Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Jutro
Sobota
01.06
Niedziela
02.06
Poniedziałek
03.06
Wtorek
04.06
Środa
05.06
Czwartek
06.06
Piątek
07.06
Sobota
08.06
Niedziela
09.06
Poniedziałek
10.06
Wtorek
11.06
Środa
12.06
Czwartek
13.06
Piątek
14.06
Sobota
15.06
Niedziela
16.06
Poniedziałek
17.06
Wtorek
18.06
Środa
19.06
Czwartek
20.06
Piątek
21.06
Sobota
22.06
Niedziela
23.06
Poniedziałek
24.06
Wtorek
25.06
Środa
26.06
Czwartek
27.06
Piątek
28.06
Sobota
29.06
Niedziela
30.06
Poniedziałek
02.07
Środa
03.07
Czwartek
06.07
Niedziela
09.07
Środa
13.07
Niedziela
17.07
Czwartek
20.07
Niedziela
23.07
Środa
24.07
Czwartek
27.07
Niedziela
03.08
Niedziela
10.08
Niedziela
17.08
Niedziela
24.08
Niedziela
28.08
Czwartek
31.08
Niedziela
03.09
Środa
21.10
Wtorek
sala
Solaris
13:00
Bilet
Niesamowite przygody skarpetek
reż.
Elżbieta Wąsik, Janusz Martyn; Małgorzata Mianowska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Grzegorz Koncewicz, Mateusz Kmieć
Polska, Portugalia, 2025
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
55 min.
format:
2D DUB
14:10
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
17:40
Bilet
Ukryty motyw
reż.
Gustav Möller
Szwecja, Dania 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
19:40
Bilet
Girls Will Be Girls
reż.
Shuchi Talati
Indie, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
118 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Ukryty motyw
reż.
Gustav Möller
Szwecja, Dania 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
18:10
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
19:50
Bilet
Diva Futura
reż.
Giulia Steigerwalt
Włochy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
128 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Wrócicie do siebie
reż.
Jonas Trueba
Hiszpania, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Girls Will Be Girls
reż.
Shuchi Talati
Indie, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
118 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Ukryty motyw
reż.
Gustav Möller
Szwecja, Dania 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
10:30
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
12:10
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Ukryty motyw
reż.
Gustav Möller
Szwecja, Dania 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
17:45
Bilet
Laputa – podniebny zamek
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1986
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
124 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
14:45
Bilet
Ukryty motyw
reż.
Gustav Möller
Szwecja, Dania 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
16:40
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Wrócicie do siebie
reż.
Jonas Trueba
Hiszpania, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
20:40
Bilet
Chłopiec i czapla
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
124 min.
format:
2D NAP
14:15
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
18:10
Bilet
Księżniczka Mononoke
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1997
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
133 min.
format:
2D NAP
20:40
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
Narzeczona dla kota
reż.
Hiroyuki Morita
Japonia, 2002
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
75 min.
format:
2D NAP
19:45
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
13:25
Bilet
Tajemniczy świat Arrietty
reż.
Hiromasa Yonebayashi
Japonia, 2010
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
94 min.
format:
2D LEKT
19:15
Bilet
Flow
reż.
Gints Zilbalodis
Francja, Łotwa, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
84 min.
format:
2D
21:00
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Mój sąsiad Totoro (dubbing)
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1988
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
86 min.
format:
2D DUB
19:30
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
19:00
Bilet
Trust Me (Zaufaj mi)
reż.
Joanna Ratajczak
Polska/Niemcy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
91 min.
format:
2D (english subtitles)
16:40
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
17:00
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
18:40
Bilet
Podniebna poczta Kiki
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1989
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
Chłopiec i czapla
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
124 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Mój sąsiad Totoro (dubbing) + warsztaty
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1988
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
86 min.
format:
2D DUB
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Królestwo Kensuke + warsztaty botaniczne
reż.
Neil Boyle
Wielka Brytania, Luksemburg, Francja, 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
85 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
15:50
Bilet
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia. 2001
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
125 min.
format:
2D DUB
16:50
Bilet
Podniebna poczta Kiki
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1989
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Szkarłatny pilot + prelekcja
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1992
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota + prelekcja
reż.
