Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Miasto Nauki: Święta góra
FAMILIJNE SPOTKANIA ARTETERAPEUTYCZE | Filmowe popołudnie dla dzieci: Reksiowa jesień
Rodzina w kinie: Nausicaä z Doliny Wiatru
Rok z kinem Azji: Oldboy
KF AMBASADA: Rok spokojnego słońca + spotkanie z Krzysztofem Zanussim
Krótka Historia Polskiego Kina: Krzyk
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024]
Modowy Klub Filmowy: Love Story
Lekcje filmowe: Czas apokalipsy: wersja reżyserska
Najlepsze z najgorszych: Śmiertelne spa
Złote Gody: Ziemia obiecana
Złote Gody: Emmanuelle
Lekcje filmowe: Moonage Daydream
SKOCZ DO KINA – Festiwal filmów rowerowych
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Sztuka rapu
Something from Nothing. The Art of Rap
Sztuka rapu (Something from Nothing. The Art of Rap)
reż. Ice-T, Andy Baybutt, USA, W. Brytnania 2012, 106 min
Sztuka rapu (2012) w centrum uwagi stawia słowo. Słowo w szczególnym wydaniu – raperskiej ekspresji, tej ekwilibrystyki werbalnej, z całym jej indywidualizmem, oryginalnością i retoryką. Raper – bohater muzycznej sceny, aktor wielkomiejskiej ulicy – jest tu poetą „żywego języka” i perfekcyjnie nastrojonym instrumentem artystycznej improwizacji. Ice-T – reżyser i narrator Sztuki rapu, ogarnia temat od środka, z wnętrza. Jego rozmówcami są Dr. Dre, Eminem, Snoop Dogg, Ice Cube, Run DMC. Taki dokument powinien był trafić do Sundance… I trafił – w 2012 roku był pokazywany w ramach oficjalnej selekcji tego najważniejszego z niezależnych festiwali filmowych.
[fotos: Indomnia Releasing]
.............................................................
Hip-hop i moda, czyli narodziny marki (kulturowej)…
Tak, możliwe jest wskazanie okoliczności, w których formował się dress code hip-hopu, natomiast próba definicji i złożenia w modowy katalog wszystkich jego elementów składowych możliwa nie jest. Dlaczego? Bo ta moda, ten styl („styl, który jest wszystkim”) to z jednej strony zbiór bezgranicznie otwarty – na improwizację, na lokalność, na etniczną tożsamość dumnie pielęgnowaną, na subiektywizm i indywidualność gestu jej użytkownika, który jest jednocześnie jej kreatorem, na sprzeciw wobec reguł dyktowanych przez „dobry gust”, konserwatyzm wizerunku i modowy establishment… Jednocześnie w drugiej dekadzie XXI wieku tzw. big fashion hip-hopu to potężny komponent światowego rynku modowego, idący ręka w rękę z jego ikonami i kultowymi markami. To sprzężenie zwrotne, które sprawia, że od brandu Cross Colours powstałego w 1989 roku (z motto marki, jakim było hasło „Ciuchy bez uprzedzeń” – Clothing without Prejudice) po kolekcje Kanye Westa i raperów reklamujących produkty sygnowane przez Chanel, Gucciego i Louisa Vuittona, dokonuje się ciągła wymiana i transfer wzajemnych inspiracji pomiędzy niszową niedawno subkulturą a panteonem światowej mody. Dzisiaj stan ducha zarówno wielkomiejskiej ulicy, która jest środowiskiem naturalnym hip-hopu, jak i modowego wybiegu idealnie oddaje hasło „bądź fresh”.
Co się zdarzyło w obszarze mody hip-hopowej od lat 70. XX wieku po teraźniejszość? Jakie są dzisiejsze must-have, jakie były te sprzed prawie półwiecza? Czy nie dzieje się tak, że owe gadżety, sneakersy, bejsbolówki i baggy pants, dresowe bluzy, stają się swoistymi „tekstami” kultury masowej? I mówią – jak frazy raperów, jak słowa hip-hopowych narracji, które referują poglądy i emocje ich autorów – tych wyjątkowych „tekściarzy” masowej wyobraźni. I jedno, i drugie – hip-hopowy dress code z całą jego zmiennością i formuła raperskiej recytacji – składają się na wizerunek tej szczególnej subkultury… „Poprzez ubrania możesz dostrzec rewolucję, jeśli ta nadchodzi, wszystko możesz zobaczyć i poczuć, obserwując modę” – słowa Diane Vreeland do mody zrodzonej przez hip-hop odnoszą się spektakularnie.
.............................................................
15.09.2019, godz. 18:00
Fresh Dressed
reż. Sacha Jenkins, USA, Francja 2015, 90 min
.............................................................
15.09.2019, godz. 20:00
Sztuka rapu (Something from Nothing. The Art of Rap)
reż. Ice-T, Andy Baybutt, USA, W. Brytnania 2012, 106
Prelekcje do filmów: Anita Skwara
Wydarzenie towarzyszy wystawie „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003” prezentowanej w Muzeum śląskim do 29.09.2019