Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Rodzina w kinie: Kicia Kocia na pikniku [obowiązują zapisy na warsztaty]
RODZINA W KINIE
Krótka Historia Polskiego Kina: Gorączka
Krótka historia polskiego kina
Warsztaty: Design thinking, a projektowanie dostępnych usług kulturalnych + seans filmu „La Singla”
III Śląska Konferencja o dostępności
Krótka Historia Polskiego Kina: Przypadek
Krótka historia polskiego kina
Rok 2384, czyli parodia ponuklearna
Najlepsze z najgorszych
Przystanek Śląsk | Terminator 2. Dzień sądu PO ŚLĄSKU
PRZYSTANEK ŚLĄSK
POKAZ SPECJALNY „Strzępy” i spotkanie z twórcami
Wydarzenia specjalne
Moda na Kosmos: seans „Beksa” połączony z prelekcją Karoliny Kostyry
Moda na Kosmos
Warsztaty: Jak zadbać o dostępność architektoniczną naszych instytucji + seans filmu „La Singla”
III Śląska Konferencja o dostępności
Letni koncert z Maastricht 2023. André Rieu. Miłość mieszka pośród nas
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
Jonas Kaufmann & Sonya Yoncheva & Ludovic Tézier | Gala operowo-operetkowa
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
Elektroniczne babcie
2023. ROK Z KINEM SCIENCE FICTION
100 lat Warner Bros: Oczy szeroko zamknięte
100 LAT WARNER BROS.
Wesele Figara [W.A. Mozart] retransmisja opery
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
100 lat Warner Bros: Wielki Gatsby
100 LAT WARNER BROS.
Dziadek do orzechów [P. Czajkowski] retransmisja baletu | sezon 2023-24
Opera & Operetka & Balet w kinie | sezon 2023-24
Fotograf wojenny + DYSKUSJA O FOTOGRAFII, vol. 7: Fotografia cudzego cierpienia
War Photographer

Fotograf wojenny + DYSKUSJA O FOTOGRAFII, vol. 7: Fotografia cudzego cierpienia
To kontynuacja cyklu „Dyskusje o Fotografii” organizowanego przez warsztaty-fotograficzne.org Tym razem spotykamy się w Kino Kosmos, by obejrzeć „Fotografa wojennego” (reż. Christian Frei) i porozmawiać o fotografowaniu cudzego cierpienia.
► CZEGO BĘDZIE DOTYCZYŁA ROZMOWA?
Fotografia towarzyszy wojnom od połowy XIX wieku – już wtedy fotografowano rozczłonkowane ciała i pola pełne trupów. Dzięki powszechnemu przekonaniu, że fotografia odsyła wprost do rzeczywistości, ludzkość mogła skonfrontować się z „widokami cudzego cierpienia” i przejść nad nimi do porządku dziennego. Już w drugiej połowie XIX wieku w prasie można było przeczytać o znieczulicy i słabych reakcjach na takie zdjęcia. Pomimo to rokrocznie tłumnie udajemy się na wystawy World Press Photo i oglądamy kolejne cykle zdjęć, a jeśli jakiś konflikt ma przebić się do naszej świadomości, to jedynie taki, który zostanie w odpowiedni sposób sfotografowany. Tą „odpowiedniość” zwykle wiąże się wprost z bliskością – nie bez przyczyny to właśnie najwybitniejszemu fotografowi wojennemu w historii, Robertowi Capie, przypisuje się słowa „jeśli twoje zdjęcie nie jest dobre, to znaczy, że nie byłeś wystarczająco blisko”. To fotoreporterskie „credo” w przypadku fotografii wojennej oznacza, że trzeba fotografować śmierć.
W trakcie spotkania zobaczymy „Fotografa wojennego” – dokumentalny film poświęcony jednemu z najwybitniejszych żyjących fotografów wojennych, Jamesowi Nachtweyowi, któremu kamera towarzyszy w trakcie pracy. Wykład wprowadzający do filmu, przedstawiający historię fotografii wojennej, poprowadzi Jakub Dziewit – kulturoznawca i antropolog wizualny, autor m.in. książki „Aparaty i obrazy. W stronę kulturowej historii fotografii”. W rozmowie po filmie udział wezmą także Artur Rychlicki (artysta fotografik, prowadzący warsztaty-fotograficzne.org), oraz Natalia Kaniak (filmoznawczyni, fotografka).
► O FILMIE FOTOGRAF WOJENNY
Amerykański fotoreporter i fotograf wojenny James Nachtwey, którego słynne zdjęcia zdobyły wiele nagród i wyróżnień, w tym nagrodę World Press Photo w 1994 roku. To właśnie o nim opowiada „Fotograf wojenny”, nominowany do Oscara w 2002 roku. Film jest próbą wniknięcia w osobowość Nachtwey’a i pokazania, na czym tak naprawdę polega jego geniusz.
► INFORMACJE O CYKLU
„Dyskusje o Fotografii” to cykl spotkań, w ramach których podejmujemy rozmowy o różnorodnych fotograficznych uwikłaniach i kontekstach, istotnych z perspektywy filozoficznej czy też humanistycznej, ale także artystycznej, jeśli tylko zgodzimy się, że sztuka nie jest oderwana od otaczającej nas rzeczywistości. „Dyskusje o Fotografii w Kosmosie” to wydarzenie, w ramach którego punktem wyjścia do rozmowy są filmy wyświetlane w Kinie Kosmos.
Organizatorem cyklu jest Silesia Film / Kino KOSMOS, we współpracy z warsztaty-fotograficzne.org
Patronat: gazeta-fotograficzna.org

Kochanica króla Jeanne du Barry

Teściowie 2

Saint Omer

Duchy w Wenecji

Zielona granica

Skończ z tymi kłamstwami

Georgie ma się dobrze

Strzępy

Doppelgänger. Sobowtór

Sound of Freedom. Dźwięk wolności

Kicia Kocia na pikniku

Moja zbrodnia

Ulmowie. Błogosławiona rodzina