Hiroyuki Morita
Japonia, 2002
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
75 min.
format:
2D LEKT
16:20
Bilet
Księżniczka Mononoke (dubbing)
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1997
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
133 min.
format:
2D DUB
18:25
Bilet
Laputa – podniebny zamek
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1986
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
124 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:45
Bilet
Podniebna poczta Kiki
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1989
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Nausicaä z Doliny Wiatru
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1984
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
116 min.
format:
2D NAP
13:00
Bilet
Ponyo
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2008
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
100 min.
format:
2D LEKT
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Tajemniczy świat Arrietty + prelekcja
reż.
Hiromasa Yonebayashi
Japonia, 2010
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
94 min.
format:
2D LEKT
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:00
Bilet
MODOTEKA: MODA I TELEDYSK – spotkanie drugie.
kategoria wiekowa:
Od 16 lat.
czas trwania:
90 min.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Niesamowite przygody skarpetek
reż.
Elżbieta Wąsik, Janusz Martyn; Małgorzata Mianowska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Grzegorz Koncewicz, Mateusz Kmieć
Polska, Portugalia, 2025
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
55 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las + język hiszpański
reż.
Mascha Halberstad
Niderlandy, Luksemburg, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
72 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + język hiszpański
reż.
Juan Jesús García Galocha
Hiszpania, 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
93 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
13:30
Bilet
Flow
reż.
Gints Zilbalodis
Francja, Łotwa, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
84 min.
format:
2D
15:15
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
17:25
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
19:15
Bilet
Diva Futura
reż.
Giulia Steigerwalt
Włochy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
128 min.
format:
2D NAP
13:15
Bilet
Flow
reż.
Gints Zilbalodis
Francja, Łotwa, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
84 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: podróż do Azji
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Ponyo + warsztaty origami
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2008
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
100 min.
format:
2D LEKT
18:25
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
14:45
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
18:20
Bilet
Szkarłatny pilot + prelekcja
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1992
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
11:45
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
13:35
Bilet
Wrócicie do siebie
reż.
Jonas Trueba
Hiszpania, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
15:45
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Lekcje filmowe: Człowiek z blizną
reż.
Brian De Palma
USA 1983
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
170 min.
format:
2D NAP
15:45
Bilet
Girls Will Be Girls
reż.
Shuchi Talati
Indie, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
118 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
MODOWY KLUB FILMOWY: Annie Hall
reż.
Woody Allen
USA 1977
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
20:20
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Tribute to David Lynch: Shorts 1966-1995 + wstępy Davida Lyncha
reż.
David Lynch
USA/Francja 1966-1995
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
20:20
Bilet
Szpiedzy
reż.
Steven Soderbergh
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
19:00
Bilet
Dr Strangelove [sezon2025]
reż.
Sean Foley
Wielka Brytania 2025
czas trwania:
150 min.
format:
polskie
16:00
Bilet
Fenicki układ. Fantastyczna premiera nowego filmu Genialnego Pana Andersona w Grand Kosmos Kino
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Zielone Świątki
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:15
Bilet
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
reż.
Terry Gilliam, Terry Jones
Wielka Brytania 1975
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
91 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Ruchomy Zamek Hauru (dubbing)
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2004
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
119 min.
format:
2D DUB
18:30
Bilet
21.37
reż.
Mariusz Pilis
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
80 min.
14:15
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
20:20
Bilet
Spirited Away: W krainie bogów
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2001
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
125 min.
format:
2D NAP
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Francja, Holandia, Indie, Luksemburg, Włochy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
118 min.
format:
2D NAP
14:30
Bilet
The Last Showgirl
reż.
Gia Coppola
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 16 lat.
czas trwania:
85 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Nausicaä z Doliny Wiatru + prelekcja
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1984
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
116 min.
format:
2D NAP
16:40
Bilet
Dalajlama. Przez mądrość do szczęścia
reż.
Barbara Miller, Philip Delaquis
USA/Szwajcaria 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
20:20
Bilet
Wszystkie odcienie światła
reż.
Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk 2
reż.
Frank Henenlotter
USA 1990
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
17:00
Bilet
Madame Butterfly [sezon 2025]
reż.
