Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota (lektor)
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Ponyo + warsztaty [obowiązują zapisy na warsztaty]
RODZINA W KINIE
Filmowe popołudnie dla dzieci: Plastuś i przyjaciele
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Rodzina w kinie: Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
RODZINA W KINIE
Krótka Historia Polskiego Kina: Słońce wschodzi raz na dzień
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Kicia kocia w przedszkolu
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
LEKCJE FILMOWE: Tylko kochankowie przeżyją
LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino
PORA DLA SENIORA: Bękart
Pora Dla Seniora
Back to Black. Historia Amy Winehouse
MODOWY KLUB FILMOWY: Okno na podwórze
MODOWY KLUB FILMOWY
Spirited Away: W krainie bogów (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Filmowe popołudnie dla dzieci: O ptaszku, który nie chciał śpiewać
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Fotograf wojenny + DYSKUSJA O FOTOGRAFII, vol. 7: Fotografia cudzego cierpienia
War Photographer
Fotograf wojenny + DYSKUSJA O FOTOGRAFII, vol. 7: Fotografia cudzego cierpienia
To kontynuacja cyklu „Dyskusje o Fotografii” organizowanego przez warsztaty-fotograficzne.org Tym razem spotykamy się w Kino Kosmos, by obejrzeć „Fotografa wojennego” (reż. Christian Frei) i porozmawiać o fotografowaniu cudzego cierpienia.
► CZEGO BĘDZIE DOTYCZYŁA ROZMOWA?
Fotografia towarzyszy wojnom od połowy XIX wieku – już wtedy fotografowano rozczłonkowane ciała i pola pełne trupów. Dzięki powszechnemu przekonaniu, że fotografia odsyła wprost do rzeczywistości, ludzkość mogła skonfrontować się z „widokami cudzego cierpienia” i przejść nad nimi do porządku dziennego. Już w drugiej połowie XIX wieku w prasie można było przeczytać o znieczulicy i słabych reakcjach na takie zdjęcia. Pomimo to rokrocznie tłumnie udajemy się na wystawy World Press Photo i oglądamy kolejne cykle zdjęć, a jeśli jakiś konflikt ma przebić się do naszej świadomości, to jedynie taki, który zostanie w odpowiedni sposób sfotografowany. Tą „odpowiedniość” zwykle wiąże się wprost z bliskością – nie bez przyczyny to właśnie najwybitniejszemu fotografowi wojennemu w historii, Robertowi Capie, przypisuje się słowa „jeśli twoje zdjęcie nie jest dobre, to znaczy, że nie byłeś wystarczająco blisko”. To fotoreporterskie „credo” w przypadku fotografii wojennej oznacza, że trzeba fotografować śmierć.
W trakcie spotkania zobaczymy „Fotografa wojennego” – dokumentalny film poświęcony jednemu z najwybitniejszych żyjących fotografów wojennych, Jamesowi Nachtweyowi, któremu kamera towarzyszy w trakcie pracy. Wykład wprowadzający do filmu, przedstawiający historię fotografii wojennej, poprowadzi Jakub Dziewit – kulturoznawca i antropolog wizualny, autor m.in. książki „Aparaty i obrazy. W stronę kulturowej historii fotografii”. W rozmowie po filmie udział wezmą także Artur Rychlicki (artysta fotografik, prowadzący warsztaty-fotograficzne.org), oraz Natalia Kaniak (filmoznawczyni, fotografka).
► O FILMIE FOTOGRAF WOJENNY
Amerykański fotoreporter i fotograf wojenny James Nachtwey, którego słynne zdjęcia zdobyły wiele nagród i wyróżnień, w tym nagrodę World Press Photo w 1994 roku. To właśnie o nim opowiada „Fotograf wojenny”, nominowany do Oscara w 2002 roku. Film jest próbą wniknięcia w osobowość Nachtwey’a i pokazania, na czym tak naprawdę polega jego geniusz.
► INFORMACJE O CYKLU
„Dyskusje o Fotografii” to cykl spotkań, w ramach których podejmujemy rozmowy o różnorodnych fotograficznych uwikłaniach i kontekstach, istotnych z perspektywy filozoficznej czy też humanistycznej, ale także artystycznej, jeśli tylko zgodzimy się, że sztuka nie jest oderwana od otaczającej nas rzeczywistości. „Dyskusje o Fotografii w Kosmosie” to wydarzenie, w ramach którego punktem wyjścia do rozmowy są filmy wyświetlane w Kinie Kosmos.
Organizatorem cyklu jest Silesia Film / Kino KOSMOS, we współpracy z warsztaty-fotograficzne.org
Patronat: gazeta-fotograficzna.org