Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Rodzina w kinie: Rodzina Treflików: BLOK 1
RODZINA W KINIE
Rodzina w kinie: Rodzina Treflików: BLOK 2
RODZINA W KINIE
Rodzina w kinie: Najlepsze urodziny Królika Karola
RODZINA W KINIE
Krótka Historia Polskiego Kina: Sanatorium pod klepsydrą
Krótka historia polskiego kina
Krótka Historia Polskiego Kina: Barwy ochronne
Krótka historia polskiego kina
PRZEDPREMIERA: Pamfir
Łowca Androidów. Blade Runner
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
Filmowe popołudnie dla dzieci: Legendy i tajemnice
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Noc na ziemi
Noc Świętojańska 2023. Urodziny Jima Jarmuscha
Romeo i Julia [Ch. Gounod] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
LEKCJE FILMOWE: Inaczej niż w raju
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
Romeo i Julia [Ch. Gounod] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
100 lat Warner Bros: Wejście Smoka
100 LAT WARNER BROS.
100 lat Warner Bros: Wszyscy ludzie prezydenta
100 LAT WARNER BROS.
100 lat Warner Bros: Chłopcy z ferajny
100 LAT WARNER BROS.
Sztuka rapu
Something from Nothing. The Art of Rap

Sztuka rapu (Something from Nothing. The Art of Rap)
reż. Ice-T, Andy Baybutt, USA, W. Brytnania 2012, 106 min
Sztuka rapu (2012) w centrum uwagi stawia słowo. Słowo w szczególnym wydaniu – raperskiej ekspresji, tej ekwilibrystyki werbalnej, z całym jej indywidualizmem, oryginalnością i retoryką. Raper – bohater muzycznej sceny, aktor wielkomiejskiej ulicy – jest tu poetą „żywego języka” i perfekcyjnie nastrojonym instrumentem artystycznej improwizacji. Ice-T – reżyser i narrator Sztuki rapu, ogarnia temat od środka, z wnętrza. Jego rozmówcami są Dr. Dre, Eminem, Snoop Dogg, Ice Cube, Run DMC. Taki dokument powinien był trafić do Sundance… I trafił – w 2012 roku był pokazywany w ramach oficjalnej selekcji tego najważniejszego z niezależnych festiwali filmowych.
[fotos: Indomnia Releasing]
.............................................................
Hip-hop i moda, czyli narodziny marki (kulturowej)…
Tak, możliwe jest wskazanie okoliczności, w których formował się dress code hip-hopu, natomiast próba definicji i złożenia w modowy katalog wszystkich jego elementów składowych możliwa nie jest. Dlaczego? Bo ta moda, ten styl („styl, który jest wszystkim”) to z jednej strony zbiór bezgranicznie otwarty – na improwizację, na lokalność, na etniczną tożsamość dumnie pielęgnowaną, na subiektywizm i indywidualność gestu jej użytkownika, który jest jednocześnie jej kreatorem, na sprzeciw wobec reguł dyktowanych przez „dobry gust”, konserwatyzm wizerunku i modowy establishment… Jednocześnie w drugiej dekadzie XXI wieku tzw. big fashion hip-hopu to potężny komponent światowego rynku modowego, idący ręka w rękę z jego ikonami i kultowymi markami. To sprzężenie zwrotne, które sprawia, że od brandu Cross Colours powstałego w 1989 roku (z motto marki, jakim było hasło „Ciuchy bez uprzedzeń” – Clothing without Prejudice) po kolekcje Kanye Westa i raperów reklamujących produkty sygnowane przez Chanel, Gucciego i Louisa Vuittona, dokonuje się ciągła wymiana i transfer wzajemnych inspiracji pomiędzy niszową niedawno subkulturą a panteonem światowej mody. Dzisiaj stan ducha zarówno wielkomiejskiej ulicy, która jest środowiskiem naturalnym hip-hopu, jak i modowego wybiegu idealnie oddaje hasło „bądź fresh”.
Co się zdarzyło w obszarze mody hip-hopowej od lat 70. XX wieku po teraźniejszość? Jakie są dzisiejsze must-have, jakie były te sprzed prawie półwiecza? Czy nie dzieje się tak, że owe gadżety, sneakersy, bejsbolówki i baggy pants, dresowe bluzy, stają się swoistymi „tekstami” kultury masowej? I mówią – jak frazy raperów, jak słowa hip-hopowych narracji, które referują poglądy i emocje ich autorów – tych wyjątkowych „tekściarzy” masowej wyobraźni. I jedno, i drugie – hip-hopowy dress code z całą jego zmiennością i formuła raperskiej recytacji – składają się na wizerunek tej szczególnej subkultury… „Poprzez ubrania możesz dostrzec rewolucję, jeśli ta nadchodzi, wszystko możesz zobaczyć i poczuć, obserwując modę” – słowa Diane Vreeland do mody zrodzonej przez hip-hop odnoszą się spektakularnie.
.............................................................
15.09.2019, godz. 18:00
Fresh Dressed
reż. Sacha Jenkins, USA, Francja 2015, 90 min
.............................................................
15.09.2019, godz. 20:00
Sztuka rapu (Something from Nothing. The Art of Rap)
reż. Ice-T, Andy Baybutt, USA, W. Brytnania 2012, 106
Prelekcje do filmów: Anita Skwara
Wydarzenie towarzyszy wystawie „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003” prezentowanej w Muzeum śląskim do 29.09.2019