Robert Wilson
Francja 2024
kategoria wiekowa:
od 15 lat.
czas trwania:
165 min.
format:
polskie
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: pojedynki
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
16:30
Bilet
Księżniczka Mononoke + prelekcja
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1997
kategoria wiekowa:
12+.
czas trwania:
133 min.
format:
2D NAP
17:20
Bilet
Mój sąsiad Totoro
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 1988
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
86 min.
format:
2D NAP
19:00
Bilet
Tribute to David Lynch: Dumbland + portret reżysera
reż.
David Lynch/Pierre-Henri Gibert
USA 2002/Francja 2019
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
61 minut (32 min + 29 min).
format:
2D NAP
17:30
Bilet
Ruchomy Zamek Hauru + prelekcja
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2004
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
119 min.
format:
2D napisy
18:00
Bilet
Maraton Ghibli: Podniebna poczta Kiki + Szopy w natarciu
reż.
Hayao Miyazaki, Isao Takahata
Japonia 1989, 1994
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
240 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
19:00
Bilet
Tribute to David Lynch: Żyć sztuką
reż.
Olivia Neergaard-Holm, Rick Barnes, Jon Nguyen
USA/Dania 2016
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: czasem słońce, czasem deszcz
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:00
Bilet
KF AMBASADA: Barry Lyndon. 50-lecie premiery
reż.
Stanley Kubrick
Wielka Brytania/USA 1975
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
184 min.
format:
2D NAP
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Wiosna Juliette
reż.
Blandine Lenoir
Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
96 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Spirited Away: W krainie bogów + prelekcja
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2001
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
125 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Gorączka złota. 100-lecie premiery!
reż.
Charlie Chaplin
USA 1925
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
88 min.
format:
2D
20:30
Bilet
PRZEDPREMIERA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
17:00
Bilet
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Miś + spotkanie
reż.
Stanisław Bareja
Polska 1980
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
111 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: na wsi
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:00
Bilet
Chłopiec i czapla
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia, 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
124 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
reż.
Terry Gilliam, Terry Jones
Wielka Brytania 1975
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
91 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: wakacje nad morzem
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
20:00
Bilet
Jack Lemmon 100: Garsoniera + prelekcja
reż.
Billy Wilder
USA 1960
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
125 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Viva Espania! + język hiszpański
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:30
Bilet
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
reż.
Wojciech Jerzy Has
Polska 1957
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
96 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: wzdłuż Ameryki Południowej + język hiszpański
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:00
Bilet
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Ucieczka z kina „Wolność” + spotkanie
reż.
Wojciech Marczewski
Polska 1990
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
87 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: wędrowcy
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: opiekunowie
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:00
Bilet
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Dzień świra + spokanie z reżyserem
reż.
Marek Koterski
Polska 2002
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Polska
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Film „Gabinet doktora Caligari” + SPOTKANIE AUTORSKIE z Urszulą Biel
Das Cabinet des Dr. Caligari
Kraj, rok:
Republika Weimarska, 1920
Reżyseria:
Wolf Junger
Dyrygent:
Susanna Gartmayer, Tamara Wilhelm
Producent:
Decla-Bioscop AG
Obsada:
Julius Tandler, prof. Moll, prof. Spitzy, Oskar Frankl, Dr Rubeska
Czas trwania:
76 min.
Format:
kie.
Wydarzenie archiwalne

Opis
SPOTKANIA Z AUTORKĄ Urszulą Biel wokół książki „Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”:
Kino Bałtyk w Raciborzu - 8 czerwca, godz. 20:00
Kino Kosmos w Katowicach - 23 czerwca, godz. 18:00
********************
Spotkaniu z autorką będzie towarzyszył pokaz fragmentów filmu pt. „Higiena małżeńska” (reż. Wolf Junger, Austria 1922) oraz pokaz filmu „Gabinet doktora Caligari” (reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min)
– HIGIENA MAŁŻEŃSKA (Hygiene der Ehe) Austria 1922
reż. Wolf Junger, wyst. Julius Tandler, prof. Moll, prof. Spitzy, Oskar Frankl, Dr Rubeska.
