Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
Pod skórą
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
PRZEDPREMIERA: Babygirl
W pokoju obok
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
To nie mój film
W pokoju obok
Crossing
Agent szczęścia
Crossing
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Agent szczęścia
Pod skórą
Crossing
Rodzina w kinie: Wielka przygoda Niny
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
PRZEDPREMIERA: Flow
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Agent szczęścia
Crossing
W pokoju obok
Crossing
Agent szczęścia
Crossing
Agent szczęścia
W pokoju obok
Sztuka pięknego życia
Agent szczęścia
Crossing
Rodzina w kinie: Smok Diplodok
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + warsztaty
Rodzina w kinie: Solan i Ludwik – Misja Księżyc + warsztaty
Here. Poza czasem
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
W pokoju obok
MODOWY KLUB FILMOWY: Panowie w cylindrach
W pokoju obok
Zakochany Sylwester z azjatyckim smaczkiem
Here. Poza czasem
Crossing
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: Babygirl
Filmowe popołudnie dla dzieci: Czary-mary
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
Sztuka pięknego życia
Here. Poza czasem
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Here. Poza czasem
PRZEDPREMIERA: Kiedy nadchodzi jesień
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
To nie mój film + prelekcja
Agent szczęścia
Nienawiść
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
Nienawiść
Filmowe popołudnie dla dzieci: Sportowe życie
PRZEDPREMIERA: Dziewczyna z Igłą
Lekcje filmowe: Obcy. Ósmy pasażer Nostromo (wersja reżyserska)
PORA DLA SENIORA: Moje ulubione ciasto
Filmowe powtórki do matury: 1984
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
Filmowe popołudnie dla dzieci: Magiczne krainy + Hobbit po śląsku dla dzieci
Najlepsze z najgorszych: ROBOT MONSTER
Filmowe popołudnie dla dzieci: Urodziny kina
KF AMBASADA: Omen
PORA DLA SENIORA: Kiedy nadchodzi jesień
Filmowe powtórki do matury: Niepewność. Zakochany Mickiewicz
Lekcje filmowe: Obcy – decydujące starcie (WERSJA REŻYSERSKA)
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Pancernik Potiomkin
Bronienosiec Potiemkin
"Pancernik Potiomkin" to film prawdziwie rewolucyjny, zarówno w treści jak i w formie. Arcydzieło Siergieja Eisensteina, jeden z najważniejszych obrazów w historii kina, powraca w cyfrowo zremasterowanej, pieczołowicie zrekonstruowanej wersji.
Na 80. rocznicę premiery "Pancernika Potiomkina" Kino International, we współpracy z Deutsche Kinematek, British Film Institute, Bundesfilm Archive w Berlinie oraz Munich Film Museum zrealizowało projekt rekonstrukcji oryginalnej wersji arcydzieła. Wersja ta, oparta na żmudnych badaniach źródłowych, jest najbliższa autorskiej koncepcji mistrza, została cyfrowo zremasterowana i oczyszczona oraz wyposażona w nową ścieżkę dźwiękową; monumentalna muzyka, którą w 1926 napisał do filmu Edmund Meisel, została powtórnie wykonana przez Deutches Filmorchestra.
"Pancernik Potiomkin" przedstawia epizod z rewolucji roku 1905 - słynny bunt na pokładzie kotwiczącego w Odessie okrętu wojennego "Kniaź Potiomkin Tawriczeskij". Zaczęło się od zepsutego mięsa, które załoga dostała na kolację. Marynarze, odbywający służbę w nieludzkich warunkach, rozpoczęli protest. Oficerowie kazali strzelać do buntowników, ale rozkaz nie został wykonany - awantura o zepsute jedzenie zmieniła się w początek rewolucji. Marynarze opanowali statek, a następnie usiłowali wywołać powstanie w Odessie. Na reakcję carskich władz nie trzeba było długo czekać - próba wzniecenia rewolucji kończy się masakrą mieszkańców miasta.
Władze sowieckie zamówiły "Pancernika Potiomkina" jako film okolicznościowy, uświetniający 20. rocznicę rewolucji 1905. Bolszewicy widzieli w tamtych wydarzeniach zapowiedź innej, tym razem wygranej rewolucji - tej z roku 1917. Zadanie realizacji filmu powierzono SIERGIEJOWI EISENTEINOWI. Reżyser miał zaledwie 27 lat, ale zdążył już nakręcić wybitny, debiutancki "Strajk". Przed rewolucją Eisentein studiował architekturę, w 1918 wstąpił na ochotnika do Armii Czerwonej. Prowadził agitacyjny teatr frontowy, potem, już jako cywil, uczył się reżyserii pod kierunkiem Wsiewołoda Meyerholda. Z teatru przeszedł do kina, w którym miał przeprowadzić własną rewolucję. "Pancernik Potiomkin" jest dziełem w pełni tego słowa znaczenia propagandowym - młody reżyser z premedytacją manipuluje uczuciami widowni i historią, ale w kategorii języka filmowego ten obraz przeniósł kinematografię w inną epokę.
W "Pancerniku Potiomkinie" Siergiej Eisenstein zerwał z większością zasad obowiązujących w ówczesnym kinie. Fabuła jest prosta, a bohater zbiorowy. Kino lat 20. było wciąż mocno zależne od teatru. Tymczasem Eisentein poszukiwał języka czysto filmowego, nie opowiadał lecz pokazywał, do perfekcji dopracował gramatykę obrazu opartą na świeżych zdobyczach awangardy. Zasadniczym elementem tej gramatyki był "montaż atrakcji" - nieliniowe zestawienie ujęć mające działać na emocje widza na poziomie niemal podprogowym. Eisentein przywiązywał ogromne znacznie do rytmu i operowania filmowym czasem; przykładem jest sekwencja masakry cywilów na schodach odeskich - jedna z najsłynniejszych scen w historii kina. Eisentein rozciągnął czas rzeczywisty za pomocą montażowego majstersztyku uzyskując niewidziany przedtem efekt dramatyczny. Odnosi się to zresztą do całego filmu.
"Pancernik Potiomkin" był przyjmowany jako arcydzieło; zadowolone były również sowieckie władze. W przyszłości wyborne stosunki Eisensteina ze Stalinem miały się jednak dramatycznie popsuć. Reżim sowiecki zaostrzał kurs, dla awangardowych artystów i ich eksperymentów było w Związku Radzieckim coraz mniej miejsca. Odbiło się to nie tylko na osobie Eisensteina, który wykończony ciągłym stresem zmarł na atak serca w wieku 50. lat, ale również na jego dorobku. Filmy wielkiego reżysera były bez jego zgody przemontowane, skracane, cenzurowane - nie tylko zresztą w ZSRR, lecz również na Zachodzie, gdzie były postrzegane jako potencjalnie niebezpieczna komunistyczna propaganda.
www.alekinoplus.pl