Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
PRZEDPREMIERA: Mnich i karabin
PRZEDPREMIERA: Mnich i karabin
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Marzec ’68
![](https://kosmos.katowice.pl/wp-content/uploads/2022/03/plakat_b1_marzec68_final_net_logo-scaled-2.jpg)
Warszawa, rok 1968. Studenci protestują przeciwko bezprawnemu relegowaniu kolegów z uczelni oraz w obronie zdjętych z afisza „Dziadów”, w reżyserii Kazimierza Dejmka, wystawianych w Teatrze Narodowym. Wśród protestującej młodzieży są także Hania i Janek. Ich rodziny znajdują się po dwóch stronach marcowej barykady. Młodzi i szaleńczo w sobie zakochani, niczym w dramacie Szekspira „Romeo i Julia”, w ogarniętym buntem kraju, walczą o swoje uczucie. Czy ich miłość przetrwa? Czy zdołają pokonać przeciwności, które stawia przed nimi los?
TŁO HISTORYCZNE
Hania jest studentką szkoły teatralnej w Warszawie, Janek studiuje na politechnice. Poznają się w Teatrze Narodowym na premierze „Dziadów” w reżyserii Kazimierza Dejmka. Przypadkowe spotkanie jest początkiem ich wielkiej miłości. Beztroscy i zapatrzeni w siebie, zupełnie nie interesują się polityką. Ta jednak coraz brutalniej wdziera się w ich życie.
W marcu 1968 roku „Moczarowcy” – grupa skupiona wokół ministra spraw wewnętrznych Mieczysława Moczara – walcząc o wpływy, posługuje się mieszaniną antyinteligenckich, komunistycznych i nacjonalistycznych haseł. Moczar liczy na to, że marcowe demonstracje studentów osłabią pozycję Gomułki w partii, pozbawią go zaufania sowietów i umożliwią przejęcie władzy. Gomułka chcąc zachować stanowisko, wygłasza antysemickie przemówienie, dając w ten sposób przyzwolenie na wyrzucanie z pracy wybitnych naukowców, ludzi kultury, intelektualistów oraz zwykłych ludzi. Jedną z osób dotkniętych czystką jest ojciec Hani, znakomity lekarz. Rodzina Hani zostaje bez środków do życia i perspektyw na przyszłość. Jedynym wyjściem z tej sytuacji wydaje się wymuszona emigracja. Hania jednak nie chce wyjeżdżać. Ma tu ukochanego Janka, z którym planują wspólną przyszłość, a jej poczucie tożsamości ukształtowała polska kultura i tradycja.
W domu Janka, gdzie dotąd panowały harmonia i serdeczność, z nieco innych powodów też zaczyna dziać się źle...
Cena, którą Hania i Janek muszą zapłacić za wolność, okazuje się bardzo wysoka. Koło historii przyspiesza: warszawscy studenci protestują w obronie „Dziadów” zdjętych z afisza, a kulminacją protestów jest wiec na Uniwersytecie i jego brutalna pacyfikacja. Podobnie jak setki innych studentów, bohaterowie filmu muszą przejść przyśpieszony i bolesny kurs dojrzewania.
W wyniku wydarzeń marcowych Polskę opuszcza około 15 tys. obywateli w większości pochodzenia żydowskiego.