Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
PRZEDPREMIERA: Wrócicie do siebie
Flow
Wspaniały świat
Konklawe
The Last Showgirl
Wrócicie do siebie
Ukryty motyw
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Diva Futura
Wrócicie do siebie
Ostatnia podróż
Diva Futura
Ukryty motyw
Ostatnia podróż
Szpiedzy
Rodzina w kinie: Akiko. Latająca małpka + warsztaty
Wrócicie do siebie
Diva Futura
Ostatnia podróż
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Szpiedzy
Ostatnia podróż
Girls Will Be Girls
Wrócicie do siebie
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Ukryty motyw
Diva Futura
Ukryty motyw
Girls Will Be Girls
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Wrócicie do siebie
Wrócicie do siebie
Ukryty motyw
Diva Futura
Niesamowite przygody skarpetek
Laputa – podniebny zamek
Chłopiec i czapla
Księżniczka Mononoke
Narzeczona dla kota
Tajemniczy świat Arrietty
Rodzina w kinie: Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Trust Me (Zaufaj mi)
Podniebna poczta Kiki
Chłopiec i czapla
Mój sąsiad Totoro (dubbing) + warsztaty
Rodzina w kinie: Królestwo Kensuke + warsztaty botaniczne
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
Podniebna poczta Kiki
Szkarłatny pilot + prelekcja
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota + prelekcja
Księżniczka Mononoke (dubbing)
Laputa – podniebny zamek
Podniebna poczta Kiki
Nausicaä z Doliny Wiatru
Ponyo
Rodzina w kinie: Tajemniczy świat Arrietty + prelekcja
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las + język hiszpański
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + język hiszpański
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las
The Last Showgirl
Utrata równowagi
Pani od polskiego
Rok z kinem Azji: Tchórz
Ukryty motyw
Ostatnia podróż
Girls Will Be Girls
Szpiedzy
Lśnienie. 45-lecie premiery
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Szpiedzy
Jezioro łabędzie [P. Czajkowski] balet | sezon 2024-25
PRZEDPREMIERA: Gaucho Gaucho
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Filmowe popołudnie dla dzieci: małpi gaj
Ja jestem Niepokalane Poczęcie
PRZEDPREMIERA: Małe miłości
Ukryty motyw
Ukryty motyw
Wrócicie do siebie
Diva Futura
Szpiedzy
Girls Will Be Girls
Szpiedzy
KF AMBASADA: Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Szpiedzy
Diva Futura
Najlepsze z najgorszych: OBYWATEL TOXIE – TOKSYCZNY MŚCICIEL 4
Szpiedzy
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
Girls Will Be Girls
Rok z kinem Azji: Idol
Szpiedzy
André Rieu. Niech ten sen ciągle trwa | Jubileuszowy koncert z okazji 75. urodzin Maestra
Filmowe popołudnie dla dzieci: podróż do Azji
Rodzina w kinie: Ponyo + warsztaty origami
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Szkarłatny pilot + prelekcja
Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
MODOWY KLUB FILMOWY: Annie Hall
Tribute to David Lynch: Shorts 1966-1995 + wstępy Davida Lyncha
Dr Strangelove [sezon2025]
Fenicki układ. Fantastyczna premiera nowego filmu Genialnego Pana Andersona w Grand Kosmos Kino
Filmowe popołudnie dla dzieci: Zielone Świątki
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Ruchomy Zamek Hauru (dubbing)
21.37
Spirited Away: W krainie bogów
PORA DLA SENIORA: Wszystkie odcienie światła
Nausicaä z Doliny Wiatru + prelekcja
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk 2
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Madame Butterfly [sezon 2025]
Filmowe popołudnie dla dzieci: pojedynki
Księżniczka Mononoke + prelekcja
Mój sąsiad Totoro
Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
Ruchomy Zamek Hauru + prelekcja
Maraton Ghibli: Podniebna poczta Kiki + Szopy w natarciu
Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
Filmowe popołudnie dla dzieci: czasem słońce, czasem deszcz
KF AMBASADA: Barry Lyndon. 50-lecie premiery
PORA DLA SENIORA: Wiosna Juliette
Spirited Away: W krainie bogów + prelekcja
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Filmowe popołudnie dla dzieci: na wsi
Chłopiec i czapla
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Filmowe popołudnie dla dzieci: wakacje nad morzem
Jack Lemmon 100: Garsoniera + prelekcja
Filmowe popołudnie dla dzieci: Viva Espania! + język hiszpański
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
Filmowe popołudnie dla dzieci: wzdłuż Ameryki Południowej + język hiszpański
Filmowe popołudnie dla dzieci: wędrowcy
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
Filmowe popołudnie dla dzieci: opiekunowie
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Kler + dyskusja po seansie
Kler

Każdy kolejny tytuł Wojtka Smarzowskiego to dla kinomanów wydarzenie wyjątkowe. Już teraz prasa pisze o kontrowersyjnym filmie: czy wymierzony jest w Kościół czy tylko w ludzkie przywary księży? Sam twórca na bok odsuwa temat wiary - irytuje go, np. fakt braku rozliczenia pedofilii wśród polskiego kleru. Czy będzie to temat wiodący, który nabiera dzisiaj wyjątkowej aktualności w obliczu afer związanych z molestowaniem seksualnym dzieci w kościele amerykańskim, australijskim, irlandzkim, w krajach latynoskich? W jakim klimacie reżyser zaserwuje nam krytykę (bo pochwał raczej oczekiwać nie możemy...?) polskiego kościoła? Czy wywoła nową lub wzmocni rosnącą (?) falę antyklerykalizmu na ulicach, a może tylko w naszych domach lub umysłach? Czy, a jeśli tak to jak bardzo "KLER" wpłynie na postawę i poczynania polskiego Episkopatu, rodzimych hierarchów, głośne przemilczenia...?
