Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Simona Kossak
Trefliki ratują święta
Kina i Yuk
Naturalna dzikość serca
Prawdziwy ból
Prawdziwy ból
Trefliki ratują święta
Trzy kilometry do końca świata
Pod skórą
Minghun
Simona Kossak
Rodzina w kinie: Nausicaä z Doliny Wiatru + warsztaty kamishibai
Naturalna dzikość serca
Prawdziwy ból
Minghun
Zła nie ma
Trzy kilometry do końca świata
Mój sąsiad Totoro (napisy)
Prawdziwy ból
Simona Kossak
Trzy kilometry do końca świata
Prawdziwy ból
Simona Kossak
Prawdziwy ból
Trzy kilometry do końca świata
Mój sąsiad Totoro (napisy)
Konklawe
Prawdziwy ból
Pod skórą
Trzy kilometry do końca świata
Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów
Trefliki ratują święta
PRZEDPREMIERA: Flow
Kina i Yuk
Rodzina w kinie: Razem na świecie. Święto krótkiego kina.
PRZEDPREMIERA: Here. Poza czasem.
W pokoju obok
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: Babygirl
PRZEDPREMIERA: Flow
Konklawe
Minghun
Trzy kilometry do końca świata
PO ZACHODZIE SŁOŃCA: Zła nie ma
Simona Kossak
Zła nie ma
Kina i Yuk
Minghun
Konklawe
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Czy radość może rosnąć jak grzyby po deszczu? + FAMILIJNE SPOTKANIA ARTETERAPEUTYCZNE
Zła nie ma
Trzy kilometry do końca świata
Minghun
Historia na ekranie: Żeby nie było śladów
Simona Kossak
Minghun
Zła nie ma
Zła nie ma
Minghun
Konklawe
PORA DLA SENIORA: Here. Poza czasem.
Konklawe
Simona Kossak
Minghun
Zła nie ma
Simona Kossak
Zła nie ma
Minghun
Miasto nauki. Tydzień człowieka: Człowiek z żelaza
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
„Władca pierścieni: Wojna Rohirrimów” z prelekcją tolkienistów
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: LOT W KOSMOS.
PRZEDPREMIERA: Flow
Simona Kossak – seans dla osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Zimowe Harce
Dziadek do orzechów i Król myszy [P. Czajkowski] | sezon 2024-25
Najlepsze z najgorszych: Wizyta Świętego Mikołaja
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Śladami Yeti
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Rok z kinem Azji: Siedmiu samurajów
PRZEDPREMIERA: Emilia Pérez
W pokoju obok
MODOWY KLUB FILMOWY: Panowie w cylindrach
Zakochany Sylwester z azjatyckim smaczkiem
PRZEDPREMIERA: Babygirl
Lekcje filmowe: Obcy. Ósmy pasażer Nostromo (wersja reżyserska)
Filmowe powtórki do matury: 1984
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Krótka Historia Polskiego Kina: Popiół i diament
Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza w 2023 r. na cykl KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA!
"POPIÓŁ I DIAMENT" reż. Andrzej Wajda
Maciek Chełmicki (Zbigniew Cybulski), młody akowiec otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę (E. Krzyżewska), barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.
Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca , podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.
Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma „Film”, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (190), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie „Pierścionek z orłem w koronie” wg powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Zrekonstruował słynną scenę z lampkami spirytusu z udziałem aktorów młodego pokolenia, którym przyglądają się bohaterowie „Pierścionka…”. Film zajął 7 miejsce wśród najciekawszych filmów polskich XX wieku w ankiecie „Polityki” w 1999.
.....................................................................................................................
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.