filmu poprzedzi spotkanie z Łukaszem Guttem – operatorem realizującym zdjęcia m.in. do filmów „Co się wydarzyło na wyspie Pam?” Elizy Kubarskiej i „Broad Peak” Leszka Dawida – te drugie kręcone były w Karakorum na wysokości ponad 5000 m.n.p.m. Łukasz Gutt opowie o pracy operatora w ekstremalnych warunkach, współpracy z żywiołami i o tym, z jakimi decyzjami musi się zmierzyć operator i ekipa filmowa w konfrontacji z potęgą natury.
„Fitzcarraldo”
reż. Werner Herzog | RFN, Peru | 1982 | 156 min |
spotkanie z Łukaszem Guttem – operatorem, absolwentem Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach autorem zdjęć m.in. do filmów „Broad Peak”, „Co się wydarzyło na wyspie Pam?” i „Wszystkie nasze strachy”, którego jest także współreżyserem
***
Wydarzenie jest częścią projektu „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” realizowanego przez trzy kina IF Silesia Film oraz Filmotekę Śląską.
Na Górnym Śląsku, kojarzonym z przemysłem i industrializacją, podejmujemy działania i otwieramy dyskusję o roli i znaczeniu przyrody: w ramach idei zielonej transformacji chcemy – poprzez kino - przywracać i ożywiać więzi łączące człowieka z naturą i przyrodą. Skupimy się na czterech żywiołach: ogniu, wodzie, powietrzu i ziemi, które funkcjonują w naszym życiu dosłownie oraz jako znaki w kulturze i symbole kształtujące myślenie o świecie.
Przyświeca nam myśl Władysława Hasiora – że piątym żywiołem jest ludzka zdolność fantazjowania. A co bardziej niż kino pobudza naszą wyobraźnię? Może być środkiem do realizacji najśmielszych fantazji i medium przez które możemy w nich zbiorowo i indywidualnie uczestniczyć, a zarazem rzetelnym zapisem rzeczywistości wokół nas i narzędziem jej twórczego przekształcania.
Międzypokoleniowe i interdyscyplinarne „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” to rozpisane na dwa lata cykliczne pokazy filmów podejmujących tematykę związków człowieka z naturą – zarówno klasyki filmowej spod znaku Wernera Herzoga i Petera Weira, jak i zupełnie nowych i premierowych propozycji. Ale także prelekcje, spotkania z ekspertami – filmowcami, filmoznawcami, naukowcami, przyrodnikami, warsztaty dla najmłodszych i wydarzenia integrujące lokalną społeczność: spacery miejskie, działania w terenie; zbiórki archiwalnych filmów amatorskich, które – odrestaurowane i scyfryzowane – pokażemy na naszych kinowych ekranach.
Projekt „Żywioły kina. Twórcza moc przyrody” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
bilety w cenie: 16 zł (normalny), 13 zł (ulgowy, Karta Kaśka)
***
opis filmu:
Peru, koniec XIX wieku. W sercu puszczy, w odizolowanym od świata miasteczku Iquitos pojawia się Irlandczyk, Brian Sweeney Fitzgerald, nazwany przez tubylców Fitzcarraldo. Społeczność miasteczka stanowią bogaci właściciele lasów kauczukowych oraz miejscowi Indianie.
Fitzcarraldo owładnięty jest obsesyjną myślą o stworzeniu europejskiej opery w amazońskiej dżungli, by mieszkańcy Iquitos mogli poznać dzieła Verdiego. Aby sfinansować swoje marzenie podejmuje się kilku zuchwałych i karkołomnych pomysłów. Gdy oba jego przedsięwzięcia - kolej transandyjska i fabryka lodu upadają, decyduje się zdobyć pieniądze w sposób sprawdzony i dołącza do pogardzanych przez siebie właścicieli kauczuku.
Fitzcarraldo wyrusza na ekspedycję po Amazonce statkiem "Molly Adria". Aby pokonać miejsca nie do przebycia postanawia przenieść parowiec drogą lądową do drugiej rzeki przeznaczenia. Pomimo ogromnego trudu, nieznośnego upału i niebezpieczeństw czyhających w dżungli parowiec dociera na miejsce z pomocą dynamitu, bloków, lin oraz siły setek Indian, którzy wiernie towarzyszyli wyprawie zapatrzeni w białowłosego Fitzcarralda jak w Boga.