Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Fenicki układ
Rodzina w kinie: Królestwo Kensuke + warsztaty botaniczne
Gaucho Gaucho
Teksańska masakra piłą mechaniczną
Fenicki układ
Wszystkie odcienie światła
Punkty zwrotne
Gaucho Gaucho
Punkty zwrotne
Gaucho Gaucho
Wszystkie odcienie światła
Punkty zwrotne
Ty [Romantyka]
Gaucho Gaucho
Teksańska masakra piłą mechaniczną
Fenicki układ
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
Gaucho Gaucho
Wszystkie odcienie światła
Fenicki układ
Podniebna poczta Kiki
Punkty zwrotne
Mizerykordia
Szkarłatny pilot + prelekcja
Felek i Tola ratują las
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Gaucho Gaucho
Teksańska masakra piłą mechaniczną
Felek i Tola ratują las
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota + prelekcja
Gaucho Gaucho
Punkty zwrotne
Fenicki układ
Księżniczka Mononoke (dubbing)
Punkty zwrotne
Gaucho Gaucho
Mizerykordia
Wiosna Juliette
Laputa – podniebny zamek
Teksańska masakra piłą mechaniczną
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Gaucho Gaucho
Punkty zwrotne
Flow
Ty [Romantyka]
Wiosna Juliette
Punkty zwrotne
Gaucho Gaucho
Podniebna poczta Kiki
Wiosna Juliette
Gaucho Gaucho
Magia Podlasia. Szeptuchy
Nausicaä z Doliny Wiatru
Ponyo
Rodzina w kinie: Tajemniczy świat Arrietty + prelekcja
Magia Podlasia. Szeptuchy
MODOTEKA: MODA I TELEDYSK – spotkanie drugie.
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek
Magia Podlasia. Szeptuchy
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las + język hiszpański
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + język hiszpański
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las
Gaucho Gaucho
Filmowe popołudnie dla dzieci: pojedynki
Księżniczka Mononoke + prelekcja
Fenicki układ
Gaucho Gaucho
Mój sąsiad Totoro
Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
Fenicki układ
Fenicki układ
Ruchomy Zamek Hauru + prelekcja
Fenicki układ
Gaucho Gaucho
Fenicki układ
Maraton Ghibli: Podniebna poczta Kiki + Szopy w natarciu
Gaucho Gaucho
PRZEDPREMIERA: Wiosna Juliette
Fenicki układ
Punkty zwrotne
Gaucho Gaucho
Wiosna Juliette
Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
Fenicki układ
Punkty zwrotne
Wiosna Juliette
Fenicki układ
Mizerykordia
Jarosław Mądry. Teść Europy
Filmowe popołudnie dla dzieci: czasem słońce, czasem deszcz
Wiosna Juliette
Fenicki układ
Mizerykordia
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Wiosna Juliette
Fenicki układ
Mizerykordia
Punkty zwrotne
Fenicki układ
KF AMBASADA: Barry Lyndon. 50-lecie premiery
PORA DLA SENIORA: Wiosna Juliette
Fenicki układ
Mizerykordia
Spirited Away: W krainie bogów + prelekcja
Fenicki układ
Fenicki układ
Mizerykordia
Gorączka złota. 100-lecie premiery!
Fenicki układ
Materialiści
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Miś + spotkanie
Jarosław Mądry. Teść Europy
Filmowe popołudnie dla dzieci: na wsi
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Chłopiec i czapla
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Filmowe popołudnie dla dzieci: wakacje nad morzem
Rok z kinem Azji: Chungking Express
Jack Lemmon 100: Garsoniera + prelekcja
Najlepsze z najgorszych: Bad Black
Filmowe popołudnie dla dzieci: Viva Espania! + język hiszpański
Rok z kinem Azji: Upadłe anioły
Rok z kinem Azji: Akira
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
David Lynch na bis: Zagubiona autostrada
Filmowe popołudnie dla dzieci: wzdłuż Ameryki Południowej + język hiszpański
KF AMBASADA: Potomstwo (The Brood)
Rok z kinem Azji: Happy Together
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Ucieczka z kina „Wolność” + spotkanie
Rok z kinem Azji: Tokijskie opowieści
Filmowe popołudnie dla dzieci: wędrowcy
Traviata [Operowe Lato 2025]
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości. 25-lecie premiery.
