Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Moje ulubione ciasto
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024] [G. Puccini] opera | sezon 2024-25
Substancja
Moje ulubione ciasto
Dahomej
Filmowe popołudnie dla dzieci: Reksio i ptaki
Japońskie krótkie metraże dla dzieci + warsztaty wprowadzające do świata japońskiego komiksu
Maryja. Matka ludzkości
Substancja
Dahomej
Moje ulubione ciasto
Modowy Klub Filmowy: Love Story
Rok z kinem Azji: Oldboy
Substancja
Lekcje filmowe: Czas apokalipsy: wersja reżyserska
PORA DLA SENIORA: Bulion i inne namiętności
Krótka Historia Polskiego Kina: Konopielka
Substancja
Nausicaä z Doliny Wiatru
Najlepsze z najgorszych: Śmiertelne spa
PO ZACHODZIE SŁOŃCA: Substancja
Kraina Uśmiechu [F. Lehár] operetka | sezon 2024-25
PRZEDPREMIERA: Konklawe
Rodzina w kinie: Laputa – podniebny zamek
JOHN WICK 10th Anniversary
KF AMBASADA: Siedmiu samurajów
JOHN WICK 10th Anniversary
PRZEDPREMIERA: Konklawe
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024] [G. Puccini] opera | sezon 2024-25
Złote Gody: Ziemia obiecana
Rok z kinem Azji: Godzilla
Maryja. Matka ludzkości
MODOWY KLUB FILMOWY: Gilda
Złote gody: Teksańska masakra piłą mechaniczną
Jezioro łabędzie [P. Czajkowski] balet | sezon 2024-25
Złote Gody: Emmanuelle
Rok z kinem Azji: Wschód księżyca
Lekcje filmowe: Moonage Daydream
SKOCZ DO KINA – Festiwal filmów rowerowych
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Rok z kinem Azji: Żegnaj moja konkubino
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk
Lekcje filmowe: Buntownik bez powodu
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Mój Niemandsland – Janoscha historia prawdziwa
Mój Niemandsland to plastyczna biografia Janoscha (Horsta Eckerta), jednego z najbardziej znanych twórców literatury dziecięcej, autora rysunków - obrazów ze swojego dzieciństwa. Na Górnym Śląsku znany przede wszystkim z Cholonka, czyli dobry Pan Bóg z gliny, potocznie nazywanego Biblią dla Ślązaków. Film jest podróżą w głąb człowieka spełnionego, pełnego sprzeczności i pasji. Opatrzony zdjęciami z domu Janoscha na Teneryfie oraz licznymi ujęciami archiwalnymi, tworzy niezwykle interesujący obraz.
„Nazywam się Janosch. Już chyba nie wiem, co w moim życiu było prawdą, a co kłamstwem. Ale wiem, że napisałem i narysowałem ponad 300 książek dla dzieci, kilka powieści i moje opus magnum – „Cholonka” – tak zaczyna się filmowa opowieść o Janoschu.
Film powstawał przez kilka lat. Realizatorzy odwiedzili pisarza na Teneryfie, gdzie od kilkudziesięciu lat mieszka. Wykorzystali jego rysunki oraz animacje stworzone na potrzeby filmu przez Michała Bartoszka.
Najpopularniejsza z bajek Janoscha to cykl o Misiu i Tygrysku, zapoczątkowany książeczką "Ach, jak cudowna jest Panama", tłumaczony na ponad 40 języków. Wydany w 1970 r. "Cholonek...." to powieść w ogromnym stopniu autobiograficzna. Janosch opisał świat przedwojennego Zabrza, gdzie w 1931 roku przyszedł na świat w biednej, górniczej rodzinie, żyjącej na pograniczu kultur, w trudnym momencie historii. W 1945 roku rodzina została deportowana do Niemiec. Eckert pracował w fabryce tekstylnej, uczył się też malarstwa, ale studiów nie ukończył.
W powieści nie idealizował krainy swojego dzieciństwa. Jego bohaterowie są chciwi, prymitywni, piją na umór i obmawiają sąsiadów, a autor przedstawia ich w krzywym zwierciadle groteski. Na podstawie książki Mirosław Neinert i Robert Talarczyk zrealizowali w 2004 r. grane do dziś przedstawienie w Teatrze Korez w Katowicach, cieszące się uznaniem publiczności i krytyków.
Film wyprodukowany przez Telewizję Polską oddział w Katowicach, przy wsparciu finansowym Śląskiego Funduszu Filmowego.
Zobacz relacje z rozmowy o Janoschu po premierze w Kinoteatrze Rialto: