Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Dzisiaj
Sobota
Jutro
Niedziela
04.08
Poniedziałek
05.08
Wtorek
06.08
Środa
07.08
Czwartek
08.08
Piątek
09.08
Sobota
10.08
Niedziela
11.08
Poniedziałek
12.08
Wtorek
13.08
Środa
14.08
Czwartek
15.08
Piątek
16.08
Sobota
17.08
Niedziela
18.08
Poniedziałek
19.08
Wtorek
20.08
Środa
21.08
Czwartek
22.08
Piątek
23.08
Sobota
24.08
Niedziela
25.08
Poniedziałek
26.08
Wtorek
27.08
Środa
28.08
Czwartek
30.08
Sobota
31.08
Niedziela
02.09
Wtorek
03.09
Środa
06.09
Sobota
07.09
Niedziela
10.09
Środa
12.09
Piątek
13.09
Sobota
16.09
Wtorek
27.09
Sobota
30.09
Wtorek
05.10
Niedziela
21.10
Wtorek
sala
Solaris
13:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Szopy w natarciu
reż.
Isao Takahata
Japonia 1994
kategoria wiekowa:
Od lat 13.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
15:45
Bilet
Słone lato
reż.
Rebecca Lenkiewicz
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
17:35
Bilet
Fenicki układ
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
19:35
Bilet
Pewnego razu w Paryżu
reż.
Cédric Klapisch
Francja/Belgia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
126 min.
format:
2D NAP
13:40
Bilet
Pewnego razu w Paryżu
reż.
Cédric Klapisch
Francja/Belgia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
126 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Basia – mam swój świat
reż.
M. Wasilewski, Ł. Kacprowicz
Polska 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
45 min.
format:
2D DUB
17:00
Bilet
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
18:55
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
21:00
Bilet
Słone lato
reż.
Rebecca Lenkiewicz
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
12:20
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
14:25
Bilet
Kwiat ośmiu gór
reż.
Paolo Cognetti
Włochy, Belgia 2024
czas trwania:
80 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Fenicki układ
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
10:45
Bilet
Wakacje dla dzieci: Ben nie ma lekko
reż.
Kristina Dufková
Czechy, Słowacja, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
80 min.
format:
2D LEKT
12:20
Bilet
Wakacje dla dzieci: Pani Bucik
reż.
Yan Lanouette Turgeon
Kanada 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
111 min.
format:
2D DUB
14:35
Bilet
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
Kwiat ośmiu gór
reż.
Paolo Cognetti
Włochy, Belgia 2024
czas trwania:
80 min.
format:
2D NAP
18:05
Bilet
Fenicki układ
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
Słone lato
reż.
Rebecca Lenkiewicz
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
14:35
Bilet
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
Słone lato
reż.
Rebecca Lenkiewicz
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
18:20
Bilet
Fenicki układ
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Pewnego razu w Paryżu
reż.
Cédric Klapisch
Francja/Belgia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
126 min.
format:
2D NAP
14:30
Bilet
Słone lato
reż.
Rebecca Lenkiewicz
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
16:20
Bilet
Pewnego razu w Paryżu
reż.
Cédric Klapisch
Francja/Belgia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
126 min.
format:
2D NAP
18:45
Bilet
Kwiat ośmiu gór
reż.
Paolo Cognetti
Włochy, Belgia 2024
czas trwania:
80 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Fenicki układ
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
15:20
Bilet
Magia Podlasia. Szeptuchy
reż.
Małgorzata Szyszka
Polska 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
70 min.
format:
polska wersja językowa
13:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Ben nie ma lekko
reż.
Kristina Dufková
Czechy, Słowacja, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
80 min.
format:
2D LEKT
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Królestwo siedmiu mórz + warsztaty
reż.
Are Austnes, Yaprak Morali
Norwegia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
77 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
17:30
Bilet
Nasze Monte
reż.
Eliza Bahr
Polska 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
42 min.
format:
2D
18:30
Bilet
PRZEDPREMIERA: Paw zwyczajny
reż.
Bernhard Wenger
Austria, Niemcy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
11:15
Bilet
Wakacje dla dzieci: Królestwo siedmiu mórz + warsztaty
reż.
Are Austnes, Yaprak Morali
Norwegia
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
77 min.
format:
2D DUB
18:30
Bilet
Magia Podlasia. Szeptuchy
reż.
Małgorzata Szyszka
Polska 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
70 min.
format:
polska wersja językowa
18:20
Bilet
PRZEDPREMIERA: Nasze królestwo
reż.