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
Rok z kinem Azji: 2046
Romeo i Julia [Operowe Lato 2025]
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Jack Lemmon 100: Chiński syndrom + prelekcja
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
Łucja z Lammermooru [Operowe Lato 2025]
Filmowe popołudnie dla dzieci: opiekunowie
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Dzień świra + spokanie z reżyserem
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Has. Kroniki wyobraźni: Szyfry
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Non albo czcza chwała dowodzenia
‘Non’, ou A Vã Glória de Mandar

To też pewne odczytanie, ale tym razem portugalskiej historii, które reżyser skoncentrował nie na chwilach chwały, ale na momentach hucznych porażek. Dlaczego wybierać taką właśnie mroczną wizję, zamiast się chwalić? Dlatego, że Oliveira nie chce unikać tematów polemicznych. Dlatego, że poprzez kino chce zrozumieć i chce, aby inni też zrozumieli to, co niektórzy starają się skrywać albo przemilczać, jak na przykład czasy kolonizacji.
......................................................................
MANOEL DE OLIVEIRA | RETROSPEKTYWA FILMÓW
PRZEGLAD KINA PORTUGALSKIEGO TYLKO W KINACH STUDYJNYCH
Manoel Cândido Pinto de Oliveira jest bez wątpienia najpopularniejszym na świecie reżyserem portugalskim. Urodził się w 1908 r. a zmarł w 2015 r. mając 106 lat. Miał na swoim koncie 88 lat dorobku reżyserskiego i był, w chwili śmierci, najstarszym czynnie pracującym reżyserem.
Jego pierwszy film, Douro, Faina Fluvial – „Praca wre nad rzeką Douro” (1931), reportaż ukazujący pracę na nabrzeżu rzeki Douro w Porto, to wybitny przykład awangardowego kina europejskiego wczesnych lat trzydziestych. Pierwszym filmem fabularnym w dorobku Oliveiry był „Aniki- Bóbó” (1942), ludzki obraz przemocy (nakręcony w czasie II Wojny Światowej), w którym grały praktycznie same dzieci. Oliveirę pozbawiono przez długie lata możliwości filmowania i do pracy reżysera powrócił dopiero w drugiej połowie lat pięćdziesiątych, dzięki serii kolorowych filmów dokumentalnych tworzonych na zamówienie.
W swoich filmach porusza tematy takie jak dwuznaczność natury kobiecej, moralność katolicka, historia Portugalii, oraz związek pomiędzy kinem a literaturą i naturą samego obrazu filmowego, zarówno zwodniczą jak i wyzwoleńczą. W skład jego wyróżniającego się dorobku filmowego wchodzą 32 filmy pełnometrażowe oraz 26 filmów krótkometrażowych i dokumentalnych. Jego ostatnim filmem, prawdziwą perłą dorobku, był O Vellho do Restelo – „Starzec z Restelo” (2014).
Filmy Oliveiry były wielokrotnie nagradzane zarówno w Portugalii jak i na najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwalach filmowych, a najważniejszymi nagrodami w jego karierze były dwa honorowe Złote Lwy w Wenecji w 1985 r. i 2004 r. oraz Złota Palma w Cannes w 2008 r.
Organizatorem przeglądu jest Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych, który wybrał sześć filmów, z liczby, która sięga prawie 60 obrazów. To niewiele, ale i tak pozwala zrozumieć bogactwo motywów i styli. Ani jeden temat, ani jeden gatunek się tutaj nie powtarza. Choć tak naprawdę każdy film Oliveiry to osobna przygoda. Ten pokaz to zaledwie prolog, mały wgląd w to, czym kino Oliveiry jest. Mógł zostać sportowcem, mógł zginąć za kółkiem podczas wyścigów samochodowych, ale wolał stać się nieśmiertelny za kamerą filmową. Tak wzniesiony został inspirujący pomnik.
Filmoteka Śląska wzbogaca przegląd w katowickim kinie Kosmos o siódmy film ze swoich zbiorów - "Ruchome słowa".
......................................................................
Retrospektywa filmów Manoela Oliveiry | program
19.04 śr 18:00 Praca wre nad rzeką Douro 20’ + Famalicao 24’ + Aniki Bobo 71’ (razem 115’)
22.04 sob 18:00 Non albo czcza chwała dowodzenia 110’
24.04 pon 18:00 Boska komedia 140’
26.04 śr 18:00 Puszka 93’
28.04 pt 18:00 Ruchome słowa 96’