Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Inu–Oh (lektor)
Konklawe
Flow
PRZEDPREMIERA: Wrócicie do siebie
Surfer
Wspaniały świat
Konklawe
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek
Surfer
Utrata równowagi
Konklawe
Flow
Królestwo Kensuke (dubbing)
Wspaniały świat
Utrata równowagi + prelekcja
Konklawe
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
Pani od polskiego
Królestwo Kensuke (dubbing)
Wspaniały świat
Pani od polskiego
Surfer
Królestwo Kensuke (dubbing)
The Last Showgirl
Wspaniały świat
Utrata równowagi
Królestwo Kensuke (dubbing)
Konklawe
Utrata równowagi
Surfer
Rodzina w kinie: Dam radę! + warsztaty arteterapeutyczne
PRZEDPREMIERA: Wrócicie do siebie
Rodzina w kinie: Akiko. Latająca małpka + warsztaty
Niesamowite przygody skarpetek
Rodzina w kinie: Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Mój sąsiad Totoro (dubbing) + warsztaty
Rodzina w kinie: Królestwo Kensuke + warsztaty botaniczne
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota + prelekcja
Rodzina w kinie: Tajemniczy świat Arrietty + prelekcja
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las + język hiszpański
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + język hiszpański
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
The Last Showgirl
Pani od polskiego
Utrata równowagi
PRZEDPREMIERA: Wszystkie odcienie światła
Ty [Romantyka]
Filmowe popołudnie dla dzieci: arabska noc
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa | Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra
Pani od polskiego
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
The Last Showgirl
Surfer
Pani od polskiego
The Last Showgirl
Konklawe
Utrata równowagi
KF AMBASADA: Taksówkarz
Pani od polskiego
Has. Kroniki wyobraźni: Pożegnania
Surfer
The Last Showgirl
Wspaniały świat
Rok z kinem Azji: Samotna kobieta
Pani od polskiego
Terminator 2. Dzień sądu PO ŚLĄSKU
Terminator 2. Dzień sądu PO ŚLĄSKU
Noc muzeów: Legenda o Ondalu
Filmowe popołudnie dla dzieci: pieskie życie
PRZEDPREMIERA: Gaucho Gaucho
Tribute to David Lynch: Głowa do wycierania + prelekcja
PORA DLA SENIORA: The Last Showgirl
Rok z kinem Azji: Tchórz
Szpiedzy
Lśnienie. 45-lecie premiery
Jezioro łabędzie [P. Czajkowski] balet | sezon 2024-25
PRZEDPREMIERA: Gaucho Gaucho
Filmowe popołudnie dla dzieci: małpi gaj
Ja jestem Niepokalane Poczęcie
PRZEDPREMIERA: Małe miłości
KF AMBASADA: Monty Python i Święty Graal
Najlepsze z najgorszych: OBYWATEL TOXIE – TOKSYCZNY MŚCICIEL 4
Rok z kinem Azji: Idol
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa | Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra
Filmowe popołudnie dla dzieci: podróż do Azji
Rodzina w kinie: Ponyo + warsztaty origami
Szkarłatny pilot + prelekcja
Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
MODOWY KLUB FILMOWY: Annie Hall
Tribute to David Lynch: Shorts 1966-1995 + wstępy Davida Lyncha
Dr Strangelove [sezon2025]
Fenicki układ. Fantastyczna premiera nowego filmu Genialnego Pana Andersona w Grand Kosmos Kino
Filmowe popołudnie dla dzieci: Zielone Świątki
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Nausicaä z Doliny Wiatru + prelekcja
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk 2
Madame Butterfly [sezon 2025]
Filmowe popołudnie dla dzieci: pojedynki
Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
Maraton Ghibli: Podniebna poczta Kiki + Szopy w natarciu
Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
Filmowe popołudnie dla dzieci: czasem słońce, czasem deszcz
KF AMBASADA: Barry Lyndon
Filmowe popołudnie dla dzieci: na wsi
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Filmowe popołudnie dla dzieci: wakacje nad morzem
Filmowe popołudnie dla dzieci: Viva Espania! + język hiszpański
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
Filmowe popołudnie dla dzieci: wzdłuż Ameryki Południowej + język hiszpański
Filmowe popołudnie dla dzieci: wędrowcy
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
Filmowe popołudnie dla dzieci: opiekunowie
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Źródło
Jungfrukällan

W 2018 roku zorganizowaliśmy w Kinie Kosmos całoroczną retrospektywę twórczości filmowej Ingmara Bergmana, świętując setną rocznicę urodzin reżysera. Koronnym pokazem ówczesnego przeglądu był pokaz pełnej, kinowej wersji „Fanny i Aleksander”.
