Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
To nie mój film
W pokoju obok
Crossing
Agent szczęścia
Crossing
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Agent szczęścia
Pod skórą
Crossing
Rodzina w kinie: Wielka przygoda Niny
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
PRZEDPREMIERA: Flow
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
Agent szczęścia
Crossing
W pokoju obok
Crossing
Agent szczęścia
Crossing
Agent szczęścia
W pokoju obok
Sztuka pięknego życia
Agent szczęścia
Crossing
Rodzina w kinie: Smok Diplodok
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + warsztaty
Rodzina w kinie: Solan i Ludwik – Misja Księżyc + warsztaty
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: Babygirl
Filmowe popołudnie dla dzieci: Czary-mary
W pokoju obok
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
Sztuka pięknego życia
Here. Poza czasem
W pokoju obok
Here. Poza czasem
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
Here. Poza czasem
PRZEDPREMIERA: Kiedy nadchodzi jesień
Sztuka pięknego życia
W pokoju obok
To nie mój film + prelekcja
Agent szczęścia
Nienawiść
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
Nienawiść
Filmowe popołudnie dla dzieci: Sportowe życie
Nienawiść
PRZEDPREMIERA: Dziewczyna z Igłą
Lekcje filmowe: Obcy. Ósmy pasażer Nostromo (wersja reżyserska)
PORA DLA SENIORA: Moje ulubione ciasto
Filmowe powtórki do matury: 1984
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
Filmowe popołudnie dla dzieci: Magiczne krainy + Hobbit po śląsku dla dzieci
Najlepsze z najgorszych: ROBOT MONSTER
PRZEDPREMIERA: Maria Callas
Filmowe popołudnie dla dzieci: Urodziny kina
KF AMBASADA: Omen
PORA DLA SENIORA: Kiedy nadchodzi jesień
Filmowe powtórki do matury: Niepewność. Zakochany Mickiewicz
Lekcje filmowe: Obcy – decydujące starcie (WERSJA REŻYSERSKA)
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Kler + dyskusja po seansie
Kler
Każdy kolejny tytuł Wojtka Smarzowskiego to dla kinomanów wydarzenie wyjątkowe. Już teraz prasa pisze o kontrowersyjnym filmie: czy wymierzony jest w Kościół czy tylko w ludzkie przywary księży? Sam twórca na bok odsuwa temat wiary - irytuje go, np. fakt braku rozliczenia pedofilii wśród polskiego kleru. Czy będzie to temat wiodący, który nabiera dzisiaj wyjątkowej aktualności w obliczu afer związanych z molestowaniem seksualnym dzieci w kościele amerykańskim, australijskim, irlandzkim, w krajach latynoskich? W jakim klimacie reżyser zaserwuje nam krytykę (bo pochwał raczej oczekiwać nie możemy...?) polskiego kościoła? Czy wywoła nową lub wzmocni rosnącą (?) falę antyklerykalizmu na ulicach, a może tylko w naszych domach lub umysłach? Czy, a jeśli tak to jak bardzo "KLER" wpłynie na postawę i poczynania polskiego Episkopatu, rodzimych hierarchów, głośne przemilczenia...?
Na te i podobne pytania spróbują odpowiedzieć nasi goście tuż po jednym z premierowych seansów filmu w kinie KOSMOS 29 września ok. 19:45. Do dyskusji zachęcamy również naszych widzów. Temat staje się coraz gorętszy, a znając dotychczasową twórczość Smarzowskiego raczej nie można oczekiwać, że temperatura ulegnie ochłodzeniu...
Informacje o rozmówcach:
MATEUSZ DĄSAL
Doktor nauk humanistycznych ze specjalizacją religioznawstwo. Specjalizuje się w zakresie antropologii religii, Ritual Studies oraz performatyki, a od kilku lat poświęca się również relacjami między medycyną i religią. Reprezentuje Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu (Zakład Humanistyczny Nauk Wydziału Farmaceutycznego) oraz Wyższą Szkołę Lingwistyczną w Częstochowie. Prowadził zajęcia z zakresu filozofii, antropologii, kulturoznawstwa, m.in. na Uniwersytecie Wrocławskim, Uniwersytetu Opolskim oraz w Instytucie Historii Nauki PAN we Wrocławiu. Autor takich publikacji, jak m.in.: "Rytuały, obrzędy, ceremonie. Spektrum rytuałów religijnych i świeckich w antropologicznej perspektywie", "Hello Kitty i inne popkulturowe lęki katolickiego ruchu antyzabawkowego w Polsce" czy "Elitarny model europejskiego uzdrowiska".
