Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Nienawiść
Babygirl
W pokoju obok
Agent szczęścia
Sztuka pięknego życia
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Agent szczęścia
Babygirl
Nienawiść
Kiedy nadchodzi jesień
Nienawiść
The Outrun
Sztuka pięknego życia
Nienawiść
W pokoju obok
The Outrun
Kiedy nadchodzi jesień
W pokoju obok
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + warsztaty
The Outrun
Babygirl
Babygirl
Sztuka pięknego życia
The Outrun
Kiedy nadchodzi jesień
W pokoju obok
Nienawiść
Sztuka pięknego życia
The Outrun
Kiedy nadchodzi jesień
W pokoju obok
The Outrun
Nienawiść
Kiedy nadchodzi jesień
W pokoju obok
Dziewczyna z igłą
The Outrun
Flow
Rodzina w kinie: Solan i Ludwik – Misja Księżyc + wykład
Reagan
PRZEDPREMIERA: Grand Tour + prelekcja
Rodzina w kinie: Flow
Rodzina w kinie: Emma Odważna (dubbing)
Kicia Kocia w przedszkolu
Rodzina w kinie: Basia. Radzę sobie! + warsztaty
Fantastyczny Angelo
Kicia Kocia w przedszkolu
Flow
Zima Mamy Mu
Rodzina w kinie: Fantastyczny Angelo + warsztaty
Kicia Kocia w przedszkolu
Fantastyczny Angelo
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Flow
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka
PORA DLA SENIORA: Moje ulubione ciasto
Sztuka pięknego życia
Kiedy nadchodzi jesień
Babygirl
The Outrun
Filmowe powtórki do matury: 1984
Kiedy nadchodzi jesień
The Outrun
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
Sztuka pięknego życia
Babygirl
Kompletnie nieznany
Dziewczyna z igłą
Dalej jazda
Kiedy nadchodzi jesień
Babygirl
Dziewczyna z igłą
Kompletnie nieznany
Kompletnie nieznany
Filmowe popołudnie dla dzieci: Magiczne krainy + Hobbit po śląsku dla dzieci
Dziewczyna z igłą
W pokoju obok
Dziewczyna z igłą
Kompletnie nieznany
Babygirl
Babygirl
Dziewczyna z igłą
Kompletnie nieznany
Babygirl
Kompletnie nieznany
Dziewczyna z igłą
Babygirl
Kompletnie nieznany
Najlepsze z najgorszych: ROBOT MONSTER
Babygirl
PRZEDPREMIERA: Daaaaaali!
PRZEDPREMIERA: Nosferatu
PRZEDPREMIERA: Maria Callas
PRZEDPREMIERA: Nosferatu
Filmowe popołudnie dla dzieci: Urodziny kina
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
KF AMBASADA: Omen
PORA DLA SENIORA: Kiedy nadchodzi jesień
RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE + prelekcja Michała Oleszczyka na 60. urodziny Kina Kosmos
The Brutalist
The Brutalist
The Brutalist
Filmowe powtórki do matury: Niepewność. Zakochany Mickiewicz
Hamlet [sezon 2025]
Lekcje filmowe: Obcy – decydujące starcie (WERSJA REŻYSERSKA)
Rok z kinem Azji: Pieta
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
Zima Mamy Mu + warsztaty
Kina i Yuk + warsztaty
KF AMBASADA: Mulholland Drive
Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + warsztaty
Najlepsze z najgorszych: Manos – ręce przeznaczenia
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
Filmowe powtórki do matury: Lalka
Fleabag [sezon 2025]
KF AMBASADA: Gorączka
Pokaz specjalny: Piękna złośnica
Bądźmy poważni na serio [sezon 2025]
Filmowe powtórki do matury: Wesele
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Krótka Historia Polskiego Kina: Słońce wschodzi raz na dzień
SŁOŃCE WSCHODZI RAZ NA DZIEŃ
Słońce wschodzi raz na dzień,
reż. Henryk Kluba, 1967
czas trwania: 91’
Opis:
Chłopski przywódca z Beskidów zakłada tuż po wojnie osadę na Ziemiach Odzyskanych. Buduje z chłopami szkołę, ceglarnię i tartak. Towarzysze komuniści próbują wymusić na nim zgodę na oddanie dla ogółu ich społecznej własności. Trwa spór o władzę ludu.