Film edukacyjny (Aufklärungsfilm), który ujawnia więcej o okresie, w którym powstał niż wiele dokumentów pisanych. Opiera się na ideach wiedeńskiego eksperta ds. zdrowia, Juliusa Tandlera, związanych z powołaniem ośrodka poradnictwa małżeńskiego. Jego założeniem było, że kluczem do szczęśliwego małżeństwa jest zdrowie partnerów, a także odpowiednie wychowanie przedmałżeńskie. Film przenosi widzów w lata dwudzieste, kiedy teorie eugeniczne znalazły podatny grunt, jak pokażą przyszłe wydarzenia polityczne. Do zilustrowania tematu wykorzystano specjalnie opracowane animacje. Film pokazywano publiczności w ramach szeroko zakrojonego programu edukacji zdrowotnej w latach dwudziestych XX wieku.
- GABINET DOKTORA CALIGARII (Das Cabinet des Dr. Caligari)
reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min
Czołowy przedstawiciel ekspresjonizmu, film, z którego filmowcy czerpią wzorce po dziś dzień. To także klasyczny film grozy. Alan przychodzi do gabinetu tajemniczego doktora Caligari, gdzie wróż Cesare przepowiada, iż Alan pożyje jeszcze tylko do zmroku. Faktycznie, mężczyzna zostaje zamordowany a wróżbita staje się głównym podejrzanym. Cesare ucieka przed pragnącym go zlinczować tłumem, ale w końcu umiera z wyczerpania. Sprawę w swoje ręce postanawia wziąć Francis, przyjaciel Alana, który domyśla się, iż za całą sprawą stoi tajemniczy doktor Caligari. Historia szalonego zbrodniarza, tytułowego dr Caligari, który zmusza swego pacjenta – somnambulika do popełniania ohydnych mordów, rozgrywa się na tle fantasmagorycznych, odrealnionych dekoracji, mających obrazować zwichniętą psychikę bohaterów. Film dzięki temu wyróżnia się intensywnym, pełnym fantasmagorii nastrojem, przypominającym senne koszmary i urojenia chorego człowieka. Jest utrzymany zarówno w tradycji niemieckiej literatury romantycznej i współgra z pełną niepokoju atmosferą pogrążonej w kryzysie Republiki Weimarskiej.
********************
Urszula Biel: „Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020
O książce
Książka stanowi kontynuację pierwszej monografii autorki, dotyczącej kinematografii województwa śląskiego w latach 1918-1939. Obszarem obecnych badań stała się prowincja górnośląska, czyli część regionu, jaka przypadła Niemcom po I wojnie światowej. Pracę oparto na szerokich kwerendach archiwalnych.
Na tle kontekstów historycznych (Niemiec, Górnego Śląska, kinematografii weimarskiej, hitlerowskiej, a także europejskiej i światowej) przyglądamy się lokalnej dynamice rozwoju omawianej dziedziny. W jej głównym polu widzenia są tutejsze kina, ich właściciele oraz menadżerowie. Równie ważne okazały się zachowania publiczności, będącej ważnym ogniwem zachodzących zmian.
W dotychczasowych badaniach nad historią Górnego Śląska dominowała kategoria relacji polsko-niemieckich. Nie zapominając o nich, autorka daje prymat fenomenowi kultury popularnej. W omawianym okresie jej najważniejszą gałęzią stał się film, który przeobraził lokalne społeczności, zdemokratyzował ich sposób uczestnictwa w kulturze oraz urównouprawnił formy spędzania wolnego czasu.
O autorce
Urszula Biel – autorka dwóch monografii poświęconych historii kina na Górnym Śląsku (“Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona”, Katowice 2002, “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020) oraz licznych tekstów z zakresu tematyki rozpowszechniania i dystrybucji filmów w okresie lat 20. i 30. w publikacjach zbiorowych polskich i zagranicznych.
Ponadto animatorka kultury filmowej, prowadzi kino studyjne Amok w Gliwicach, uhonorowane nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii “Kino” (2012) oraz “Edukacja filmowa” (2017). Laureatka nagrody Prezydenta m. Gliwice w dziedzinie kultury (1999). Od 2016 roku prezes Śląskiego Towarzystwa Filmowego.