JACEK GRĘBOWIEC
dr hab., wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Redaktor pisma "Znaczenia. Kultura-Komunikacja-Społeczeństwo" - niesztampowego periodyku naukowego, niestroniącego od publicystyki, pogłębionego wywiadu, recenzji czy reportażu. Specjalista w zakresie teorii komunikacji, retoryki i erystyki, komunikacji międzykulturowej. Autor publikacji, m.in. "Pragmatyka reklamy" (2017), "Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka" (2013), "Seriale z różnych stron" (2015, wspólnie z A. Lewickim), "Interakcje. Leksykon komunikacji polsko-niemieckiej" (2015, wspólnie z I. Surynt, A. Kalicińską, A. Gallem).
..............................................
Wojtek Smarzowski, twórca wielokrotnie nagradzanych dzieł: „Wołyń”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Róża”, „Dom zły” i „Wesele”, wraca z nowym filmem. „Kler” to obraz kościoła katolickiego jako instytucji oglądanej „od strony zakrystii”, rzucający światło na tematy niewygodne, trudne, częstokroć przemilczane, ale też poruszające. Wszystko to ukazane przez pryzmat losów trójki duchownych, których wzloty i upadki udowadniają, że księżom, podobnie jak społeczności wiernych, nic co ludzkie nie jest specjalnie obce. W rolach głównych popis wielkiego aktorstwa dają Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak oraz – po raz pierwszy u Smarzowskiego – Janusz Gajos. W doskonałej, pełnej gwiazd obsadzie znaleźli się także m.in.: Joanna Kulig, Katarzyna Herman, Rafał Mohr, Robert Wabich, Henryk Talar i Izabela Kuna.
Przed kilkoma laty tragiczne wydarzenia połączyły losy trzech księży katolickich. Teraz, w każdą rocznicę katastrofy, z której cudem uszli z życiem, duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia. Na co dzień układa im się bardzo różnie. Lisowski (Jacek Braciak) jest pracownikiem kurii w wielkim mieście i robi karierę, marząc o Watykanie. Problem w tym, że na jego drodze staje arcybiskup Mordowicz (Janusz Gajos), pławiący się w luksusach dostojnik kościelny, używający politycznych wpływów przy budowie największego sanktuarium w Polsce... Drugi z księży – Trybus (Robert Więckiewicz) w odróżnieniu od Lisowskiego jest wiejskim proboszczem. Sprawując posługę w miejscu pełnym ubóstwa, coraz częściej ulega ludzkim słabościom. Niezbyt dobrze wiedzie się też Kukule (Arkadiusz Jakubik), który – pomimo swojej żarliwej wiary – właściwie z dnia na dzień traci zaufanie parafian. Wkrótce historie trójki duchownych połączą się po raz kolejny, a wydarzenia, które będą mieć miejsce, nie pozostaną bez wpływu na życie każdego z nich.
Celem naszego filmu nie jest podejmowanie dyskusji na temat wiary czy krytyka osób wierzących. Wiarę uznajemy za jedną z najbardziej intymnych sfer każdego człowieka. Chcemy jednak mówić o ludzkich działaniach i postawach budzących nasz fundamentalny sprzeciw. Nasz film to wizja artystyczna oparta na wielu prawdziwych wydarzeniach, sytuacjach, które miały miejsce gdzieś i kiedyś. To niezwykle poruszająca, ale równocześnie prawdziwa historia.
Nie kryjemy swego zafascynowania osobą papieża Franciszka, tak skrajnie niepasującego do dzisiejszego, zatraconego w konsumpcji świata. Oto papież, który przestronne, luksusowe apartamenty w Pałacu Apostolskim dobrowolnie zamienił na skromne mieszkanko w Domu św. Marty. Reformy, jakich się podjął, mają na celu przede wszystkim budowę Kościoła całkowicie misyjnego, rozumianego jako wspólnota, która zwróci się z pomocą zagubionym i służyć będzie ludziom na całym świecie. Franciszek to papież stawiający na pierwszym miejscu nie prawo, ale czyste miłosierdzie. Kościół według niego powinien być ubogi, służyć ubogim, opłakiwać tych, których nikt nie opłakuje. Franciszek krytykuje materializm, jednak duchowni udają, że tego nie słyszą. To aż prosiło się o refleksję filmową. Jak w całej tej sytuacji odnajdują się zwykli, przeciętni księża? Jak patrzą na to wszystko wierni? Na te pytania, oraz kilka innych, staramy się dać odpowiedź w swoim obrazie – twórcy filmu.