Julien Colonna
Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
11:45
Bilet
Wakacje dla dzieci: Królestwo siedmiu mórz
reż.
Are Austnes, Yaprak Morali
Norwegia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
77 min.
format:
2D DUB
13:20
Bilet
Wakacje dla dzieci: Szopy w natarciu
reż.
Isao Takahata
Japonia 1994
kategoria wiekowa:
Od lat 13.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Wściekłość
reż.
Burhan Qurbani
Niemcy, Polska, Francja 2025
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
142 min.
format:
2D NAP
12:15
Bilet
Wakacje dla dzieci: Pani Bucik
reż.
Yan Lanouette Turgeon
Kanada 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
111 min.
format:
2D DUB
14:20
Bilet
Nasze Monte
reż.
Eliza Bahr
Polska 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
42 min.
format:
2D
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Pamiętniki Tatusia Muminka
reż.
Ira Carpelan
Finlandia, Polska, 2021
kategoria wiekowa:
5+.
czas trwania:
74 min.
format:
2D DUB
18:50
Bilet
Magia Podlasia. Szeptuchy
reż.
Małgorzata Szyszka
Polska 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
70 min.
format:
polska wersja językowa
17:20
Bilet
Nasze Monte
reż.
Eliza Bahr
Polska 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
42 min.
format:
2D
18:20
Bilet
PRZEDPREMIERA: Listy sycylijskie
reż.
Fabio Grassadonia, Antonio Piazza
Włochy, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
122 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
17:00
Bilet
Magia Podlasia. Szeptuchy
reż.
Małgorzata Szyszka
Polska 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
70 min.
format:
polska wersja językowa
18:30
Bilet
LYNCH NA BIS: Głowa do wycierania
reż.
David Lynch
USA 1977
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
89 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
14:20
Bilet
Wakacje dla dzieci: Szkoła magicznych zwierząt 3
reż.
Sven Unterwaldt Jr.
Niemcy, 2024
kategoria wiekowa:
6+.
czas trwania:
105 min.
format:
2D DUB
20:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Listy sycylijskie
reż.
Fabio Grassadonia, Antonio Piazza
Włochy, Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
122 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Pani Bucik + warsztaty
reż.
Yan Lanouette Turgeon
Kanada 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
111 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:00
Bilet
Lynch na bis: Zagubiona autostrada
reż.
David Lynch
USA/Francja 1997
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
135 min.
format:
2D NAP
11:15
Bilet
Wakacje dla dzieci: Szkoła magicznych zwierząt 3 + warsztaty
reż.
Sven Unterwaldt Jr.
Niemcy, 2024
kategoria wiekowa:
6+.
czas trwania:
105 min.
format:
2D DUB
13:45
Bilet
Wakacje dla dzieci: Szopy w natarciu
reż.
Isao Takahata
Japonia 1994
kategoria wiekowa:
Od lat 13.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
LYNCH NA BIS: David Lynch: Żyć sztuką
reż.
Olivia Neergaard-Holm, Rick Barnes, Jon Nguyen
USA/Dania 2016
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
90 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
12:40
Bilet
Wakacje dla dzieci: Szkoła magicznych zwierząt 3
reż.
Sven Unterwaldt Jr.
Niemcy, 2024
kategoria wiekowa:
6+.
czas trwania:
105 min.
format:
2D DUB
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Szkoła magicznych zwierząt 3 + warsztaty
reż.
Sven Unterwaldt Jr.
Niemcy, 2024
kategoria wiekowa:
6+.
czas trwania:
105 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
13:15
Bilet
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
reż.
M. Wasilewski, Ł. Kacprowicz
Polska 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
45 min.
format:
2D DUB
14:30
Bilet
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości. 25-lecie premiery
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong, Chiny 2000
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
20:35
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
13:20
Bilet
Kwiat ośmiu gór
reż.
Paolo Cognetti
Włochy, Belgia 2024
czas trwania:
80 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
Polska
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
40 min.
format:
2D
16:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Bird
reż.
Andrea Arnold
Wielka Brytania, USA, Francja, Niemcy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
20:45
Bilet
Fenicki układ
reż.
Wes Anderson
USA/Niemcy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
11:30
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
13:50
Bilet
Pewnego razu w Paryżu
reż.
Cédric Klapisch
Francja/Belgia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
126 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
PRZEDPREMIERA: Sorry, Baby
reż.
