Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
31.03
Niedziela
01.04
Poniedziałek
02.04
Wtorek
03.04
Środa
04.04
Czwartek
05.04
Piątek
06.04
Sobota
07.04
Niedziela
08.04
Poniedziałek
09.04
Wtorek
10.04
Środa
11.04
Czwartek
12.04
Piątek
13.04
Sobota
14.04
Niedziela
15.04
Poniedziałek
16.04
Wtorek
17.04
Środa
18.04
Czwartek
21.04
Niedziela
28.04
Niedziela
10.05
Piątek
12.05
Niedziela
sala
Solaris
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
14:30
Bilet
Podróże z Albertem | pokaz filmu interaktywnego dla dzieci
Wydarzenia specjalne
Polska 2024
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Zabawy Bolka i Lolka
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Polska,
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Szkoła magicznych zwierząt. Tajemnica szkolnego podwórka [obowiązują zapisy na warsztaty]
RODZINA W KINIE
reż.
Sven Unterwaldt Jr.
Niemcy, 2022
18:00
Bilet
Strefa interesów – seans z prelekcją
Wydarzenia specjalne
reż.
Jonathan Glazer
Wielka Brytania, Polska, Stany Zjednoczone, 2023
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Cudowny chłopak. Biały ptak
RODZINA W KINIE
reż.
Marc Forster
USA, 2023
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
17:30
Bilet
PRZEDPREMIERA: Perfect Days
2024. ROK Z KINEM AZJI
reż.
Wim Wenders
Japonia, Niemcy, 2023
15:00
Bilet
JachtFilm 2024. KARNET
JachtFilm
reż.
Marc Bow, Corentin de Chatelperron, Bartosz Tomkiewicz, Adam Łapiński, Robert Whitehead, Thor F. Jen
Francja, Polska, UK, Dania, Estonia, RPA, 2023
15:00
Bilet
JachtFilm 2024. Dzień 1 – 6.04
JachtFilm
reż.
Marc Bow, Corentin de Chatelperron, Bartosz Tomkiewicz, Adam Łapiński
Francja, Polska, UK, 2022
15:00
Bilet
JachtFilm 2024. Dzień 2 – 7.04
JachtFilm
reż.
Robert Whitehead, Thor F. Jensen, Kaidor Kahar
Estonia, Dania, RPA, 2023
17:00
Bilet
Perichola [J. Offenbach] retransmisja operetki | sezon 2023-24
Opera/Operetka/Balet/Koncert w kinie | sezon 2023-24
reż.
Laurent Pelly
Francja, 2022
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Kicia kocia w przedszkolu
RODZINA W KINIE
reż.
Marta Stróżycka
Polska, 2024
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
Puszka
A Caixa
Kraj, rok:
Portugalia, 1994
Gatunek:
komedia
Reżyseria:
Manoel de Oliveira
Producent:
Madragoa Filmes
Obsada:
Luís Miguel Cintra, Beatriz Batarda, Glicínia Quartin, Ruy de Carvalho
Czas trwania:
93 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
Historia opowiedziana jak antyczny dramat - jeden dzień, jedno miejsce, jeden problem do rozwiązania. To film na tyle zaskakujący, że dziś zapewne zaskoczyłby samego reżysera swoją innością.
Komedia utrzymana w fantastyczno-absurdalnym rejestrze. Wśród starych ulic i schodów w Mourarii w Lizbonie żyje ślepiec, któremu kradziona jest puszka na jałmużnę. Wokół niego mieszkają (lub tylko przechodzą) córka, zięć i inne osoby mieszkające lub pracujące w okolicy. Manoel de Oliveira powiedział, że w tym filmie wrócił do postaci z "Aniki Bobo", teraz już dorosłych.
..........................................................................................................................................................
MANOEL DE OLIVEIRA | RETROSPEKTYWA FILMÓW
PRZEGLAD KINA PORTUGALSKIEGO TYLKO W KINACH STUDYJNYCH
Manoel Cândido Pinto de Oliveira jest bez wątpienia najpopularniejszym na świecie reżyserem portugalskim. Urodził się w 1908 r. a zmarł w 2015 r. mając 106 lat. Miał na swoim koncie 88 lat dorobku reżyserskiego i był, w chwili śmierci, najstarszym czynnie pracującym reżyserem.
Jego pierwszy film, Douro, Faina Fluvial – „Praca wre nad rzeką Douro” (1931), reportaż ukazujący pracę na nabrzeżu rzeki Douro w Porto, to wybitny przykład awangardowego kina europejskiego wczesnych lat trzydziestych. Pierwszym filmem fabularnym w dorobku Oliveiry był „Aniki- Bóbó” (1942), ludzki obraz przemocy (nakręcony w czasie II Wojny Światowej), w którym grały praktycznie same dzieci. Oliveirę pozbawiono przez długie lata możliwości filmowania i do pracy reżysera powrócił dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, dzięki serii kolorowych filmów dokumentalnych tworzonych na zamówienie.
W swoich filmach porusza tematy takie jak dwuznaczność natury kobiecej, moralność katolicka, historia Portugalii, oraz związek pomiędzy kinem a literaturą i naturą samego obrazu filmowego, zarówno zwodniczą jak i wyzwoleńczą. W skład jego wyróżniającego się dorobku filmowego wchodzą 32 filmy pełnometrażowe oraz 26 filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Jego ostatnim filmem, prawdziwą perłą dorobku, był O Vellho do Restelo – „Starzec z Restelo” (2014).
