Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
ŚWIAT WEDŁUG IKSA – pokaz filmów AKF iks z Mikołowa oraz spotkanie z Tymoteuszem Stańkiem
POKAZY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
Rodzina w kinie: Szkoła magicznych zwierząt [obowiązują zapisy na warsztaty]
RODZINA W KINIE
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
KINO SĄSIADÓW: Pociągi pod specjalnym nadzorem
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
Krótka Historia Polskiego Kina: Do widzenia, do jutra…
PORA DLA SENIORA/KINO NA ZDROWIE: Imperium światła
Pora Dla Seniora
Inwazja porywaczy ciał + prelekcja prof. A. Nierackiej
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
Skandalista Larry Flynt
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
Hamlet [A. Thomas] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
Komuna
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
Planeta małp + prelekcja prof. A. Nierackiej
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
POKAZ SPECJALNY „Strzępy” i spotkanie z twórcami
Wydarzenia specjalne
Miasteczko Twin Peaks: Ogniu krocz za mną
Klub Filmowy Ambasada
Zátopek
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
Życie paryskie [J. Offenbach] operetka | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
Mechaniczna pomarańcza
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
Kraina Uśmiechu [F. Lehár] operetka | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
Łowca Androidów. Blade Runner
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
Romeo i Julia [Ch. Gounod] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
Śmietanka towarzyska
Café Society

„ŚMIETANKA TOWARZYSKA”, nowa komedia romantyczna napisana i wyreżyserowana przez Woody’ego Allena, jest już 46. filmem tego twórcy. Akcja rozgrywa się w latach 30. ubiegłego stulecia, a jej tłem są modne kluby nocne, eleganckie przyjęcia i malownicze zakątki Nowego Jorku i Los Angeles.
…Bobby jest wrażliwym romantykiem z Bronxu. Licząc na spełnienie marzeń o wielkiej karierze, wyrusza w podróż do Los Angeles, gdzie zaczyna pracę u swojego wujka Phila – agenta topowych gwiazd Hollywood. Na miejscu poznaje piękną sekretarkę Vonnie. Chłopak bez pamięci zakochuje się w dziewczynie, nie wiedząc jeszcze, że ta znajomość wywróci jego życie do góry nogami…
Osadzona w Nowym Jorku oraz Hollywood, opowieść ta stanowi panoramę losów wielu postaci, wśród których znajdują się zarówno wielkie gwiazdy kina, poszukujący nowych podbojów milionerzy oraz uwielbiający towarzyski zgiełk amanci, jak i intelektualni profesorowie, normalne pracujące dziewczyny oraz prości chłopcy aspirujący do podboju otaczającego ich świata. Tak szeroki zakres społeczny był wpisany w scenariusz filmu od samego początku. „Gdy pisałem scenariusz, starałem się nadać mu struktury klasycznej powieści”, wyjaśnia Woody Allen. „Podobnie jak w opowieści snutej w książce, narracja w Śmietance towarzyskiej nie pędzi na złamanie karku, a wręcz zatrzymuje się na dłuższe chwile, by skupić się na jakiejś scenie (…).
„ŚMIETANKA TOWARZYSKA”, nie jest jednak wyłącznie filmowym kalejdoskopem motywów i wątków. Pewna historia wybija się nieznacznie ponad pozostałe. Chodzi o Bobby'ego Dorfmana, wywodzącego się z Bronksu ambitnego chłopaka, którego marzenia zaciągnęły najpierw na drugi koniec Stanów Zjednoczonych, do Hollywood, a później z powrotem do rodzinnego Nowego Jorku. „Opowieść o Bobbym jest klasyczną historią miłosną, a on sam stanowi narracyjny fundament, na którym opiera się cała reszta filmu”, objaśnia scenarzysta i reżyser, Woody Allen. „Nie oznacza to natomiast, że jest ważniejszy od pozostałych postaci. Wszyscy inni odpowiadają za klimat opowiadanej historii, tworzą filmową materię, która kreuje ekranowe emocje i uniesienia”.
Podobnie jak w wielu klasycznych powieściach, wszystkie wątki „ŚMIETANKI TOWARZYSKIEJ”, snuje odpowiednio wysławiający się narrator, stanowiący w tym przypadku alter ego samego autora filmu. Z tego względu Allen zadecydował, że sam podejmie się tego wyzwania i użyczył narratorowi własnego, rozpoznawalnego przez każdego miłośnika kina głosu. „Zatrudniłem sam siebie z jednego powodu – doskonale wiedziałem, w jaki sposób chciałbym, żeby narrator modulował głos, w jaki sposób akcentował różne frazy, słowa czy spółgłoski”, opowiada Allen. „Uznałem, że skoro napisałem już kiedyś książkę, będzie tak, jakbym czytał własną powieść”.
Oryginalny tytuł „Café Society” (pol. „śmietanka towarzyska”) odnosi się do bywalców i bywalczyń salonów, arystokratów, artystów oraz celebrytów, którzy w ostatnich dekadach XIX wieku i pierwszych kilkudziesięciu latach XX stulecia gromadzili się tłumnie w modnych kawiarenkach i restauracjach Nowego Jorku, Paryża oraz Londynu. Określenie to zyskało na popularności w latach 30. XX wieku w Nowym Jorku, mieście wychodzącym z dopiero co zakończonego okresu Prohibicji oraz wstępującym bezceremonialnie na ścieżkę dziennikarstwa tabloidowego, którego przedstawiciele z wielką chęcią pisywali o poczynaniach ludzi należących do „śmietanki towarzyskiej”.