sala
Solaris
sala
Nostromo

Sanatorium pod Klepsydrą | promocja książki Agaty Tecl-Szubert „W stronę niemożliwego. Zespół Filmowy Silesia 1972 – 1983”

Kraj, rok:
Polska, 1973
Gatunek:
dramat
Reżyseria:
Wojciech Jerzy Has
Producent:
Zespół Filmowy „Silesia”
Obsada:
Jan Nowicki, Gustaw Holoubek, Halina Kowalska
Czas trwania:
119 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
20.02.2022 | niedziela | 17.00 | Kino Kosmos

PREMIERA KSIĄŻKI Agaty Tecl-Szubert W stronę niemożliwego. Zespół Filmowy „Silesia” 1972 – 1983
SPOTKANIE Z AUTORKĄ oraz zaproszonymi gośćmi: prof. Andrzejem Gwoździem i Laurą Pawelą | prowadzenie: dr Urszula Biel | pokaz filmu „Sanatorium pod Klepsydrą” (1973) reż. W. J. Has


O marzeniach Kazimierza Kutza o „śląskim Hollywood”. O tym, co łączy Jerzego Hoffmana, Andrzeja Barańskiego i Juliana Antonisza. Gdzie swoje aktorskie przygody rozpoczynali Zbigniew Zamachowski i Arkadiusz Jakubik i dlaczego to na Śląsku, w dobie kryzysu, powstały najbardziej kasowe polskie filmy?

Pół wieku od powstania Zespołu Filmowego „Silesia” Instytucja Filmowa Silesia Film zaprasza na premierę książki Agaty Tecl-Szubert o najważniejszym pozafilmowym projekcie Kazimierza Kutza. W stronę niemożliwego. Zespół Filmowy „Silesia” 1972 – 1983 to obszerna, bogata w unikatowe materiały archiwalne historia jednego z najbardziej wyjątkowych zjawisk na mapie polskiej kinematografii i regionalnego rynku filmowego. Istniejąca od stycznia 1972 roku w Katowicach „Silesia” była jedynym działającym lokalnie zespołem filmowym. Powstała z inicjatywy, odwagi i szaleństwa Kazimierza Kutza, a rozwinęła swój produkcyjny potencjał dzięki zabiegom Ernesta Brylla. Napędzana marzeniami śląskiego reżysera, jego przyjaciół i współpracowników o stworzeniu na bytkowskich polach „śląskiego Hollywood” i miejsca, gdzie swoje artystyczne plany mogliby realizować młodzi, debiutujący twórcy. Przeżywała spektakularne wzloty, kasowe sukcesy i dramatyczne zawirowania w tyglu politycznych zmian. Dała polskiemu kinu „Sanatorium pod Klepsydrą” Wojciecha Jerzego Hasa, „Trędowatą” Jerzego Hoffmana czy jeden z nielicznych polskich horrorów – „Wilczycę” Marka Piestraka. Pozwoliła zadebiutować takim reżyserom jak Andrzej Barański, Grzegorz Królikiewicz czy Wojciech Wiszniewski. Przez 11 lat swojej działalności, nieustannie walcząc ze zmieniającymi się okolicznościami, „Silesia” gromadziła filmowych zapaleńców i ich marzenia o dążeniu do niemożliwego: swobody artystycznej i wielkiego kina tworzonego na Górnym Śląsku.

„Zaproponowana przez Autorkę opowieść o „Silesii” jest zarazem kronikarska i bardzo osobista, bo choć niepozbawiona porządkującej narracji (…), przesiąknięta została na wskroś nutką nostalgicznego zdziwienia, że coś takiego jak zespół filmowy na Śląsku było możliwe. W wypadku książki Tecl-Szubert przekłada się to na tryb narracji osobistej, niewymuszonej przez procesy historycznofilmowe (…), bliskiej gawędzie, zobowiązanej raczej ludziom, którzy w codziennym mozole tworzyli górnośląski rozdział polskiej kinematografii – reżyserom, kierownikom literackim, szefom produkcji – niż bezosobowym mechanizmom życia społecznego, politycznego czy artystycznego. (…)” – Andrzej Gwóźdź o książce W stronę niemożliwego. Zespół Filmowy „Silesia” 1972 – 1983.

