Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Inu–Oh (napisy)
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
Grzesznicy
Akiko. Latająca małpka
Symfonia o umieraniu
Ostatnia podróż
Inu–Oh (lektor)
[wyprzedane] Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek + warsztaty
Motel Destino
Grzesznicy
Symfonia o umieraniu
Inu–Oh (napisy)
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
Motel Destino
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
Motel Destino
Symfonia o umieraniu
Przedpremiera: Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
The Last Showgirl
Ostatnia podróż
Motel Destino
Exhuma (Ekshumacja)
Symfonia o umieraniu
Ostatnia podróż
Motel Destino
Flow
Ostatnia podróż
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
Motel Destino
Niesamowite przygody skarpetek
Inu–Oh (napisy)
The Last Showgirl
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
The Last Showgirl
Ostatnia podróż
Rodzina w kinie: Inu-Oh (lektor)
Sanatorium Pod Klepsydrą według Braci Quay
Motel Destino
Inu–Oh (lektor)
PRZEDPREMIERA: Wrócicie do siebie
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek
Rodzina w kinie: Dam radę! + warsztaty arteterapeutyczne
PRZEDPREMIERA: Wrócicie do siebie
Rodzina w kinie: Akiko. Latająca małpka + warsztaty
Niesamowite przygody skarpetek
Ostatnia podróż
The Last Showgirl
Motel Destino
The Last Showgirl
Moda na kosmos: Niesamowite przygody skarpetek
THE BEATLES (A Hard Day’s Night. Noc po ciężkim dniu)
Grzesznicy
Ty [Romantyka]
Filmowe popołudnie dla dzieci: bociany wróciły
21.37
Ostatnia podróż
The Last Showgirl
Ostatnia podróż
21.37
Grzesznicy
The Last Showgirl
The Last Showgirl
Flow
Ostatnia podróż
Grzesznicy
Grzesznicy
Ty [Romantyka]
The Last Showgirl
The Last Showgirl
Rok z kinem Azji: Inu–Oh
Grzesznicy
The Last Showgirl
Queer
PRZEDPREMIERA: Ukryty motyw
Flow
Ostatnia podróż
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa | Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra
Motel Destino
Niesamowite przygody skarpetek
Filmowe popołudnie dla dzieci: wielka majówka
Ty [Romantyka]
The Last Showgirl
PRZEDPREMIERA: Wszystkie odcienie światła
Lekcje filmowe: Fargo
PORA DLA SENIORA: Ostatnia podróż
Rok z kinem Azji: Wielkie miasto
Vanya [sezon 2025]
PRZEDPREMIERA: Ukryty motyw
PRZEDPREMIERA: Wszystkie odcienie światła
Ty [Romantyka]
Filmowe popołudnie dla dzieci: arabska noc
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa | Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra
KF AMBASADA: Taksówkarz
Has. Kroniki wyobraźni: Pożegnania
Rok z kinem Azji: Samotna kobieta
Terminator 2. Dzień sądu PO ŚLĄSKU
Terminator 2. Dzień sądu PO ŚLĄSKU
Filmowe popołudnie dla dzieci: pieskie życie
PRZEDPREMIERA: Gaucho Gaucho
Tribute to David Lynch: Głowa do wycierania + prelekcja
PORA DLA SENIORA: The Last Showgirl
Rok z kinem Azji: Tchórz
Lśnienie. 45-lecie premiery
Jezioro łabędzie [P. Czajkowski] balet | sezon 2024-25
PRZEDPREMIERA: Gaucho Gaucho
Filmowe popołudnie dla dzieci: małpi gaj
Ja jestem Niepokalane Poczęcie
Najlepsze z najgorszych: OBYWATEL TOXIE – TOKSYCZNY MŚCICIEL 4
Rok z kinem Azji: Idol
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa | Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra
Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
MODOWY KLUB FILMOWY: Annie Hall
Tribute to David Lynch: Shorts 1966-1995 + wstępy Davida Lyncha
Dr Strangelove [sezon2025]
Madame Butterfly [sezon 2025]
Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
KF AMBASADA: Barry Lyndon
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Siódma pieczęć
Det sjunde inseglet

Pierwsze z arcydzieł Bergmana, w których sztuka filmowa staje się narzędziem w rękach artysty-filozofa zmagającego się z najbardziej fundamentalnymi pytaniami dotyczącymi wiary i metafizyki. „Siódma pieczęć”, rozpoczynająca się wersetem z Apokalipsy św. Jana „…i gdy Baranek otworzył siódmą pieczęć, zapanowała w niebie cisza trwająca pół godziny…”, czerpie z osobistych doświadczeń twórcy, którego dzieciństwo i dorastanie zostało naznaczone silną osobowością ojca-pastora i rygorystycznym luterańskim wychowaniem. Bergman niejednokrotnie powtarzał, że „dramat, który nie traktuje o stosunku człowieka do Boga, jest bezwartościowy”. Wspomnienia z dzieciństwa, kościelne malowidła i krucyfiksy, które zawładnęły wyobraźnią małego chłopca, reżyser przerobił na jedno z najważniejszych dzieł w historii sztuki filmowej.
