Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
POKAZ SPECJALNY: Jestem Erasmusem + spotkanie
Miasto Nauki: Święta góra
FAMILIJNE SPOTKANIA ARTETERAPEUTYCZE | Filmowe popołudnie dla dzieci: Reksiowa jesień
Rodzina w kinie: Nausicaä z Doliny Wiatru
Rok z kinem Azji: Oldboy
KF AMBASADA: Rok spokojnego słońca + spotkanie z Krzysztofem Zanussim
PORA DLA SENIORA: Bulion i inne namiętności
Krótka Historia Polskiego Kina: Krzyk
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024]
Filmowe popołudnie dla dzieci: Reksio i ptaki
Maryja. Matka ludzkości
Modowy Klub Filmowy: Love Story
Lekcje filmowe: Czas apokalipsy: wersja reżyserska
PORA DLA SENIORA: Bulion i inne namiętności
Krótka Historia Polskiego Kina: Konopielka
Najlepsze z najgorszych: Śmiertelne spa
KF AMBASADA: Siedmiu samurajów
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024]
Złote Gody: Ziemia obiecana
Złote Gody: Emmanuelle
Lekcje filmowe: Moonage Daydream
SKOCZ DO KINA – Festiwal filmów rowerowych
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Wakacje z Moniką
Sommaren med Monika
W 2018 roku zorganizowaliśmy w Kinie Kosmos całoroczną retrospektywę twórczości filmowej Ingmara Bergmana, świętując setną rocznicę urodzin reżysera. Koronnym pokazem ówczesnego przeglądu był pokaz pełnej, kinowej wersji „Fanny i Aleksander”.
Dzięki Stowarzyszeniu Kin Studyjnych wracamy do kinowej spuścizny szwedzkiego geniusza. Zaprezentujemy widzom 15 filmów mistrza, zarówno tytuły dobrze znane, jak i nigdy wcześniej nie pokazywane w Polsce. Filmy Bergmana znajdą się w repertuarze Kina Kosmos od kwietnia 2023 roku aż do połowy roku 2024.
Nie zabraknie największych arcydzieł twórcy (m.in. „Szepty i krzyki”, „Jak w zwierciadle”, „Wakacje z Moniką”), a wybranym pokazom towarzyszyć będą prelekcje oraz rozmowy w ramach naszych stałych cykli klasyki kina - Lekcji filmowych oraz Klubu Filmowego Ambasada. Wszystkie filmy będą prezentowane z odrestaurowanych kopii cyfrowych.
Seans 8. 5 września, wtorek, 18:00
„Wakacje z Moniką” 1952, 96 min
Seans w ramach Lekcji filmowych. Przed seansem dyskusja filmoznawców i twórców projektu: dr Anity Skwary i Mariusza Ciszewskiego.
Historia nastolatków: Moniki i Harrego, którzy postanawiają uciec od szarej proletariackiej rzeczywistości. Film zrealizowany latem 1952 r. stał się manifestem rewolucji obyczajowej młodego pokolenia, wyrazem swobody intelektualnej i twórczej. Młodziutka aktorka, Harriet Andersson, wcielając się w postać Moniki, weszła do historii kina jako symbol anarchistycznego buntu i filmowego erotyzmu jednocześnie. Szczególny wyraz uznania złożył filmowi François Truffaut w „Czterystu batach” – sztandarowym dziele francuskiej Nowej Fali. Scena, w której bohaterowie po wyjściu z kina kradną zdjęcie z postacią Moniki jest wyrazem filmowego porozumienia dwóch wielkich artystów światowego kina, którzy na różne sposoby opowiadają historię o niepohamowanej potrzebie wolności, której nie da się zamknąć w opresyjne ramy społecznych konwenansów.
„Wakacje z Moniką” pewnie nie miałyby takiej siły, gdyby nie stała za tą opowieścią autentyczna fascynacja i uczucie łączące reżysera i dziewiętnastoletnią wówczas aktorką. Według prof. Tadeusza Szczepańskiego, wybitnego znawcy twórczości Bergmana: niką były nie tylko kroniką narodzin, rozwoju i śmierci uczucia i erotycznej fascynacji, ale przede wszystkim miłosnym portretem Harriet Andersson, ofiarowanym utalentowanej aktorce prze zakochanego w niej wówczas reżysera. (Tadeusz Szczepański, „Zwierciadło”, s. 144)
Czarno-biały świat sztokholmskiego proletariatu. Brudne ulice, ciasne mieszkania, podrzędne knajpy. Ciężka praca, narastające przygnębienie. Od tego wszystkiego postanawiają uciec młodzi kochankowie: Harry i Monika. Ukradzioną motorówką wyruszają na wakacje, w czasie których beztrosko podróżują od brzegu do brzegu, pływają, opalają się i cieszą swoimi ciałami. Snują też wizje wspólnego, oczywiście szczęśliwego życia. Konfrontacja ich marzeń z rzeczywistością przypomina zderzenie rozpędzonego samochodu z betonową ścianą. To wczesne dzieło mistrza Ingmara Bergmana początkowo zyskało rozgłos ze względu na obyczajową śmiałość. Z czasem doceniono je także za artystyczne walory. Najbardziej chwalił je Jean-Luc Godard, który w pochodzącej z 1958 roku recenzji napisał o nim, że jest dla współczesnego kina tym, czym Narodziny narodu były dla kina klasycznego. (autor: Piotr Mirski, źródło: Nowe Horyzonty)