Ze wstępu
Obserwacji życia filmowego województwa śląskiego towarzyszyła refleksja, czy podział jednolitego do 1918 roku obszaru pomiędzy dwa wrogie państwa, równie mocno wpłynął na tereny Opolszczyzny. Czy jej kinematografia, pozostając częścią silnej kinematografii niemieckiej, rozwijała się bardziej swobodnie, zgodnie ze specyfiką swojej dziedziny? Czy też musiała ulegać presji ideologicznej, jakiej doświadczali właściciele kin Katowic i okolic, choć z inaczej rozłożonymi akcentami nacisku, podyktowanymi chociażby przez zmiany ustrojowe, jakie nastąpiły w Niemczech po 1918 i 1933 roku?
Dokładna analiza materiałów pozwoliła ustalić topografię kin, a także zapytać o ich właścicieli, publiczność i repertuar. Równolegle wyłoniły się kolejne zagadnienia: jakie filmy pokazywano na tutejszych ekranach i czy były cenzurowane? Jak kształtowała się obecność produkcji niemieckich, amerykańskich i polskich w programach kin? Czy istniała jakakolwiek wynikająca z panującej wówczas sytuacji społeczno-politycznej segregacja publiczności? Jaki był stosunek lokalnej administracji oraz rozmaitych instytucji, takich jak partie polityczne, organizacje społeczne, edukacyjne czy też kościelne do filmu? Jaką pozycję zajmowała nowa branża w regionalnym przemyśle, kulturze, biznesie? Skąd rekrutowali się jej menadżerowie i pracownicy?
Wiemy, jakie były reakcje znanych aktorów lub reżyserów na decyzje Josepha Goebbelsa, podczas gdy niewiele osób zastanawiało się nad zachowaniami właścicieli kin czy lokalnej publiczności. Czy dostosowali się do nazistowskich rygorów bez oporu? W jaki sposób narzucone dyrektywy wpłynęły na ekonomikę ich małych interesów. Jaka była reakcja widzów na zmiany repertuarowe, jakie niewątpliwie wtedy nastąpiły? Czy chętnie oglądali filmy propagandowe zamiast rozrywkowych? Jak wyglądała sytuacja polskiej publiczności w prowincji górnośląskiej? Czy w ogóle miała szansę oglądać swoje narodowe filmy? Czy wreszcie unikatowy status Górnego Śląska nadał odmienny kształt tutejszej kinematografii w porównaniu z innymi prowincjami Trzeciej Rzeszy?
Na rynku lokalnym zawsze ciekawie jest obserwować zmagania wielkich z małymi. W Niemczech tym wielkim była Ufa, największy ówczesny europejski koncern medialny, który odważnie podejmował konfrontację z kompaniami hollywoodzkimi. W kraju Ufa zbudowała sieć kin własnych, dostarczając im najlepszy repertuar. Jak zachowywały się w tej sytuacji pozostałe kina niezależne? Czy obrana strategia okazała się skuteczna w zmaganiach z potężnym konkurentem?
W przypadku Górnego Śląska interesującym wątkiem badawczym okazał się status osób narodowości żydowskiej, która w wielu krajach chętnie wiązała się z branżą filmową. Aryjskie przepisy wprowadzone w Trzeciej Rzeszy zrujnowały znakomite kariery wielu artystów. Górnośląscy Żydzi próbowali znaleźć dla siebie azyl w przepisach Konwencji Genewskiej, chroniącej prawa mniejszości. Czy uratowało to niektórych właścicieli przed utratą kin?
Książka stara się odpowiedzieć na powyższe pytania. Obserwujemy, jak mieszkańcy tej peryferyjnej prowincji Niemiec w rozwijającej się dynamicznie dziedzinie zobaczyli swoją szansę na nietuzinkową wtedy ścieżkę zawodową i możliwość pomnożenia kapitału. Podobnie jak dla widzów, kino stało się ich oknem na zmieniający się świat.
Fragment recenzji
Urszula Biel, co uważam za wyjątkowo cenną cechę (…), podchodzi do każdego ustalenia źródłowego, każdego znaleziska, nieznanego detalu z precyzją paleontologia, ale i entuzjazmem odkrywcy. Po prostu czuje się, śledząc karty rozprawy, ogromną satysfakcję z rozpoznawania spraw i poznawania ludzi, którzy przed stu laty tworzyli zręby kinematografii tego kulturowego pogranicza. “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej…” przenosi bowiem czytelnika w świat niemieckiej części Górnego Śląska, (…) akcentując transnarodowy charakter rekonstruowanego mikrokosmosu. (…) Lokalne i regionalne walory tekstu nie budzą wątpliwości. Także historyk środkowoeuropejskiej kultury, poszukujący szerszych znaczeń nie powinien być zawiedziony.
