Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Dzisiaj
Niedziela
Jutro
Poniedziałek
28.03
Wtorek
29.03
Środa
30.03
Czwartek
31.03
Piątek
01.04
Sobota
02.04
Niedziela
03.04
Poniedziałek
04.04
Wtorek
05.04
Środa
06.04
Czwartek
10.04
Poniedziałek
16.04
Niedziela
18.04
Wtorek
20.04
Czwartek
21.04
Piątek
23.04
Niedziela
24.04
Poniedziałek
25.04
Wtorek
26.04
Środa
30.04
Niedziela
07.05
Niedziela
23.05
Wtorek
24.05
Środa
28.05
Niedziela
30.05
Wtorek
14.06
Środa
15.06
Czwartek
26.06
Poniedziałek
27.06
Wtorek
02.07
Niedziela
sala
Solaris
15:40
Bilet
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
reż.
Peter Vaclac
Czechy, Włochy, Słowacja, 2022
18:30
Bilet
KINO SĄSIADÓW: Pociągi pod specjalnym nadzorem
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
reż.
Jiří Menzel
Czechosłowacja, 1966
18:00
Bilet
Il Boemo
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
reż.
Peter Vaclac
Czechy, Włochy, Słowacja, 2022
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Skorpiona | 83 min | 6+
RODZINA W KINIE
reż.
Tina Mackic
Szwecja, 2022
18:30
Bilet
Krótka Historia Polskiego Kina: Do widzenia, do jutra…
reż.
Janusz Morgenstern
Polska, 1960
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Yuku i magiczny kwiat [obowiązują zapisy na warsztaty KWIECIEŃ Z ARTETERAPIĄ]|
RODZINA W KINIE
reż.
Arnaud Demuynck, Rémi Durin
Belgia, Francja, Szwajcaria, 2022
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Szkoła magicznych zwierząt [obowiązują zapisy na warsztaty KWIECIEŃ Z ARTETERAPIĄ]
RODZINA W KINIE
reż.
Gregor Schnitzler
Austria, Niemcy, 2021
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Kicia Kocia mówi: Dzień dobry!
RODZINA W KINIE
reż.
Marta Stróżycka, Jacek Rokosz, Anna Błaszczyk
Polska, 2023
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
18:00
Bilet
Skandalista Larry Flynt
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
reż.
Miloš Forman
USA, 1996
19:10
Bilet
Hamlet [A. Thomas] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
reż.
Krzysztof Warlikowski
Francja, 2022
15:00
Bilet
Filmowe Popołudnie dla Dzieci: Dziki Zachód [obowiązują zapisy na warsztaty KWIECIEŃ Z ARTETERAPIĄ]
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Polska,
18:00
Bilet
Komuna
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
reż.
Thomas Vinterberg
Dania, Szwecja, Holandia, 2015
18:30
Bilet
Planeta małp + prelekcja prof. A. Nierackiej
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
reż.
Franklin J. Schaffner
USA, 1968
18:30
Bilet
POKAZ SPECJALNY „Strzępy” i spotkanie z twórcami
Wydarzenia specjalne
reż.
Beata Dzianowicz
Polska, 2022
18:30
Bilet
Miasteczko Twin Peaks: Ogniu krocz za mną
Klub Filmowy Ambasada
reż.
David Lynch
USA, Francja, 1992
18:30
Bilet
Zátopek
KINO SĄSIADÓW. Przegląd filmów czeskich
reż.
David Ondříček
Czechy, Niemcy, Finlandia, 2021
17:00
Bilet
Życie paryskie [J. Offenbach] operetka | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
reż.
Christian Lacroix
Francja, 2022
18:30
Bilet
Mechaniczna pomarańcza
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
reż.
Stanley Kubrick
USA, Wielka Brytania, 1971
17:00
Bilet
Kraina Uśmiechu [F. Lehár] operetka | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
reż.
Andreas Homoki
Austria, 2022
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:30
Bilet
Łowca Androidów. Blade Runner
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
reż.
Ridley Scott
Honkong, USA, Wielka Brytania, 1982
19:10
Bilet
Romeo i Julia [Ch. Gounod] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
reż.
Thomas Jolly
Francja, 2022
POKAZ SPECJALNY: Aida + spotkanie
Quo vadis, Aida?
Kraj, rok:
Polska, Niemcy, Francja, Holandia, Norwegia, Austria, Turcja, Rumunia, Bośnia i Hercegowina, 2020
Reżyseria:
Jasmila Žbanić
Scenariusz:
Jasmila Žbanić
Producent:
Deblokada Produkcija, Coop99 Filmproduktion, Digital Cube
Obsada:
Jasna Djuricic, Boris Isaković, Johan Heldenbergh, Raymond Thiry
Czas trwania:
101 min.
Wydarzenie archiwalne

