Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Minghun
Anora
Simona Kossak
Simona Kossak
Trefliki ratują święta
Kina i Yuk
Naturalna dzikość serca
Prawdziwy ból
Prawdziwy ból
Trefliki ratują święta
Trzy kilometry do końca świata
Pod skórą
Minghun
Simona Kossak
Rodzina w kinie: Nausicaä z Doliny Wiatru + warsztaty kamishibai
Naturalna dzikość serca
Prawdziwy ból
Minghun
Zła nie ma
Trzy kilometry do końca świata
Mój sąsiad Totoro (napisy)
Prawdziwy ból
Simona Kossak
Trzy kilometry do końca świata
Prawdziwy ból
Simona Kossak
Prawdziwy ból
Trzy kilometry do końca świata
Mój sąsiad Totoro (napisy)
Konklawe
Prawdziwy ból
Pod skórą
Trzy kilometry do końca świata
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
Trefliki ratują święta
Kina i Yuk
Rodzina w kinie: Razem na świecie. Święto krótkiego kina.
PRZEDPREMIERA: Here. Poza czasem.
W pokoju obok
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: Babygirl
Simona Kossak
Naturalna dzikość serca
KF AMBASADA: Milczenie owiec
Konklawe
Minghun
Trzy kilometry do końca świata
PO ZACHODZIE SŁOŃCA: Zła nie ma
Simona Kossak
Zła nie ma
Kina i Yuk
Minghun
Konklawe
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Czy radość może rosnąć jak grzyby po deszczu? + FAMILIJNE SPOTKANIA ARTETERAPEUTYCZNE
Zła nie ma
Trzy kilometry do końca świata
Minghun
Historia na ekranie: Żeby nie było śladów
Simona Kossak
Minghun
Zła nie ma
Zła nie ma
Minghun
Konklawe
PORA DLA SENIORA: Here. Poza czasem.
Konklawe
Simona Kossak
Minghun
Zła nie ma
Simona Kossak
Zła nie ma
Minghun
Miasto nauki. Tydzień człowieka: Człowiek z żelaza
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
„Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów” z prelekcją tolkienistów
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: LOT W KOSMOS.
Simona Kossak – seans dla osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Zimowe Harce
Dziadek do orzechów i Król myszy [P. Czajkowski] | sezon 2024-25
Najlepsze z najgorszych: Wizyta Świętego Mikołaja
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Śladami Yeti
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Rok z kinem Azji: Siedmiu samurajów
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
W pokoju obok
MODOWY KLUB FILMOWY: Panowie w cylindrach
Zakochany Sylwester z azjatyckim smaczkiem
Lekcje filmowe: Obcy. Ósmy pasażer Nostromo (wersja reżyserska)
Filmowe powtórki do matury: 1984
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Planeta małp + prelekcja prof. A. Nierackiej
Planet of the Apes
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
„Nie szukamy nikogo oprócz ludzi. Nie potrzeba nam innych światów. Potrzeba nam luster.”
Stanisław Lem | „Solaris”
20.04, czwartek, godz. 18:30
Planeta małp, reż. Franklin J. Schaffner | USA 1968 | 112 min
o prelegentce:
Przed filmem wykład o kinie science fiction lat 60. wygłosi prof. Agnieszka Nieracka - wybitna specjalistka w dziedzinie kina gatunków, autorka książki „Science fiction jako gatunek filmowy”.
o cyklu:
Film i ćwiczenia z wyobraźni na temat przyszłości naszej cywilizacji szły ze sobą w parze od samych początków X Muzy. Zrealizowana przez Georges’a Mélièsa filmowa „Podróż na Księżyc” to jedna z najbardziej znanych i wciąż fascynujących produkcji w historii kinematografii. Kino jako „wehikuł magiczny” okazało się medium szczególnie podatnym, by za jego pośrednictwem materializować na ekranie najbardziej fantastyczne, zadziwiające, ale i niepokojące wizje tego, co (nie)może się wydarzyć. Wraz z upływem czasu ruchome obrazy wykorzystujące tematy i motywy zaawansowanych technologii, eksperymentów naukowych i obcych galaktyk stworzyły wyrazistą konwencję opowiadania o naszych lękach i nadziejach dotyczących, tego co przyniesie przyszłość. Tegoroczny całoroczny cykl Kina Kosmos to podążająca tym tropem próba filmowego i kulturowego eksplorowania – jak określa to Marcin Napiórkowski – różnych „historii przyszłości” rozpiętych między utopią i jej przeciwieństwem.
Przyglądając się klasyce gatunku science fiction, skupimy się na tym, jak wyobrażano sobie przyszłość u zarania kina, kiedy marzeniem pozostawało stworzenie maszyny latającej, aż po czasy, gdy ludzkość zastanawia się, w jaki sposób powstrzymać kryzys klimatyczny i do czego może doprowadzić niekontrolowany rozwój technologii. Rozpoczniemy od wspomnianego już Georges’a Mélièsa – pierwszego wizjonera kina, „wierzącego w obraz” geniusza, który nie wahał się używać kina do kreowania nowych światów i fantastycznych obrazów przyszłości. Podczas kolejnych spotkań przyjrzymy się amerykańskim klasykom z lat 50. i 60. oraz ich politycznym i społecznym kontekstom, a także samej historii rozwoju tego fascynującego filmowego gatunku. W pierwszej części cyklu będziemy także badać, jak science fiction funkcjonuje w ramach kina artystycznego i autorskiego oraz w jaki sposób wchodzi w dialog z klasyką kina i swoimi wielkimi filmowymi protoplastami. Naszym comiesięcznym pokazom klasyki kina science fiction towarzyszyć będą spotkania z filmoznawcami, kulturoznawcami i ekspertami zajmującymi się szeroko rozumianym fenomenem gatunku science fiction w kinie, nauce i w kulturze.
o filmie:
Scenariusz filmu został luźno oparty na powieści fantastyczno-naukowej z 1963 roku autorstwa francuskiego pisarza Pierre'a Boulle'a (autora m.in. „Mostu na rzece Kwai”). Opowieść o astronautach, których statek rozbija się na planecie zamieszkałej przez społeczeństwo inteligentnych małp nie tylko okazała się trzymającym w napięciu filmem przygodowym, ale stawiała ważne pytania o istotę człowieczeństwa. Film, wyróżniony honorowym Oscarem przyznanym Johnowi Chambersowi za charakteryzację, rozpoczął słynną w latach 70. serię filmów o tym samym tytule: pełnych metraży oraz seriali telewizyjnych.