Zamysłem strukturalnym, na którym opiera się fabuła „Siódmej pieczęci” jest scena pojedynku szachowego, odbywającego się w średniowiecznej scenerii pomiędzy rycerzem wracającym z wypraw krzyżowych i Śmiercią. Stawką jest życie, ale też ostateczne zbawienie lub potępienie po śmierci. Czarno-białe pięknie skomponowane kadry, inscenizacyjny rozmach, muzyka Gunnara Nordgrena, postaci stworzone na wzór średniowiecznego moralitetu z genialną rolą Maxa von Sydowa wcielającego się w postać rycerza dają przestrzeń zarówno do namysłu nad egzystencjalno-religijnym wymiarem dzieła Bergmana, jak i kontemplacji piękna filmowego obrazu. Twórca „Siódmej pieczęci” czerpie z bogatego dorobku kultury europejskiej. W poszczególnych kadrach można odnaleźć zarówno inspiracje średniowiecznymi obrazami, literaturą egzystencjalną z „Dżumą” Alberta Camusa na czele, jak i arcydziełami kina niemego, przede wszystkim ukochanymi filmami Bergmana: „Furmanem śmierci” (1921) Victora Sjöströma oraz „Zmęczoną śmiercią” (1921) Fritza Langa. Jak przekonuje znawca i miłośnik kina Bergmana prof. Tadeusz Szczepański, mistrzostwo reżysera w tym filmie nie polega tylko na erudycji i doskonałym opanowaniu języka filmowego, ale także na „idealnej harmonii pierwiastków sacrum i profanum, tragizmu i komizmu, patosu i arlekinady, epiki i liryki, realizmu i fantastyki”.
„Siódma pieczęć” zaraz po uroczystej premierze, która odbyła się podczas jubileuszu pięćdziesięciolecia Svensk Filmindustri, „rozeszła się po świecie jak pożar lasu”, ugruntowując międzynarodową karierę i uznanie reżysera. W 1957 r. na festiwalu w Cannes została uhonorowana Nagrodą Specjalną Jury (ex aequo z „Kanałem” Andrzeja Wajdy”).
Projekcję filmu poprzedzi wprowadzenie Agaty Tecl-Szubert (Filmoteka Śląska)
Film zostanie pokazany z taśmy 35 mm
Przed filmem „Siódma pieczęć”, jako element wprowadzenia, pokażemy kilkuminutowy zapis performansu Michała Dobruckiego „Spowiedź”, zainspirowany filmem Ingmara Bergmana.
„Spowiedź” to rejestracja performansu wypełniona jedynie ścieżką dialogu i rozbrzmiewającymi w tle dźwiękami mszy świętej. Jest dokumentacją realnej spowiedzi odbytej przez autora, rozmowy poufnej, zarejestrowanej i przywoływanej publicznie. W trakcie dialogu w konfesjonale opisuje on swoje życie i rozterki za pomocą słów zaczerpniętych z filmu „Siódma pieczęć” Ingmara Bergmana, poddając pod dyskusję najpoważniejsze zagadnienia egzystencjalne. Rola odgrywana w inscenizowanej sytuacji przemienia się w prawdziwy dialog dzięki postawie kapłana, który próbuje odpowiedzieć na pojawiające się wątpliwości.
Rok powstania: 2015 r, czas trwania: 9’52
W tym roku mija 100. rocznica urodzin Ingmara Bergmana. Przez cały rok, co miesiąc Filmoteka Śląska będzie zapraszać do udziału w kolejnych wydarzeniach związanych z życiem i twórczością reżysera. W programie znajdą się m.in.: retrospektywa filmów Bergmana, które wyznaczały kierunki sztuki filmowej, pokazy filmów dokumentalnych, wystawy, spotkania z badaczami i miłośnikami twórczości reżysera, dyskusje.