Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Przy starym gramofonie
Jerzy Płaczkiewicz prezentuje nagrania z unikatowych starych płyt w Kinie Kosmos
16 marca 2018 | pt. 18:00
SPOTKANIE 1
Piosenki filmowe (1928-1935)
Fragmenty piosenek oraz mnóstwo anegdot i ciekawostek czeka na wszystkich widzów mających sentyment do muzyki lat 20. i 30 XX wieku. Usłyszymy melodie m.in. ze "Śpiewaka jazzbandu", "Błękitnego anioła", "Pod dachami Paryża", zabrzmi "Nie trzeba wcale słów", "Każdemu wolno kochać" i "O Key" z filmu "Czy Lucyna to dziewczyna". Dźwięki muzyki i piosenek utrwalone na płytach szelakowych popłyną z oryginalnego, zabytkowego gramofonu.
po prezentacji zapraszamy na film: Czy Lucyna to dziewczyna | reż. Juliusz Gardan, Polska 1934, 76 min
obsada: Jadwiga Smosarska, Eugeniusz Bodo, Mieczysława Ćwiklińska
Lucyna, córka bogatego przemysłowca, wraca po studiach i uzyskaniu dyplomu inżyniera z zagranicy do kraju, lecz ojciec nie zgadza się, by pracowała. Lucyna wpada na zabawny pomysł. W męskim przebraniu uzyskuje posadę technika i zostaje pomocnikiem młodego inżyniera Stefana Żarnowskiego. Więcej jednak interesuje się osoba swego przełożonego aniżeli zdobyczami wiedzy technicznej. Po pewnym czasie zyskuje sympatię Stefana i staje się uczestnikiem jego kawalerskich eskapad, starając się za wszelką cenę zdobyć jego serce i zniechęcić go do narzeczonej, Tuni.
(S. Janicki "Polskie filmy fabularne 1902-1988")
........
Mieszkający w Katowicach Jerzy Płaczkiewicz to historyk tanga w Polsce. Miłośnik płyt, nut, wydawnictw i zdjęć dotyczących tanga i muzyki przedwojennej. Autor muzycznych audycji radiowych i telewizyjnych oraz artykułów poświęconych w większości muzyce okresu przedwojennego. Jego matką była Lili Larys, artystka teatrów przedwojennych i tancerka, co miało wpływ na jego zainteresowania.