UPS...

W wybranym dniu brak seansów w tej sali.

Krakatit

Czechosłowacja, 1948
Otakar Vávra
Karel Capek, Otakar Vávra, Jaroslav Vávra
Ceskoslovenská Filmová Spolecnost
Karel Höger, Florence Marly, Eduard Linkers, Jirí Plachý, Frantisek Smolík, Vlasta Fabiánová

12.10 | CZW | 18.30
Krakatit, reż. Otakar Vávra | Czechosłowacja | 1948 | 110 min

Ekranizacja powieści Karola Čapka. Fabuła opowiada o Naukowcu który odkrywa nową substancję wybuchową tysiąckrotnie silniejszą od wszystkich znanych substancji (jej niszczycielska siła do złudzenia przypomina bombę atomową). Formuła chemiczna wpada jednak w ręce niepowołanych osób. Čapek w swych kolejnych proroczych dystopiach jeszcze niejednokrotnie przestrzegał świat przed totalitaryzmami i niszczeniem planety... nadaremno.
Film prezentujemy w roku 85. rocznicy śmierci niedocenianiego czeskiego geniusza oraz niemal dokładnie w 100. rocznicę powstania powieści „Krakatit”.

Prelekcję przed seansem wygłosi bohemistka dr Małgorzata Kalita.

Współorganizatorem tych pokazów jest Czeskie Centrum w Warszawie oraz Filologia Słowiańska UŚ.

o cyklu 2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION:
W kolejnej odsłonie cyklu proponujemy nowe odczytania i zaskakujące wyprawy na antypody kina science fiction. Pokażemy filmy, które przetwarzają poetykę gatunku: nawiązując do niej formalnie lub treściowo, czerpią z bogatego filmowego uniwersum motywów, wątków, efektów i tradycji kina fantastycznonaukowego. Zobaczymy efekty filmowych fascynacji kinem science-fiction takich twórców jak Jean-Luc Godard i Ed Wood. Poznamy czeskie kino sf – w wersji czarnej komedii i adaptacji literatury. Wreszcie – zaprosimy na wyjątkowy pokaz klasyki gatunku – kultowej drugiej części„ Terminatora”… po śląsku. Pokazom towarzyszyć będą spotkania z filmoznawcami, kulturoznawcami i ekspertami zajmującymi się szeroko rozumianym fenomenem gatunku science fiction w kinie, nauce i w kulturze.