Ponadto czytanie rozprawy jest, dzięki umiejętnościom narracyjnym autorki, po prostu przyjemne, co w przypadku rozpraw naukowych bynajmniej nie stanowi normy.
dr hab. Mariusz Guzek, prof. uczelni
Instytut Nauk o Kulturze | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Książkę wydano w serii: „Niemcy – Media – Kultura”, pod patronatem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego.
Seria „Niemcy – Media – Kultura” poświęcona jest szeroko pojętej problematyce niemcoznawczej w perspektywie kulturowo zorientowanej wiedzy o mediach. Ukazują się w niej zarówno monografie autorskie, prace zbiorowe, antologie, jak i wydania krytyczne źródeł, poświęcone różnym aspektom kultury audiowizualnej niemieckiego obszaru językowego (w tym zwłaszcza filmowej i nowomedialnej) oraz relacjom polsko-niemieckim w tym zakresie.
Kolegium redakcyjne serii tworzą: Stefan Bednarek, Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź – przewodniczący, Martin Loiperdinger, Krzysztof Ruchniewicz, Izabela Surynt, Marek Zybura.
Kino Bałtyk w Raciborzu - 8 czerwca, godz. 20:00
Kino Kosmos w Katowicach - 23 czerwca, godz. 18:00
********************
Spotkaniu z autorką będzie towarzyszył pokaz fragmentów filmu pt. „Higiena małżeńska” (reż. Wolf Junger, Austria 1922) oraz pokaz filmu „Gabinet doktora Caligari” (reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min)
– HIGIENA MAŁŻEŃSKA (Hygiene der Ehe) Austria 1922
reż. Wolf Junger, wyst. Julius Tandler, prof. Moll, prof. Spitzy, Oskar Frankl, Dr Rubeska.
Film edukacyjny (Aufklärungsfilm), który ujawnia więcej o okresie, w którym powstał niż wiele dokumentów pisanych. Opiera się na ideach wiedeńskiego eksperta ds. zdrowia, Juliusa Tandlera, związanych z powołaniem ośrodka poradnictwa małżeńskiego. Jego założeniem było, że kluczem do szczęśliwego małżeństwa jest zdrowie partnerów, a także odpowiednie wychowanie przedmałżeńskie. Film przenosi widzów w lata dwudzieste, kiedy teorie eugeniczne znalazły podatny grunt, jak pokażą przyszłe wydarzenia polityczne. Do zilustrowania tematu wykorzystano specjalnie opracowane animacje. Film pokazywano publiczności w ramach szeroko zakrojonego programu edukacji zdrowotnej w latach dwudziestych XX wieku.
- GABINET DOKTORA CALIGARII (Das Cabinet des Dr. Caligari)
reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min
Czołowy przedstawiciel ekspresjonizmu, film, z którego filmowcy czerpią wzorce po dziś dzień. To także klasyczny film grozy. Alan przychodzi do gabinetu tajemniczego doktora Caligari, gdzie wróż Cesare przepowiada, iż Alan pożyje jeszcze tylko do zmroku. Faktycznie, mężczyzna zostaje zamordowany a wróżbita staje się głównym podejrzanym. Cesare ucieka przed pragnącym go zlinczować tłumem, ale w końcu umiera z wyczerpania. Sprawę w swoje ręce postanawia wziąć Francis, przyjaciel Alana, który domyśla się, iż za całą sprawą stoi tajemniczy doktor Caligari. Historia szalonego zbrodniarza, tytułowego dr Caligari, który zmusza swego pacjenta – somnambulika do popełniania ohydnych mordów, rozgrywa się na tle fantasmagorycznych, odrealnionych dekoracji, mających obrazować zwichniętą psychikę bohaterów. Film dzięki temu wyróżnia się intensywnym, pełnym fantasmagorii nastrojem, przypominającym senne koszmary i urojenia chorego człowieka. Jest utrzymany zarówno w tradycji niemieckiej literatury romantycznej i współgra z pełną niepokoju atmosferą pogrążonej w kryzysie Republiki Weimarskiej.