Opis
Co zadecydowało o wybuchu wojny w Bośni i Hercegowinie? Jaka była rola organizacji międzynarodowych w przebiegu konfliktu? Dlaczego musimy pamiętać o Srebrenicy?
Historia Półwyspu Bałkańskiego pełna jest meandrów i nagłych zwrotów akcji. Obecna w niej wielość narodowości, języków i kultur niejednokrotnie prowadziła do uproszczeń w przekazach medialnych, a w konsekwencji – utrwalania stereotypów.
Spotkanie z historykiem dr. Sławomirem Lucjanem Szczesio z Uniwersytetu Łódzkiego pozwoli na odczytanie geograficznej i historycznej mapy byłej Jugosławii. W czasie rozmowy spróbujemy nakreślić najważniejsze momenty w historii, które zadecydowały o późniejszym, tragicznym przebiegu konfliktu w Bośni i Hercegowinie. Spotkanie poprowadzi dr Małgorzata Cekiera, kulturoznawczyni oraz slawistka i kierowniczka Kina Kosmos.
Dr Sławomir Lucjan Szczesio, historyk, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Łódzkiego oraz sekretarz naukowy w Centrum Naukowo-Badawczym UŁ „Bałkany na przełomie XX/XXI w.” Jego zainteresowania badawcze to historia dyplomacji i konfliktów zbrojnych w XX w. oraz dzieje najnowsze Bałkanów. Autor ponad 20 artykułów naukowych i współredaktor trzech prac zbiorowych (m.in. „Bałkany Zachodnie w systemie bezpieczeństwa euroatlantyckiego”, Łódź 2015).
o filmie:
To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych.
Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.
Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.
Historia Półwyspu Bałkańskiego pełna jest meandrów i nagłych zwrotów akcji. Obecna w niej wielość narodowości, języków i kultur niejednokrotnie prowadziła do uproszczeń w przekazach medialnych, a w konsekwencji – utrwalania stereotypów.
Spotkanie z historykiem dr. Sławomirem Lucjanem Szczesio z Uniwersytetu Łódzkiego pozwoli na odczytanie geograficznej i historycznej mapy byłej Jugosławii. W czasie rozmowy spróbujemy nakreślić najważniejsze momenty w historii, które zadecydowały o późniejszym, tragicznym przebiegu konfliktu w Bośni i Hercegowinie. Spotkanie poprowadzi dr Małgorzata Cekiera, kulturoznawczyni oraz slawistka i kierowniczka Kina Kosmos.
Dr Sławomir Lucjan Szczesio, historyk, adiunkt w Instytucie Historii Uniwersytetu Łódzkiego oraz sekretarz naukowy w Centrum Naukowo-Badawczym UŁ „Bałkany na przełomie XX/XXI w.” Jego zainteresowania badawcze to historia dyplomacji i konfliktów zbrojnych w XX w. oraz dzieje najnowsze Bałkanów. Autor ponad 20 artykułów naukowych i współredaktor trzech prac zbiorowych (m.in. „Bałkany Zachodnie w systemie bezpieczeństwa euroatlantyckiego”, Łódź 2015).
o filmie:
To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych.
Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności.
Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.
Nasze wydarzenia
02.04
16:00

Rodzina w kinie: Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Tajemnica Skorpiona | 83 min | 6+
RODZINA W KINIE
20.04
18:30

Planeta małp + prelekcja prof. A. Nierackiej
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
23.04
15:00

Filmowe popołudnie dla dzieci: Ptaki
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
07.05
17:00

Życie paryskie [J. Offenbach] operetka | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23