Dzięki Stowarzyszeniu Kin Studyjnych wracamy do kinowej spuścizny szwedzkiego geniusza. Zaprezentujemy widzom 15 filmów mistrza, zarówno tytuły dobrze znane, jak i nigdy wcześniej nie pokazywane w Polsce. Filmy Bergmana znajdą się w repertuarze Kina Kosmos od kwietnia 2023 roku aż do połowy roku 2024.
Nie zabraknie największych arcydzieł twórcy (m.in. „Szepty i krzyki”, „Jak w zwierciadle”, „Wakacje z Moniką”), a wybranym pokazom towarzyszyć będą prelekcje oraz rozmowy w ramach naszych stałych cykli klasyki kina - Lekcji filmowych oraz Klubu Filmowego Ambasada. Wszystkie filmy będą prezentowane z odrestaurowanych kopii cyfrowych.
Przegląd otworzy pokaz „Źródła” – jednego z najważniejszych filmów Bergmana, nagrodzonego za ten tytuł Oscarem i Złotym Globem w roku 1960. Prelekcję poświęconą twórczości reżysera w dekadzie 1950-1960 wygłosi Marta Snoch - filmoznawczyni, redaktorka naczelna studenckiego magazynu filmowego Uniwersytetu Jagiellońskiego „16mm” oraz laureatka wyróżnienia w XXV edycji Konkursu o nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych.
Seans 1. 27 kwietnia , czwartek 18:30
„Źródło” 1960, 88 min
przed seansem prelekcja Marty Snoch
Oscar’1961 za najlepszy film zagraniczny; Złoty Glob’1961 za najlepszy film zagraniczny
Surowe w wyrazie – niczym romańska świątynia – Źródło w minimalnym stopniu przypominało Siódmą pieczęć z jej wybujałą inscenizacją i literacką retoryką oraz dość umowną rekonstrukcją wizji średniowiecza, która miała być jedynie dekoracją dla współczesnego moralitetu. Scenariusz Źródła napisała Ulla Isaksson na kanwie trzynastowiecznej ballady Córka Töre z Wänge, która zafascynowała reżysera jeszcze w okresie studiów (...) W historii okrutnego gwałtu dokonanego na niewinnej dziewczynie i krwawej zemsty jej ojca pociągał go obraz średniowiecza jako „złotego wieku” wiary religijnej wraz z jej ufnością w boską Opatrzność i rozstrzygającą moc prostych kategorii moralnych. Po Twarzy, w której fabrykowane przez Voglera fałszywe cuda były metaforycznym świadectwem postępującego sceptycyzmu artysty wobec absolutu, Źródło, z jego niekwestionowanym i naocznym objawieniem Boga w finale (...), sprawiało wrażenie rozpaczliwej próby powrotu syna marnotrawnego do bezpiecznego świata pojęć wyniesionych z domu rodzinnego. (...)
Bergman nie podjął się jednak napisania scenariusza, ponieważ obawiał się zniekształcenia pierwotnej fabularnej konstrukcji ballady osobistymi ingrediencjami. Isaksson z powierzonego jej zadania wywiązała się wzorowo, wysnuwając z trzydziestu trzech zwrotek pierwowzoru pełną wizję archaicznego świata rozdartego pomiędzy chrześcijaństwem a pogaństwem, kształtowanego przez antynomie światła i ciemności, łaski i grzechu, piękna i szpetoty.
W gotowym filmie łatwo dostrzec te jego elementy, które musiały pobudzić autorską wyobraźnię Bergmana. Temat Źródła stwarzał atrakcyjną okazję do kolejnej eksploracji zbrodniczych instynktów drzemiących w ludzkiej naturze. Film opiera się na dwóch filarach dramaturgicznych, dwóch niezwykle brutalnych scenach, które reżyser inscenizuje z wyraźnym namaszczeniem, by nie rzec – upodobaniem, a mianowicie gwałtu i zemsty. Statyczna kamera Svena Nykvista z beznamiętną precyzją i skupieniem przygląda się scenie zgwałcenia Karin, stwarzając efekt trudnego do zniesienia dramatyzmu. Nastrój podobnej, niemal sadystycznej kontemplacji towarzyszy krwawemu, dokonanemu jakby w złowieszczym majestacie biblijnej sentencji („Mojać jest pomsta, a ja oddam”), wyrównaniu rachunków ojca Karin z jej gwałcicielami i mordercami. Rycerz Töre, grany w hieratycznym stylu przez Maxa von Sydowa, najpierw daje upust morderczej pasji w rytualnym akcie straszliwego odwetu według starotestamentowej zasady „oko za oko, ząb za ząb”, nie oszczędzając nawet małego chłopca, a dopiero potem przezywa chwilę skruchy, która każe mu paść na kolana i błagać Boga o przebaczenie. (…)
za Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”