Na te i podobne pytania spróbują odpowiedzieć nasi goście tuż po jednym z premierowych seansów filmu w kinie KOSMOS 29 września ok. 19:45. Do dyskusji zachęcamy również naszych widzów. Temat staje się coraz gorętszy, a znając dotychczasową twórczość Smarzowskiego raczej nie można oczekiwać, że temperatura ulegnie ochłodzeniu...
Informacje o rozmówcach:
MATEUSZ DĄSAL
Doktor nauk humanistycznych ze specjalizacją religioznawstwo. Specjalizuje się w zakresie antropologii religii, Ritual Studies oraz performatyki, a od kilku lat poświęca się również relacjami między medycyną i religią. Reprezentuje Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu (Zakład Humanistyczny Nauk Wydziału Farmaceutycznego) oraz Wyższą Szkołę Lingwistyczną w Częstochowie. Prowadził zajęcia z zakresu filozofii, antropologii, kulturoznawstwa, m.in. na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytetu Opolskim oraz w Instytucie Historii Nauki PAN we Wrocławiu. Autor takich publikacji, jak m.in.: "Rytuały, obrzędy, ceremonie. Spektrum rytuałów religijnych i świeckich w antropologicznej perspektywie", "Hello Kitty i inne popkulturowe lęki katolickiego ruchu antyzabawkowego w Polsce" czy "Elitarny model europejskiego uzdrowiska".
JACEK GRĘBOWIEC
dr hab., wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor pisma "Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo" - niesztampowego periodyku naukowego, niestroniącego od publicystyki, pogłębionego wywiadu, recenzji czy reportażu. Specjalista w zakresie teorii komunikacji, retoryki i erystyki, komunikacji międzykulturowej. Autor publikacji, m.in. "Pragmatyka reklamy" (2017), "Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka" (2013), "Seriale z różnych stron" (2015, wspólnie z A. Lewickim), "Interakcje. Leksykon komunikacji polsko-niemieckiej" (2015, wspólnie z I. Surynt, A. Kalicińską, A. Gallem).
..............................................
Wojtek Smarzowski, twórca wielokrotnie nagradzanych dzieł: „Wołyń”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Róża”, „Dom zły” i „Wesele”, wraca z nowym filmem. „Kler” to obraz kościoła katolickiego jako instytucji oglądanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, częstokroć przemilczane, ale też poruszające. Wszystko to ukazane przez pryzmat losów trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic co ludzkie nie jest specjalnie obce. W rolach głównych popis wielkiego aktorstwa dają Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak oraz – po raz pierwszy u Smarzowskiego – Janusz Gajos. W doskonałej, pełnej gwiazd obsadzie znaleźli się także m.in.: Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar i Izabela Kuna.
Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce... Drugi z księży – Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który – pomimo swojej żarliwej wiary – właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny, a wydarzenia, które będą mieć miejsce, nie pozostaną bez wpływu na życie każdego z nich.
Celem naszego filmu nie jest podejmowanie dyskusji na temat wiary czy krytyka osób wierzących. Wiarę uznajemy za jedną z najbardziej intymnych sfer każdego człowieka. Chcemy jednak mówić o ludzkich działaniach i postawach budzących nasz fundamentalny sprzeciw. Nasz film to wizja artystyczna oparta na wielu prawdziwych wydarzeniach, sytuacjach, które miały miejsce gdzieś i kiedyś. To niezwykle poruszająca, ale równocześnie prawdziwa historia.
Nie kryjemy swego zafascynowania osobą papieża Franciszka, tak skrajnie niepasującego do dzisiejszego, zatraconego w konsumpcji świata. Oto papież, który przestronne, luksusowe apartamenty w Pałacu Apostolskim dobrowolnie zamienił na skromne mieszkanko w Domu św. Marty. Reformy, jakich się podjął, mają na celu przede wszystkim budowę Kościoła całkowicie misyjnego, rozumianego jako wspólnota, która zwróci się z pomocą zagubionym i służyć będzie ludziom na całym świecie. Franciszek to papież stawiający na pierwszym miejscu nie prawo, ale czyste miłosierdzie. Kościół według niego powinien być ubogi, służyć ubogim, opłakiwać tych, których nikt nie opłakuje. Franciszek krytykuje materializm, jednak duchowni udają, że tego nie słyszą. To aż prosiło się o refleksję filmową. Jak w całej tej sytuacji odnajdują się zwykli, przeciętni księża? Jak patrzą na to wszystko wierni? Na te pytania, oraz kilka innych, staramy się dać odpowiedź w swoim obrazie – twórcy filmu.