sala
Solaris
sala
Nostromo

POKAZ SPECJALNY: Aida + spotkanie

Quo vadis, Aida?

Kraj, rok:
Polska, Niemcy, Francja, Holandia, Norwegia, Austria, Turcja, Rumunia, Bośnia i Hercegowina, 2020
Reżyseria:
Jasmila Žbanić
Scenariusz:
Jasmila Žbanić
Producent:
Deblokada Produkcija, Coop99 Filmproduktion, Digital Cube
Obsada:
Jasna Djuricic, Boris Isaković, Johan Heldenbergh, Raymond Thiry
Czas trwania:
101 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
Co zadecydowało o wybuchu wojny w Bośni i Hercegowinie? Jaka była rola organizacji międzynarodowych w przebiegu konfliktu? Dlaczego musimy pamiętać o Srebrenicy?

Historia Półwyspu Bałkańskiego pełna jest meandrów i nagłych zwrotów akcji. Obecna w niej wielość narodowości, języków i kultur niejednokrotnie prowadziła do uproszczeń w przekazach medialnych, a w konsekwencji – utrwalania stereotypów.

Spotkanie z historykiem dr. Sławomirem Lucjanem Szczesio z Uniwersytetu Łódzkiego pozwoli na odczytanie geograficznej i historycznej mapy byłej Jugosławii. W czasie rozmowy spróbujemy nakreślić najważniejsze momenty w historii, które zadecydowały o późniejszym, tragicznym przebiegu konfliktu w Bośni i Hercegowinie. Spotkanie poprowadzi dr Małgorzata Cekiera, kulturoznawczyni oraz slawistka i kierowniczka Kina Kosmos.

Dr Sławomir Lucjan Szczesio, historyk, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Łódzkiego oraz sekretarz naukowy w Centrum Naukowo-Badawczym UŁ „Bałkany na przełomie XX/XXI w.” Jego zainteresowania badawcze to historia dyplomacji i konfliktów zbrojnych w XX w. oraz dzieje najnowsze Bałkanów. Autor ponad 20 artykułów naukowych i współredaktor trzech prac zbiorowych (m.in. „Bałkany Zachodnie w systemie bezpieczeństwa euroatlantyckiego”, Łódź 2015).

o filmie:
To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych.

Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.

Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.

 
Zwiastun
Fotosy