Eva Victor
USA 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
103 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Słone lato
reż.
Rebecca Lenkiewicz
Wielka Brytania 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
93 min.
format:
2D NAP
10:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Niesamowite przygody skarpetek + warsztaty
reż.
Elżbieta Wąsik, Janusz Martyn; Małgorzata Mianowska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Grzegorz Koncewicz, Mateusz Kmieć
Polska, Portugalia 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
55 min.
format:
2D DUB
12:00
Bilet
Pewnego razu w Paryżu
reż.
Cédric Klapisch
Francja/Belgia 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
126 min.
format:
2D NAP
14:20
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
16:45
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
19:00
Bilet
Rok z kinem Azji: 2046 + prelekcja
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
132 min.
format:
2D NAP
14:10
Bilet
Kwiat ośmiu gór
reż.
Paolo Cognetti
Włochy, Belgia 2024
czas trwania:
80 min.
format:
2D NAP
15:45
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Lynch na bis: Zagubiona autostrada
reż.
David Lynch
USA/Francja 1997
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
135 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
14:50
Bilet
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
reż.
Paolo Genovese
Włochy 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
16:45
Bilet
Vinci 2
reż.
Juliusz Machulski
Polska 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
119 min.
format:
2D NAP
19:00
Bilet
Najlepsze z najgorszych: Barbarzyńska nimfomanka w piekle dinozaurów
reż.
Brett Piper
USA 1990
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
82 min.
format:
2D NAP
20:45
Bilet
Życie Chucka
reż.
Mike Flanagan
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
110 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Rok z kinem Azji: 2046
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
132 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
reż.
M. Wasilewski, Ł. Kacprowicz
Polska 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
45 min.
format:
2D DUB
17:00
Bilet
Romeo i Julia [Operowe Lato 2025]
reż.
Bartlett Sher
USA 2024
kategoria wiekowa:
od 15 lat.
czas trwania:
173 min.
format:
polskie
20:20
Bilet
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
reż.
Terry Gilliam, Terry Jones
Wielka Brytania 1975
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
91 min.
format:
2D NAP
13:20
Bilet
Wakacje dla dzieci: Flow
reż.
Gints Zilbalodis
Francja, Łotwa, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
84 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Polska
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:30
Bilet
PRZEDPREMIERA: Together
reż.
Michael Shanks
Australia/USA 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Rok z kinem Azji: Chungking Express
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong 1994
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
97 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Zza grobu
reż.
David Cronenberg
Francja, Kanada 2024
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
116 min.
format:
2D NAP
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Boska Sarah Bernhardt
reż.
Guillaume Nicloux
Francja, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
13:00
Bilet
Wakacje dla dzieci: Niesamowite przygody skarpetek
reż.
Elżbieta Wąsik, Janusz Martyn; Małgorzata Mianowska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Grzegorz Koncewicz, Mateusz Kmieć
Polska, Portugalia 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
55 min.
format:
2D DUB
16:10
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Jack Lemmon 100: Chiński syndrom + prelekcja
reż.
James Bridges
USA 1979
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
122 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Rok z kinem Azji: Upadłe anioły
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong 1995
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
96 min.
format:
2D NAP
11:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
reż.
M. Wasilewski, Ł. Kacprowicz
Polska 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
45 min.
format:
2D DUB
12:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Pamiętniki Tatusia Muminka
reż.
Ira Carpelan
Finlandia, Polska, 2021
kategoria wiekowa:
5+.
czas trwania:
74 min.
format:
2D DUB
19:00
Bilet
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
reż.
Terry Gilliam, Terry Jones
Wielka Brytania 1975
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
91 min.
format:
2D NAP
12:00
Bilet
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
reż.
M. Wasilewski, Ł. Kacprowicz
Polska 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
45 min.
format:
2D DUB
18:30
Bilet
Wściekłe psy. Pożegnanie Michaela Madsena
reż.
Quentin Tarantino
USA 1992
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Zza grobu
reż.
David Cronenberg
Francja, Kanada 2024
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
116 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
Polska
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
40 min.
format:
2D
16:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Sorry, Baby
reż.
Eva Victor
USA 2025
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
103 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Rok z kinem Azji: Happy Together
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong, Japonia, Korea Południowa 1997
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
96 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Goonies. 40-lecie kultowej przygody!
reż.
Richard Donner
USA 1985
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
12:15
Bilet
Wakacje dla dzieci: Niesamowite przygody skarpetek
reż.
