sala
Nostromo
UPS...

W wybranym dniu brak seansów w tej sali.

Nocny kowboj

Midnight Cowboy

Kraj, rok:
USA, 1969
Gatunek:
dramat
Reżyseria:
John Schlesinger
Producent:
Jerome Hellman Productions
Obsada:
Jon Voight, Dustin Hoffman, Sylvia Miles
Czas trwania:
113 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
Jeden z najbardziej kontrowersyjnych filmów swoich czasów, w którym skonfrontowane zostały dwie odsłony Ameryki – Ameryka legendy i codziennej realności. Historia Joe Bucka, który porzuca pracę pomywacza i ubrany w strój kowboja opuszcza rodzinny Teksas z nadzieją na znalezienie szczęścia w Nowym Jorku. Bohater w swoim kowbojskim ekwipunku zostaje męską prostytutką, jednak pierwsze starania bohatera w zdobyciu „opiekunki” kończą się kompletnym fiaskiem. Zdesperowany mężczyzna spotyka kalekę o ksywie Ratso, który oferuje mu swoją pomoc.

John Schlesinger wyrósł z brytyjskiej szkoły społecznego dramatu „młodych gniewnych”, co niewątpliwie przełożyło się na sposób przedstawienia w filmie Ameryki końca lat 60. Jednak „Nocny kowboj” nie tylko rozprawia się z amerykańską mitologią sukcesu. Prawdziwą gratką jest ukazanie artystycznej cyganerii nowojorskiego undergoundu. W filmie pojawia się m.in. gwiazda Underground Cinema – Viva, a w scenie narkotycznego przyjęcia – postaci z „fabryki” Andy’ego Warhola.

„Nocny kowboj” został nagrodzony m.in. trzema Oscarami w kategoriach za najlepszy film, reżyserię oraz scenariusz w 1970 roku. Jednoczesny sukces artystyczny oraz komercyjny produkcji ugruntował karierę dwóch wielkich indywidualności aktorskich Jona Voighta oraz Dustina Hoffmana, którzy w filmie Schlesingera stworzyli niezapomniany duet.

Prelekcja: prof. UŚ dr hab. Piotr Zawojski

Pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Uniwersytecie Śląskim, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów. Wykładał też na Wydziale Radia i Telewizji UŚ, Wyższej Szkole Mechatroniki w Katowicach i Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się problematyką fotografii, filmu i kina, sztuki nowych mediów oraz cyberkultury. Autor książek Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią (2000), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik (2007) Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010), Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów (2012) oraz Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji (2016). Redaktor naukowy Ku filozofii fotografii Viléma Flussera (2004, 2015) oraz tomów Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii (2010), Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu (2015), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów (2015), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia (2017). Dyrektor artystyczny festiwalu „digital_ia” w Szczecinie. Od roku 1999 kieruje działem Filmu i Mediów w kwartalniku „Opcje”. www.zawojski.com
Zwiastun
Fotosy