********************
Urszula Biel: „Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020
O książce
Książka stanowi kontynuację pierwszej monografii autorki, dotyczącej kinematografii województwa śląskiego w latach 1918-1939. Obszarem obecnych badań stała się prowincja górnośląska, czyli część regionu, jaka przypadła Niemcom po I wojnie światowej. Pracę oparto na szerokich kwerendach archiwalnych.
Na tle kontekstów historycznych (Niemiec, Górnego Śląska, kinematografii weimarskiej, hitlerowskiej, a także europejskiej i światowej) przyglądamy się lokalnej dynamice rozwoju omawianej dziedziny. W jej głównym polu widzenia są tutejsze kina, ich właściciele oraz menadżerowie. Równie ważne okazały się zachowania publiczności, będącej ważnym ogniwem zachodzących zmian.
W dotychczasowych badaniach nad historią Górnego Śląska dominowała kategoria relacji polsko-niemieckich. Nie zapominając o nich, autorka daje prymat fenomenowi kultury popularnej. W omawianym okresie jej najważniejszą gałęzią stał się film, który przeobraził lokalne społeczności, zdemokratyzował ich sposób uczestnictwa w kulturze oraz urównouprawnił formy spędzania wolnego czasu.
O autorce
Urszula Biel – autorka dwóch monografii poświęconych historii kina na Górnym Śląsku (“Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona”, Katowice 2002, “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020) oraz licznych tekstów z zakresu tematyki rozpowszechniania i dystrybucji filmów w okresie lat 20. i 30. w publikacjach zbiorowych polskich i zagranicznych.
Ponadto animatorka kultury filmowej, prowadzi kino studyjne Amok w Gliwicach, uhonorowane nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii “Kino” (2012) oraz “Edukacja filmowa” (2017). Laureatka nagrody Prezydenta m. Gliwice w dziedzinie kultury (1999). Od 2016 roku prezes Śląskiego Towarzystwa Filmowego.
Ze wstępu
Obserwacji życia filmowego województwa śląskiego towarzyszyła refleksja, czy podział jednolitego do 1918 roku obszaru pomiędzy dwa wrogie państwa, równie mocno wpłynął na tereny Opolszczyzny. Czy jej kinematografia, pozostając częścią silnej kinematografii niemieckiej, rozwijała się bardziej swobodnie, zgodnie ze specyfiką swojej dziedziny? Czy też musiała ulegać presji ideologicznej, jakiej doświadczali właściciele kin Katowic i okolic, choć z inaczej rozłożonymi akcentami nacisku, podyktowanymi chociażby przez zmiany ustrojowe, jakie nastąpiły w Niemczech po 1918 i 1933 roku?
Dokładna analiza materiałów pozwoliła ustalić topografię kin, a także zapytać o ich właścicieli, publiczność i repertuar. Równolegle wyłoniły się kolejne zagadnienia: jakie filmy pokazywano na tutejszych ekranach i czy były cenzurowane? Jak kształtowała się obecność produkcji niemieckich, amerykańskich i polskich w programach kin? Czy istniała jakakolwiek wynikająca z panującej wówczas sytuacji społeczno-politycznej segregacja publiczności? Jaki był stosunek lokalnej administracji oraz rozmaitych instytucji, takich jak partie polityczne, organizacje społeczne, edukacyjne czy też kościelne do filmu? Jaką pozycję zajmowała nowa branża w regionalnym przemyśle, kulturze, biznesie? Skąd rekrutowali się jej menadżerowie i pracownicy?
Wiemy, jakie były reakcje znanych aktorów lub reżyserów na decyzje Josepha Goebbelsa, podczas gdy niewiele osób zastanawiało się nad zachowaniami właścicieli kin czy lokalnej publiczności. Czy dostosowali się do nazistowskich rygorów bez oporu? W jaki sposób narzucone dyrektywy wpłynęły na ekonomikę ich małych interesów. Jaka była reakcja widzów na zmiany repertuarowe, jakie niewątpliwie wtedy nastąpiły? Czy chętnie oglądali filmy propagandowe zamiast rozrywkowych? Jak wyglądała sytuacja polskiej publiczności w prowincji górnośląskiej? Czy w ogóle miała szansę oglądać swoje narodowe filmy? Czy wreszcie unikatowy status Górnego Śląska nadał odmienny kształt tutejszej kinematografii w porównaniu z innymi prowincjami Trzeciej Rzeszy?
