sala
Solaris
sala
Nostromo

Żegnaj mój synu

地久天长, Di jiu tian chang

Wydarzenie w cyklu:
Kraj, rok:
Chiny, 2019
Reżyseria:
Wang Xiaoshuai
Scenariusz:
Xiaoshuai Wang, Mei Ah
Producent:
Dongchun Films, WXS Production
Obsada:
Mei Yong (Liyun Wang), Jingchun Wang (Yaojun Liu), Xi Qi (Moli Shen), Jiang Du (Hao Shen) i Roy Wang (Xing Liu).
Czas trwania:
180 min.
Format:
kie.
Wydarzenie archiwalne
Opis

Film przypominamy w ramach cyklu "2024. Rok z kinem Azji".

Pokaz filmu w dniu 24.02 o godz. 17:20 oraz dodatkowo w wybrane dni 25-29.02.

Obejmująca trzy dekady rodzinna saga, której tłem są społeczne, polityczne i ekonomiczne przemiany, do jakich doszło w Chinach, począwszy od lat 80. Pod płaszczykiem epickiego kina Wang Xiaoshuei, czołowy twórca szóstej generacji chińskich reżyserów, opowiada o bolesnej stracie, niezabliźnionych ranach i próbie pojednania.

Film zdobył ponad 20 nagród oraz 40 nominacji na światowych festiwalach filmowych, w tym dwa Srebrne Niedźwiedzie, dla najlepszej aktorki i aktora, na Festiwalu w Berlinie.

Główni bohaterowie Yaojun i Liyun byli niegdyś szczęśliwym małżeństwem. Ich los naznaczony został z chwilą, gdy w tragicznym wypadku śmierć poniósł ukochany syn pary. To wydarzenie odcisnęło się piętnem na całym ich dalszym życiu, którego celem od tej pory stało się znalezienie ukojenia. Dramatyczne skutki „polityki jednego dziecka” oraz skomplikowane relacje rodzinne opowiedziane są subtelnie i z głęboką wrażliwością.
Posługując się historią jednostek, chiński reżyser krytycznym okiem spogląda na transformację, jaką na przestrzeni trzech dekad przeszło Państwo Środka. Od rewolucji kulturalnej do agresywnego kapitalizmu dnia dzisiejszego. Ozdobą filmu są znakomite role, za które Yong Mei oraz Wang Jingchun odebrali w Berlinie Srebrne Niedźwiedzie.

głosy prasy:
„Żegnaj, mój synu” sygnalizuje powrót do wysokiej formy jednego z ulubionych synów chińskiego kina.
(Clarence Tsui, South China Morning Post)

Film najpierw zdobywa, a potem wielokrotnie łamie nasze serca, przed subtelnym, ale doniosłym finałem.
(Jessica Kiang, Variety)

Ta historia jest intymna, mimo że obejmuje wiele postaci odzwierciedlających ogromne zmiany, jakie ogarnęły Chiny na przestrzeni ostatnich dekad.
(Deborah Young, Hollywood Reporter)

o reżyserze:
Wang Xiaoshuai – uchodzi za jednego z pionierów niezależnego kina w Chinach w latach 90. To również jeden z niewielu artystów, którzy pozostają wierni swojej sztuce, przeciwstawiając się zalewającej rodzimą branżę filmową komercjalizacji. Za sprawą wyrazistego stylu, głębokiej troski o kondycję ludzkości oraz sumienności w byciu niezależnym reżyserem filmy Wanga Xiaoshuai aż cztery razy prezentowane były na festiwalu w Cannes (dwa razy w konkursie głównym, dwa w sekcji Un Certain Regard), dwa razy na Berlinale, a także w Wenecji i San Sebastian. Za swoje osiągnięcia artystyczne uhonorowany został Orderem Sztuki i Literatury przez francuskiego ministra kultury i środków przekazu. Jego reżyserski debiut, film „Days”, jest częścią kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Wang Xiaoshuai jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale (za film „Rower z Pekinu” – 2001), Nagrody Jury w Cannes (za „Szanghajskie sny” – 2005) oraz kolejnego Srebrnego Niedźwiedzia, za najlepszy scenariusz (za „W miłości cała nadzieja” – 2008). Jego ostatnie filmy, „Red Amnesia

 

Zwiastun
Fotosy