Filmy Oliveiry były wielokrotnie nagradzane zarówno w Portugalii jak i na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach filmowych, a najważniejszymi nagrodami w jego karierze były dwa honorowe Złote Lwy w Wenecji w 1985 r. i 2004 r. oraz Złota Palma w Cannes w 2008 r.
Organizatorem przeglądu jest Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych, który wybrał sześć filmów, z liczby, która sięga prawie 60 obrazów. To niewiele,
ale i tak pozwala zrozumieć bogactwo motywów i styli. Ani jeden temat, ani jeden gatunek się tutaj nie powtarza. Choć tak naprawdę każdy film Oliveiry to osobna przygoda. Ten pokaz to zaledwie prolog, mały wgląd w to, czym kino Oliveiry jest. Mógł zostać sportowcem, mógł zginąć za kółkiem podczas wyścigów samochodowych, ale wolał stać się nieśmiertelny za kamerą filmową. Tak wzniesiony został inspirujący pomnik.
Filmoteka Śląska wzbogaca przegląd w katowickim kinie Kosmos o siódmy film ze swoich zbiorów - "Ruchome słowa".
..........................................................................................................................................................
Retrospektywa filmów Manoela Oliveiry | program
19.04 śr 18:00 Praca wre nad rzeką Douro 20’ + Famalicao 24’ + Aniki Bobo 71’ (razem 115’)
22.04 sob 18:00 Non albo czcza chwała dowodzenia 110’
24.04 pon 18:00 Boska komedia 140’
26.04 śr 18:00 Puszka 93’
28.04 pt 18:00 Ruchome słowa 96’
Komedia utrzymana w fantastyczno-absurdalnym rejestrze. Wśród starych ulic i schodów w Mourarii w Lizbonie żyje ślepiec, któremu kradziona jest puszka na jałmużnę. Wokół niego mieszkają (lub tylko przechodzą) córka, zięć i inne osoby mieszkające lub pracujące w okolicy. Manoel de Oliveira powiedział, że w tym filmie wrócił do postaci z "Aniki Bobo", teraz już dorosłych.
..........................................................................................................................................................
MANOEL DE OLIVEIRA | RETROSPEKTYWA FILMÓW
PRZEGLAD KINA PORTUGALSKIEGO TYLKO W KINACH STUDYJNYCH
Manoel Cândido Pinto de Oliveira jest bez wątpienia najpopularniejszym na świecie reżyserem portugalskim. Urodził się w 1908 r. a zmarł w 2015 r. mając 106 lat. Miał na swoim koncie 88 lat dorobku reżyserskiego i był, w chwili śmierci, najstarszym czynnie pracującym reżyserem.
Jego pierwszy film, Douro, Faina Fluvial – „Praca wre nad rzeką Douro” (1931), reportaż ukazujący pracę na nabrzeżu rzeki Douro w Porto, to wybitny przykład awangardowego kina europejskiego wczesnych lat trzydziestych. Pierwszym filmem fabularnym w dorobku Oliveiry był „Aniki- Bóbó” (1942), ludzki obraz przemocy (nakręcony w czasie II Wojny Światowej), w którym grały praktycznie same dzieci. Oliveirę pozbawiono przez długie lata możliwości filmowania i do pracy reżysera powrócił dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, dzięki serii kolorowych filmów dokumentalnych tworzonych na zamówienie.
W swoich filmach porusza tematy takie jak dwuznaczność natury kobiecej, moralność katolicka, historia Portugalii, oraz związek pomiędzy kinem a literaturą i naturą samego obrazu filmowego, zarówno zwodniczą jak i wyzwoleńczą. W skład jego wyróżniającego się dorobku filmowego wchodzą 32 filmy pełnometrażowe oraz 26 filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Jego ostatnim filmem, prawdziwą perłą dorobku, był O Vellho do Restelo – „Starzec z Restelo” (2014).
Filmy Oliveiry były wielokrotnie nagradzane zarówno w Portugalii jak i na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach filmowych, a najważniejszymi nagrodami w jego karierze były dwa honorowe Złote Lwy w Wenecji w 1985 r. i 2004 r. oraz Złota Palma w Cannes w 2008 r.
Organizatorem przeglądu jest Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych, który wybrał sześć filmów, z liczby, która sięga prawie 60 obrazów. To niewiele,
ale i tak pozwala zrozumieć bogactwo motywów i styli. Ani jeden temat, ani jeden gatunek się tutaj nie powtarza. Choć tak naprawdę każdy film Oliveiry to osobna przygoda. Ten pokaz to zaledwie prolog, mały wgląd w to, czym kino Oliveiry jest. Mógł zostać sportowcem, mógł zginąć za kółkiem podczas wyścigów samochodowych, ale wolał stać się nieśmiertelny za kamerą filmową. Tak wzniesiony został inspirujący pomnik.
Filmoteka Śląska wzbogaca przegląd w katowickim kinie Kosmos o siódmy film ze swoich zbiorów - "Ruchome słowa".
..........................................................................................................................................................
Retrospektywa filmów Manoela Oliveiry | program
19.04 śr 18:00 Praca wre nad rzeką Douro 20’ + Famalicao 24’ + Aniki Bobo 71’ (razem 115’)
22.04 sob 18:00 Non albo czcza chwała dowodzenia 110’
24.04 pon 18:00 Boska komedia 140’
26.04 śr 18:00 Puszka 93’
28.04 pt 18:00 Ruchome słowa 96’