Na rynku lokalnym zawsze ciekawie jest obserwować zmagania wielkich z małymi. W Niemczech tym wielkim była Ufa, największy ówczesny europejski koncern medialny, który odważnie podejmował konfrontację z kompaniami hollywoodzkimi. W kraju Ufa zbudowała sieć kin własnych, dostarczając im najlepszy repertuar. Jak zachowywały się w tej sytuacji pozostałe kina niezależne? Czy obrana strategia okazała się skuteczna w zmaganiach z potężnym konkurentem?
W przypadku Górnego Śląska interesującym wątkiem badawczym okazał się status osób narodowości żydowskiej, która w wielu krajach chętnie wiązała się z branżą filmową. Aryjskie przepisy wprowadzone w Trzeciej Rzeszy zrujnowały znakomite kariery wielu artystów. Górnośląscy Żydzi próbowali znaleźć dla siebie azyl w przepisach Konwencji Genewskiej, chroniącej prawa mniejszości. Czy uratowało to niektórych właścicieli przed utratą kin?
Książka stara się odpowiedzieć na powyższe pytania. Obserwujemy, jak mieszkańcy tej peryferyjnej prowincji Niemiec w rozwijającej się dynamicznie dziedzinie zobaczyli swoją szansę na nietuzinkową wtedy ścieżkę zawodową i możliwość pomnożenia kapitału. Podobnie jak dla widzów, kino stało się ich oknem na zmieniający się świat.
Fragment recenzji
Urszula Biel, co uważam za wyjątkowo cenną cechę (…), podchodzi do każdego ustalenia źródłowego, każdego znaleziska, nieznanego detalu z precyzją paleontologia, ale i entuzjazmem odkrywcy. Po prostu czuje się, śledząc karty rozprawy, ogromną satysfakcję z rozpoznawania spraw i poznawania ludzi, którzy przed stu laty tworzyli zręby kinematografii tego kulturowego pogranicza. “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej…” przenosi bowiem czytelnika w świat niemieckiej części Górnego Śląska, (…) akcentując transnarodowy charakter rekonstruowanego mikrokosmosu. (…) Lokalne i regionalne walory tekstu nie budzą wątpliwości. Także historyk środkowoeuropejskiej kultury, poszukujący szerszych znaczeń nie powinien być zawiedziony.
Ponadto czytanie rozprawy jest, dzięki umiejętnościom narracyjnym autorki, po prostu przyjemne, co w przypadku rozpraw naukowych bynajmniej nie stanowi normy.
dr hab. Mariusz Guzek, prof. uczelni
Instytut Nauk o Kulturze | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Książkę wydano w serii: „Niemcy – Media – Kultura”, pod patronatem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego.
Seria „Niemcy – Media – Kultura” poświęcona jest szeroko pojętej problematyce niemcoznawczej w perspektywie kulturowo zorientowanej wiedzy o mediach. Ukazują się w niej zarówno monografie autorskie, prace zbiorowe, antologie, jak i wydania krytyczne źródeł, poświęcone różnym aspektom kultury audiowizualnej niemieckiego obszaru językowego (w tym zwłaszcza filmowej i nowomedialnej) oraz relacjom polsko-niemieckim w tym zakresie.
Kolegium redakcyjne serii tworzą: Stefan Bednarek, Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź – przewodniczący, Martin Loiperdinger, Krzysztof Ruchniewicz, Izabela Surynt, Marek Zybura.
Nasze wydarzenia
Jutro
13:00

Niesamowite przygody skarpetek
09.06
16:15

Ruchomy Zamek Hauru (dubbing)
2025. ROK Z KINEM AZJI VOL.2
14.06
17:00

Madame Butterfly [sezon 2025]
Opera/Operetka/Balet/Koncert w kinie | sezon 2024-25
06.07
15:00

Filmowe popołudnie dla dzieci: wakacje nad morzem
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI