Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Rodzina w kinie: O psie, który jeździł koleją [obowiązują zapisy na warsztaty]
RODZINA W KINIE
Warsztaty: Design thinking, a projektowanie dostępnych usług kulturalnych + seans filmu „La Singla”
III Śląska Konferencja o Dostępności
Arteterapeutyczny Seans z poduchą [obowiązują zapisy]
SEANS Z PODUCHĄ
Rodzina w kinie: Mavka i strażnicy lasu
RODZINA W KINIE
Zielona granica z angielskimi napisami | The Green Border with English subtitles
Wydarzenia specjalne
Rodzina w kinie: Pamiętniki Tatusia Muminka
RODZINA W KINIE
Rodzina w kinie: Szkoła magicznych zwierząt
RODZINA W KINIE
Krótka Historia Polskiego Kina: Przypadek
Krótka historia polskiego kina
Zielona granica – pokaz filmu i debata
Wydarzenia specjalne
Warsztaty: Jak zadbać o dostępność architektoniczną naszych instytucji + seans filmu „La Singla”
III Śląska Konferencja o Dostępności
PORA DLA SENIORA: Kochanica króla Jeanne du Barry
Pora Dla Seniora
Letni koncert z Maastricht 2023. André Rieu. Miłość mieszka pośród nas
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
Spirala | gość specjalny: Krzysztof Zanussi
Klub Filmowy Ambasada
Jonas Kaufmann & Sonya Yoncheva & Ludovic Tézier | Gala operowo-operetkowa | sezon 2023-24
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
Elektroniczne babcie
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
POKAZ PREMIEROWY filmu „Prawdziwi ludzie” + SPOTKANIE z twórcami i bohaterami
Wydarzenia specjalne
Filmowe popołudnie dla dzieci: Mali sportowcy [obowiązują zapisy na warsztaty]
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Krótka Historia Polskiego Kina: Przypadek
Krótka historia polskiego kina
100 lat Warner Bros: Oczy szeroko zamknięte
100 LAT WARNER BROS.
TEATR W KINIE: Fleabag
TEATR W KINIE
Wesele Figara [W.A. Mozart] retransmisja opery
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
100 lat Warner Bros: Wielki Gatsby
100 LAT WARNER BROS.
Dziadek do orzechów [P. Czajkowski] retransmisja baletu | sezon 2023-24
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
Mechaniczna pomarańcza
A Clockwork Orange

2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
„Nie szukamy nikogo oprócz ludzi. Nie potrzeba nam innych światów. Potrzeba nam luster.”
Stanisław Lem | „Solaris”
23.05, wtorek, godz. 18:30
Mechaniczna pomarańcza, reż. Stanley Kubrick | Wielka Brytania, USA 1971 | 136 min
Film pokazywany w ramach 153. spotkania Klubu Filmowego Ambasada i 14. urodzin Klubu.
o cyklu 2023. Rok z kinem science fiction:
Film i ćwiczenia z wyobraźni na temat przyszłości naszej cywilizacji szły ze sobą w parze od samych początków X Muzy. Zrealizowana przez Georges’a Mélièsa filmowa „Podróż na Księżyc” to jedna z najbardziej znanych i wciąż fascynujących produkcji w historii kinematografii. Kino jako „wehikuł magiczny” okazało się medium szczególnie podatnym, by za jego pośrednictwem materializować na ekranie najbardziej fantastyczne, zadziwiające, ale i niepokojące wizje tego, co (nie)może się wydarzyć. Wraz z upływem czasu ruchome obrazy wykorzystujące tematy i motywy zaawansowanych technologii, eksperymentów naukowych i obcych galaktyk stworzyły wyrazistą konwencję opowiadania o naszych lękach i nadziejach dotyczących, tego co przyniesie przyszłość. Tegoroczny całoroczny cykl Kina Kosmos to podążająca tym tropem próba filmowego i kulturowego eksplorowania – jak określa to Marcin Napiórkowski – różnych „historii przyszłości” rozpiętych między utopią i jej przeciwieństwem.
Przyglądając się klasyce gatunku science fiction, skupimy się na tym, jak wyobrażano sobie przyszłość u zarania kina, kiedy marzeniem pozostawało stworzenie maszyny latającej, aż po czasy, gdy ludzkość zastanawia się, w jaki sposób powstrzymać kryzys klimatyczny i do czego może doprowadzić niekontrolowany rozwój technologii. Rozpoczniemy od wspomnianego już Georges’a Mélièsa – pierwszego wizjonera kina, „wierzącego w obraz” geniusza, który nie wahał się używać kina do kreowania nowych światów i fantastycznych obrazów przyszłości. Podczas kolejnych spotkań przyjrzymy się amerykańskim klasykom z lat 50. i 60. oraz ich politycznym i społecznym kontekstom, a także samej historii rozwoju tego fascynującego filmowego gatunku. W pierwszej części cyklu będziemy także badać, jak science fiction funkcjonuje w ramach kina artystycznego i autorskiego oraz w jaki sposób wchodzi w dialog z klasyką kina i swoimi wielkimi filmowymi protoplastami. Naszym comiesięcznym pokazom klasyki kina science fiction towarzyszyć będą spotkania z filmoznawcami, kulturoznawcami i ekspertami zajmującymi się szeroko rozumianym fenomenem gatunku science fiction w kinie, nauce i w kulturze.
o filmie:
Brawurowa ekranizacja powieści Anthony’ego Burgessa, brutalne i kontrowersyjne arcydzieło Stanleya Kubricka, który trzy lata po premierze filmu “2001: Odyseja kosmiczna” udowodnił, że w gatunku science fiction nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. W dystopijnej wersji Wielkiej Brytanii Alex i jego gang chuliganów sieją spustoszenie na ulicach. Kiedy Alex zostaje schwytany i skazany na więzienie, jedyną drogą ku wolności okazuje się być udział w kontrowersyjnym eksperymencie…
o prelegencie:
Jakub Dziewit – artysta wizualny, fotograf, kulturoznawca o zacięciu antropologicznym. Wykładowca na Wydziale Sztuki Uniwersytetu im. Jana Długosza. Prezes Fundacji unContemporary. Autor dwóch photobooków oraz dwóch książek i licznych artykułów o kulturze wizualnej. Będzie to jego czwarta prelekcja dla Klubu, po „Łowcy jeleni” i „Spotkaniach na krańcach świata” (2018) oraz „Wstyd” (2020).
o prelekcji:
W ramach prelekcji przedstawiona zostanie autorska interpretacja filmu "Mechaniczna pomarańcza" w kontekście historii społeczno-kulturowej oraz powiązań dzieła z innymi filmowymi tekstami kulturowymi klasyfikującymi się w obszarze kina tzw. "młodych gniewnych". Celem będzie ukazanie możliwości interpretacji dzieła zarówno w aspekcie jego uniwersalnego przekazu, jak i odniesienia do problemów kontekstu społeczeństwa brytyjskiego.
Organizatorem Klubu Filmowego Ambasada jest Spółdzielnia Honolulu, film powstaje dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.