Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Terapia dla par
Miasto Nauki: Skradzione ciało
Joker: Folie à deux
Dahomej
Nausicaä z Doliny Wiatru
Substancja
Moje ulubione ciasto
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024] [G. Puccini] opera | sezon 2024-25
Substancja
Moje ulubione ciasto
Dahomej
Filmowe popołudnie dla dzieci: Reksio i ptaki
Japońskie krótkie metraże dla dzieci + warsztaty wprowadzające do świata japońskiego komiksu
Maryja. Matka ludzkości
Substancja
Dahomej
Moje ulubione ciasto
Modowy Klub Filmowy: Love Story
Rok z kinem Azji: Oldboy
Substancja
Lekcje filmowe: Czas apokalipsy: wersja reżyserska
PORA DLA SENIORA: Bulion i inne namiętności
Krótka Historia Polskiego Kina: Konopielka
Substancja
Nausicaä z Doliny Wiatru
Najlepsze z najgorszych: Śmiertelne spa
PO ZACHODZIE SŁOŃCA: Substancja
Kraina Uśmiechu [F. Lehár] operetka | sezon 2024-25
PRZEDPREMIERA: Konklawe
Rodzina w kinie: Laputa – podniebny zamek
JOHN WICK 10th Anniversary
KF AMBASADA: Siedmiu samurajów
JOHN WICK 10th Anniversary
PRZEDPREMIERA: Konklawe
Tosca – retransmisja z Opery Wrocławskiej [2024] [G. Puccini] opera | sezon 2024-25
Złote Gody: Ziemia obiecana
Rok z kinem Azji: Godzilla
Maryja. Matka ludzkości
MODOWY KLUB FILMOWY: Gilda
Złote gody: Teksańska masakra piłą mechaniczną
Jezioro łabędzie [P. Czajkowski] balet | sezon 2024-25
Złote Gody: Emmanuelle
Lekcje filmowe: Moonage Daydream
SKOCZ DO KINA – Festiwal filmów rowerowych
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Rok z kinem Azji: Żegnaj moja konkubino
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk
Lekcje filmowe: Buntownik bez powodu
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Geniusz
Genius
„GENIUSZ” w reżyserii Michaela Grandage to historia skomplikowanej relacji słynnego amerykańskiego pisarza Thomasa Wolfe’a i jego wydawcy, Maksa Perkinsa, który odkrył dla świata takich literackich gigantów jak F. Scott Fitzgerald i Ernest Hemingway. W rolach głównych – gwiazdy: Colin Firth, Jude Law, Guy Pearce oraz Nicole Kidman. „Genius” powstał na podstawie nagrodzonej prestiżową The National Book Award biografii autorstwa Scotta Berga pt. „Max Perkins: Editor of Genius”.
…Zderzenie dwóch niezwykłych osobowości, bardzo różnych, a jednocześnie silnie na siebie oddziałujących. Kiedy pierwsza powieść Thomasa Wolfe’a trafiła do rąk Maksa Perkinsa, ten był już jednym z najbardziej uznanych wydawców swoich czasów. Opanowany i raczej introwertyczny Perkins był szczególnie dumny ze swojego literackiego odkrycia, choć Wolfe, ze swoim nieokiełznanym talentem i trudną do opanowania osobowością, nie ułatwiał mu życia. Niekonwencjonalna przyjaźń, jaka ich połączyła, odmieniła życie każdego z nich na zawsze...
John Logan, autor scenariusza do „GENIUSZA”, podkreśla, że intensywność relacji Perkinsa i Wolfe'a wynikała z ogromnych różnic w ich charakterach. „Nie sądzę, by dało się znaleźć dwóch bardziej odmiennych od siebie mężczyzn niż Max Perkins i Thomas Wolfe”, mówi Logan. „Max był nieco sztywnym i konserwatywnym, aczkolwiek zawsze eleganckim nowojorczykiem; wydawcą literackim, który zawsze nosił krawat, zarówno dosłownie, jak i w przenośni. Thomas Wolfe był natomiast pełnym pasji facetem z Karoliny Północnej, krewkim szaleńcem z ogromnym apetytem na życie.
„Max Perkins potrzebował Thomasa Wolfe'a tak samo, jak Thomas Wolfe potrzebował Maksa Perkinsa”, dopowiada Berg, autor biografii Perkinsa. „Kimże byliby bez siebie? Kimże byłby taki wydawca jak Perkins bez kogoś pokroju Thomasa Wolfe'a?”
W opowieści o przyjaźni Perkinsa i Wolfe'a niezwykle ważne są relacje obu mężczyzn z ukochanymi kobietami. „Nie chciałem wpaść w pułapkę pisania scenariusza o dwóch facetach pracujących nad książkami jednego z nich. Pragnąłem wykreować za pomocą słów wiarygodny świat, w którym bohaterowie mogliby naturalnie egzystować”, wyznaje Logan. „Prawda jest taka, że ich przyjaźń sprawiła, że odseparowali się od swoich codziennych światów, więc oczywistym było dla mnie osadzenie ich poczynań w społecznym kontekście”. Laura Linney zauważa, że w latach 20. i 30. XX wieku sytuacja kobiet wyglądała diametralnie inaczej niż obecnie. Grana przez nią Louise była utalentowaną pisarką, ale nie miała z tego powodu łatwo w życiu. „Nie był to zawód, z którym kojarzono kobiety”, wyjaśnia aktorka. „Max odnosił ogromne sukcesy i rodzina wiele dla niego znaczyła. Uwielbiał spędzać z nimi czas, ale robił jednocześnie wszystko, żeby świat osobisty trzymać z dala od świata zawodowego. To na jej barkach spoczywała odpowiedzialność za utrzymywanie ogniska domowego”.
ZWIASTUN
20 lat starań o film
„Geniusz” stanowi kulminację niemal dwudziestoletnich starań scenarzysty Johna Logana, by przenieść historię Maxwella Perkinsa na ekran kinowy. „Od momentu, gdy po raz pierwszy przeczytałem książkę A. Scotta Berga, wiedziałem, że muszę opowiedzieć o tym człowieku”, wspomina Logan. Scenarzysta zauważył także w tej historii potencjał na uniwersalny traktat o wszelkich rodzajach kreatywnych relacji międzyludzkich. „Będąc pisarzem, doskonale rozumiałem wszystkie aspekty tej opowieści. Fascynuje mnie motyw reagowania na niespodziewany sukces oraz radzenia sobie z tym, w jaki sposób tenże sukces zmienia człowieka oraz naznacza jego relacje z innymi”, mówi Logan.