Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Niesamowite przygody skarpetek
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
The Last Showgirl
Ukryty motyw
Girls Will Be Girls
Wszystkie odcienie światła
Ukryty motyw
The Last Showgirl
Diva Futura
Wrócicie do siebie
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Girls Will Be Girls
Ukryty motyw
The Last Showgirl
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Ukryty motyw
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Laputa – podniebny zamek
Szpiedzy
Ukryty motyw
Szpiedzy
Wrócicie do siebie
Chłopiec i czapla
Wszystkie odcienie światła
The Last Showgirl
Księżniczka Mononoke
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Narzeczona dla kota
Wszystkie odcienie światła
Tajemniczy świat Arrietty
Flow
The Last Showgirl
Rodzina w kinie: Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Wszystkie odcienie światła
Wszystkie odcienie światła
Trust Me (Zaufaj mi)
Wszystkie odcienie światła
The Last Showgirl
Podniebna poczta Kiki
Chłopiec i czapla
Mój sąsiad Totoro (dubbing) + warsztaty
Rodzina w kinie: Królestwo Kensuke + warsztaty botaniczne
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
Podniebna poczta Kiki
Szkarłatny pilot + prelekcja
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota + prelekcja
Księżniczka Mononoke (dubbing)
Laputa – podniebny zamek
Podniebna poczta Kiki
Nausicaä z Doliny Wiatru
Ponyo
Rodzina w kinie: Tajemniczy świat Arrietty + prelekcja
MODOTEKA: MODA I TELEDYSK – spotkanie drugie.
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las + język hiszpański
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + język hiszpański
Flow
Wszystkie odcienie światła
Szpiedzy
Diva Futura
Flow
Filmowe popołudnie dla dzieci: podróż do Azji
Rodzina w kinie: Ponyo + warsztaty origami
Szpiedzy
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
The Last Showgirl
Szpiedzy
Szkarłatny pilot + prelekcja
Wszystkie odcienie światła
Szpiedzy
Wrócicie do siebie
Wszystkie odcienie światła
Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
Girls Will Be Girls
MODOWY KLUB FILMOWY: Annie Hall
Wszystkie odcienie światła
Tribute to David Lynch: Shorts 1966-1995 + wstępy Davida Lyncha
Szpiedzy
Dr Strangelove [sezon2025]
Fenicki układ. Fantastyczna premiera nowego filmu Genialnego Pana Andersona w Grand Kosmos Kino
Wszystkie odcienie światła
Filmowe popołudnie dla dzieci: Zielone Świątki
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Ruchomy Zamek Hauru (dubbing)
21.37
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Wszystkie odcienie światła
Spirited Away: W krainie bogów
PORA DLA SENIORA: Wszystkie odcienie światła
The Last Showgirl
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Nausicaä z Doliny Wiatru + prelekcja
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Wszystkie odcienie światła
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk 2
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Madame Butterfly [sezon 2025]
Filmowe popołudnie dla dzieci: pojedynki
Księżniczka Mononoke + prelekcja
Mój sąsiad Totoro
Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
Ruchomy Zamek Hauru + prelekcja
Maraton Ghibli: Podniebna poczta Kiki + Szopy w natarciu
Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
Filmowe popołudnie dla dzieci: czasem słońce, czasem deszcz
KF AMBASADA: Barry Lyndon. 50-lecie premiery
PORA DLA SENIORA: Wiosna Juliette
Spirited Away: W krainie bogów + prelekcja
Gorączka złota. 100-lecie premiery!
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Miś + spotkanie
Filmowe popołudnie dla dzieci: na wsi
Chłopiec i czapla
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Filmowe popołudnie dla dzieci: wakacje nad morzem
Jack Lemmon 100: Garsoniera + prelekcja
Filmowe popołudnie dla dzieci: Viva Espania! + język hiszpański
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
Filmowe popołudnie dla dzieci: wzdłuż Ameryki Południowej + język hiszpański
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Ucieczka z kina „Wolność” + spotkanie
Filmowe popołudnie dla dzieci: wędrowcy
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
Filmowe popołudnie dla dzieci: opiekunowie
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Dzień świra + spokanie z reżyserem
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Krótka Historia Polskiego Kina: Aria dla atlety
Aria dla atlety

Stowarzyszenie Kin Studyjnych zaprasza w 2023 r. na cykl KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA!
"ARIA DLA ATLETY" reżyseria Filip Bajon, 1979
Góralewicz (K. Majchrzak), młody chłopak z Galicji trafia do cyrku jako początkujący zapaśnik. Charyzmatyczny szef cyrku (W. Pszoniak) organizuje zastawy pod walki atletów. Tam Góralewicz poznaje przyszłych przyjaciół: Bolka (R.Wilhelmi), który zjada koty i Cyklopa (B. Bilewski), pół ślepego z wysiłku. Tam też doświadcza upokorzenia ze strony braci Abs. Od tej chwili będzie ich ścigał z zemsty po całej Europie. W wyniku porachunków między właścicielami cyrków przyjaciele muszą uciekać. Bolcio ginie w walce z bykiem, Cyklop umiera. W Charlottenburgu Góralewicz występuje w sali operowej obok słynnego tenora. Potem trafia do Casino de Paris, gdzie jego niegdyś pierwszy szef jest obecnie kelnerem. Zapaśnik żeni się z dekadentką, wytworną Cecylią (P. Raksa). Nie pali się już do walki, sam ulega dekadencji, ale staje naprzeciw jednego z braci Abs. Zdobywszy wszystko, nie czuje satysfakcji.
Spektakularny debiut Filipa Bajona zachwycał nieposkromioną wyobraźnią, plastycznością wizji i odmiennością od tego, co proponowało polskie kino w okresie moralnego niepokoju. Film przywoływał estetykę malarstwa i grafiki przełomu wieków, a awanturnicza historia z mnóstwem fascynujących bohaterów budziła skojarzenia z filmami Frederica Felliniego i Kena Russella.
Reżyser zdobył Nagrodę za debiut na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku, a Jerzy Zieliński Nagrodę za zdjęcia (1979). W Koszalinie film zdobył Nagrodę za film fabularny i Nagrodę Dziennikarzy. Krzysztof Majchrzaka uhonorowano Nagrodą im. Zbyszka Cybulskiego (1980). Na Międzynarodowym Festiwali Filmów Autorskich w San Remo reżyser otrzymał Nagrodę za debiut (1980).
--------------------------------------------------------------------------------
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii 2 połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50. i 60. przez megaprodukcje lat 70. po kino moralnego niepokoju lat 80., możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina, i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: WFDiF, 35mm, DI Factory
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
>