Goście spotkania:

Agata Tecl-Szubert – filmoznawczyni, animatorka kultury, edukatorka. Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność filmoznawcza) na Uniwersytecie Śląskim. Studiowała także filologię polską oraz kulturoznawstwo na Stockholms universitet. Kuratorka wydarzeń kulturalnych oraz programów edukacyjnych. Twórczyni strategii edukacyjnej dla Centrum Sztuki Współczesnej „Kronika” w Bytomiu. Laureatka Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (2021) oraz Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego (2013). Od 2021 r. prowadzi autorski program edukacji kulturalnej „Sztuka w działaniu”, koncentrujący się na sztuce XXI w. Wiceprezeska Śląskiego Towarzystwa Filmowego. Pracuje w Instytucji Filmowej Silesia Film.

Prof. Andrzej Gwóźdź – filmoznawca, profesor zwyczajny na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, związany był też jako pracownik naukowo-dydaktyczny z Uniwersytetem Łódzkim i jako profesor gościnny z uniwersytetem w Konstancji. Autor licznych publikacji dotyczących kultury filmowej na Górnym Śląski, kina niemieckiego oraz metodologii badań nad filmem. Wieloletni prezes Śląskiego Towarzystwa Filmowego i przyjaciel Kazimierza Kutza.

Laura Pawela – artystka wizualna związana z Górnym Śląskiem i Warszawą. Ukończyła rzeźbę na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 2006 roku prowadziła Pracownię Gościnną. Studiowała także w Instytucie Sztuki w Opolu oraz na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej działalności artystycznej podjęła wątek niezrealizowanego scenariusza Kazimierza Kutza „Różowy horyzont”.

Dr Urszula Biel – filmoznawczyni, autorka pierwszej monografii poświęconej dziejom kina na Górnym Śląsku oraz licznych tekstów poświęconych tej tematyce, w publikacjach zbiorowych polskich i zagranicznych. Ponadto animatorka kultury filmowej; prowadzi kino studyjne Amok w Gliwicach. Szefowa Śląskiego Towarzystwa Filmowego.

.......................................................................

Wydarzeniu towarzyszy wystawa plakatów z filmów wyprodukowanych przez Zespół Filmowy „Silesia” w Galerii przed seansem oraz podpisywanie książki przez Autorkę

Cena promocyjna książki w dniu premiery: 55 zł

Cena biletu na wydarzenie: 16/13 zł
..........................................................................
O filmie Sanatorium pod Klepsydrą:

Nagrodzony Nagrodą Specjalną Jury podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes w 1973 roku.

Jeden z najpiękniejszych wizualnie i najbardziej oryginalnych filmów polskich, zrealizowany przez wybitnego polskiego reżysera, Wojciecha Jerzego Hasa.

Film oparty na prozie Bruno Shulza, mariaż filmu poetyckiego i psychologicznego.

Historia człowieka, Józefa, który odwiedzając sanatorium, gdzie przebywał jego zmarły ojciec, przenosi się w tajemniczy, surrealistyczny świat metaforycznej wyobraźni. Odbywa podróż w różne pętle czasu przeszłego – lata swojego dzieciństwa i fantastycznych marzeń. Józef swobodnie wędruje w czasie, raz jest chłopcem, raz dorosłym. Przy próbie dokonania powtórnej pętli czasowej świat żydowskich miasteczek oraz żydowskiej kultury, obecny w jego wyobraźni, okazuje się zniszczony i wyludniony po tragedii holocaustu.

Poetycka refleksja na temat przemijania oraz nieuchronności i nieodwracalności śmierci.

Film zaprezentujemy w odnowionej cyfrowo wersji. 

 
Fotosy