Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Rodzina w kinie: Rodzina Treflików: BLOK 1
RODZINA W KINIE
Rodzina w kinie: Rodzina Treflików: BLOK 2
RODZINA W KINIE
Rodzina w kinie: Najlepsze urodziny Królika Karola
RODZINA W KINIE
Krótka Historia Polskiego Kina: Sanatorium pod klepsydrą
Krótka historia polskiego kina
Krótka Historia Polskiego Kina: Barwy ochronne
Krótka historia polskiego kina
PRZEDPREMIERA: Pamfir
Łowca Androidów. Blade Runner
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
Filmowe popołudnie dla dzieci: Legendy i tajemnice
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Noc na ziemi
Noc Świętojańska 2023. Urodziny Jima Jarmuscha
Romeo i Julia [Ch. Gounod] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
LEKCJE FILMOWE: Inaczej niż w raju
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
Romeo i Julia [Ch. Gounod] opera | sezon 2022-23
Opera & Operetka w kinie | sezon 2022-23
100 lat Warner Bros: Wejście Smoka
100 LAT WARNER BROS.
100 lat Warner Bros: Wszyscy ludzie prezydenta
100 LAT WARNER BROS.
100 lat Warner Bros: Chłopcy z ferajny
100 LAT WARNER BROS.
KOMEDIA FRANCUSKA: Mizantrop
Le Misanthrope

Molier (Jean Baptiste Poquelin) (1622–1673)
Mizantrop | Le Misanthrope
Komedia w czterech aktach (1666)
Rertransmisja przedstawienia z Comédie-Française w Paryżu
Jedną z najważniejszych sztuk francuskiej dramaturgii, „Mizantropa” Moliera zobaczymy w reżyserii Clémenta Hervieu-Légera, aktora i reżysera młodego pokolenia. To jedna z najlepszych sztuk ojca francuskiej komedii, wieloznaczna i niepoddająca się jednej interpretacji. Spośród komedii Moliera wyróżnia ją szlachetność głównego bohatera Alcesta, którego trzeźwe, cyniczne spojrzenie obnaża śmieszności otoczenia.
„Kiedy zdecydowałem, że będę reżyserował »Mizantropa«, zadałem sobie pytanie: po co wystawia się klasykę? Dlaczego to jest tak ważne dla mnie? Myślę, że osobą, która najlepiej i bardzo zwięźle odpowiedziała na to pytanie, jest Antoine Vitez: »Ponieważ jest niezbędna dla utrzymania pamięci społeczeństwa«”. Dla Moliera rok 1665 – rok, w którym został napisany „Mizantrop” – był rokiem zdrady: to wtedy Racine dał swą tragedię „Aleksander Wielki” do wystawienia trupie Hôtel de Bourgogne, po niepowodzeniu swojego pierwszego dzieła zaprezentowanego przez trupę Moliera w Théâtre du Palais-Royal. Czy można zauważyć wątki autobiograficzne w czarnym humorze Alcesta, który wydaje się z powodu jednej osoby nienawidzić cały świat? Clément Hervieu-Léger, aktor stałego zespołu Comédie-Française, bada charakter zrzędliwego bohatera i jego walkę przeciw zmęczeniu samym sobą i samotnością.
Osiem osób, które tworzą ten mikrokosmos społeczny, umieszczone są w otwartej przestrzeni, na zewnątrz rezydencji, zamiast w przytulnym salonie. Mobilna przestrzeń ma być metaforą zmienności rzeczywistości wokół nas. Reżyser twierdzi: „Teatr żyje i rozwija się, karmi się dokonaniami poprzednich wieków, ale zwraca się w stronę nadchodzącego stulecia. Należę do zespołu teatru repertuarowego i myślę, że bez świeżego podejścia do dzieł klasycznych taki teatr nie ma racji bytu”.
Pokazy spektakli w Polsce odbywają się pod honorowym patronatem długoletniego aktora Komedii Francuskiej Andrzeja Seweryna.
Obsada:
Yves Gasc jako Basque
Éric Génovèse jako Filint, przyjaciel Alcesta
Florence Viala jako Arsena, przyjaciółka Celimeny
Loïc Corbery jako Alcest
Serge Bagdassarian jako Oronte, zalotnik Celimeny
Gilles David jako Du Bois
Adeline d’Hermy jako Celimena
Jennifer Decker jako Elianta, kuzynka Celimeny
Pierre Hancisse jako Klitander, markiz
Christophe Montenez jako Akast, markiz
Realizatorzy:
Reżyseria: Clément Hervieu-Léger
Scenografia: Éric Ruf
Kostiumy: Caroline de Vivaise
Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: ok.: 180 min