Więcej o filmie:
Haratyk (Franciszek Pieczka), charyzmatyczny góral wyrasta po wojnie na chłopskiego przywódcę w swej wsi w Beskidach. Za namową przybysza spoza regionu wyprawia się z grupą mieszkańców na Ziemie Odzyskane, by w regionie Śląska założyć chłopską osadę. Udaje mu się uzyskać pozwolenie na zajęcie ziemi, ale żadnej innej pomocy. Stosunki na wsi i uroczystości publiczne pokazują rywalizującą o chłopa dwuwładzę kościoła i partii. Trudem własnych rąk ludzie Haratyka budują wiejską szkołę, ceglarnię i tartak. Wtedy Urząd Bezpieczeństwa przypomina im o konieczności przekazania społecznej własności na rzecz ogółu. Chłopi buntują się, gdyż inaczej rozumieją głoszoną przez propagandę władzę ludu. Negocjuje z nimi lokalny sekretarz partyjny, były partyzant „Mały” (Marian Kociniak). Na znak protestu Haratyk pali tartak, przenosi się ze swoimi ludźmi do lasu i stawia zbrojny opór. Zdradza go wiejski buntownik Górniok (Ryszard Filipski) i oddaje w ręce UB. Po trzech latach Haratyk wychodzi z więzienia. W pierwotnej wersji zakończenia chłopski przywódca po wyjściu z więzienia, nierozpoznawany, skazany był na żebractwo. Reżyser zmuszony do pozytywnego rozwiązania konfliktu dokręcił drugie zakończenie, w którym bohater po odbyciu kary otrzymuje od partii drugą szansę. Ludowa ballada w reżyserii Henryka Kluby stanowi oryginalną interpretację filmu socrealistycznego o dojrzewaniu chłopstwa do ideologii socjalizmu. Chłopi samoorganizują się i bronią idei władzy ludu. Twórca dowartościowuje tę walkę mityczną oprawą plastyczną na wzór malarstwa naiwnego oraz muzyczną – pieśniami według kompozycji Zygmunta Koniecznego w wykonaniu chóru z Istebnej. Film budzi pozytywne skojarzenia ze sztuką Siergieja Paradżanowa, ormiańskiego autora filmowego, twórcy arcydzieła "Cienie zapomnianych przodków" (1965). Autorem scenariusza, dialogów i tekstów pieśni był Wiesław Dymny, aktor, pisarz i poeta, artysta „Piwnicy pod Baranami”. Jego współpraca scenariuszowa i scenograficzna z Klubą zaczęła się od robotniczej ballady "Chudy i inni" (1966) i zaowocowała jeszcze filmem "Pięć i pół bladego Józka" (1971).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Po sukcesie pierwszej edycji „Krótkiej historii polskiego kina” czas na część drugą. Zapraszamy na „Krótką historię polskiego kina część II.: twórcy osobni”.
Kontynuacja przeglądu zawiera wybitne dzieła stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty, często stronili od grup twórczych czy formacji artystycznych. Byli swoistymi wolnymi elektronami, których filmy posiadały pewien osobisty sznyt. Były nie do pomylenia z dziełami kogokolwiek innego, autorskie, osobne. Tacy twórcy i twórczynie, często działający na marginesie i podążający własnymi ścieżkami, po latach zyskiwali status wizjonerów. I faktycznie pchali polskie kino na nowe, niezbadane ścieżki. Ich filmy, mimo, że często nie dające się prosto zaszufladkować, nieoczywiste i zaskakujące, nadal olśniewają świeżością formy i prawdziwie autorskim wymiarem. W przeglądzie znalazły się zarówno odważne eksperymenty formalne jak i nieoczywiste filmy gatunkowe. Dzieła kultowe i zapomniane arcydzieła. Ale przede wszystkim filmy, które, także dzięki wspaniałej cyfrowej rekonstrukcji, nadają się idealnie do ponownego odkrycia w kinach.
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.