Elżbieta Wąsik, Janusz Martyn; Małgorzata Mianowska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Grzegorz Koncewicz, Mateusz Kmieć
Polska, Portugalia 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
55 min.
format:
2D DUB
18:00
Bilet
KF AMBASADA: Amadeusz
reż.
Miloš Forman
USA, Francja, Włochy 1984
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
161 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong, Chiny 2000
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
PRZEDPREMIERA: Eddington
reż.
Ari Aster
USA/Finlandia 2025
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
145 min.
format:
2D NAP
17:00
Bilet
Łucja z Lammermooru [Operowe Lato 2025]
reż.
Simon Stone
USA 2021
kategoria wiekowa:
od 15 lat.
czas trwania:
164 min.
format:
polskie
13:15
Bilet
Wakacje dla dzieci: Flow
reż.
Gints Zilbalodis
Francja, Łotwa, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
84 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Opiekunowie + warsztaty
Polska
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
40 min.
format:
2D
16:30
Bilet
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
reż.
André Rieu Productions
Holandia 2025
kategoria wiekowa:
od lat 7.
czas trwania:
180 min.
format:
polski
18:20
Bilet
Zza grobu
reż.
David Cronenberg
Francja, Kanada 2024
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
116 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
Rok z kinem Azji: 2046
reż.
Wong Kar-Wai
Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
132 min.
format:
2D NAP
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Diamenty
reż.
Ferzan Özpetek
Włochy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
135 min.
format:
2D NAP
13:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Niesamowite przygody skarpetek
reż.
Elżbieta Wąsik, Janusz Martyn; Małgorzata Mianowska, Małgorzata Bosek-Serafińska, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Grzegorz Koncewicz, Mateusz Kmieć
Polska, Portugalia 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
55 min.
format:
2D DUB
18:00
Bilet
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Dzień świra + spokanie z reżyserem
reż.
Marek Koterski
Polska 2002
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
93 min.
format:
2D
12:20
Bilet
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
reż.
M. Wasilewski, Ł. Kacprowicz
Polska 2025
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
45 min.
format:
2D DUB
13:30
Bilet
Wakacje dla dzieci: Pamiętniki Tatusia Muminka
reż.
Ira Carpelan
Finlandia, Polska, 2021
kategoria wiekowa:
5+.
czas trwania:
74 min.
format:
2D DUB
17:30
Bilet
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
reż.
André Rieu Productions
Holandia 2025
kategoria wiekowa:
od lat 7.
czas trwania:
180 min.
format:
polski
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Polska
kategoria wiekowa:
3+.
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:30
Bilet
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
reż.
Terry Gilliam, Terry Jones
Wielka Brytania 1975
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
91 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Grobowiec świetlików
reż.
Isao Takahata
Japonia 1988
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
89 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Has. Kroniki wyobraźni: Szyfry
reż.
Wojciech Jerzy Has
Polska 1966
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
80 min.
format:
2D
15:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Teściowie 3
reż.
Kuba Michalczuk
Polska
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
90 min.
format:
2D
17:00
Bilet
Rigoletto [Operowe Lato 2025]
reż.
Michael Mayer
USA 2013
kategoria wiekowa:
od 15 lat.
czas trwania:
150 min.
format:
polskie
16:30
Bilet
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
reż.
André Rieu Productions
Holandia 2025
kategoria wiekowa:
od lat 7.
czas trwania:
180 min.
format:
polski
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
18:30
Bilet
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
reż.
André Rieu Productions
Holandia 2025
kategoria wiekowa:
od lat 7.
czas trwania:
180 min.
format:
polski
16:00
Bilet
MODOWY KLUB FILMOWY: Pół żartem, pół serio | Jack Lemmon 100 + Moda na Kosmos
reż.
Billy Wilder
USA 1959
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
120 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
KF AMBASADA: Siekierezada
reż.
Witold Leszczyński
Polska
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
79 min.
format:
2D
17:30
Bilet
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
reż.
André Rieu Productions
Holandia 2025
kategoria wiekowa:
od lat 7.
czas trwania:
180 min.
format:
polski
18:30
Bilet
Gnijąca panna młoda. 20-lecie premiery
reż.
Mike Johnson, Tim Burton
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
76 min.
format:
2D NAP
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Film „Gabinet doktora Caligari” + SPOTKANIE AUTORSKIE z Urszulą Biel
Das Cabinet des Dr. Caligari
Kraj, rok:
Republika Weimarska, 1920
Reżyseria:
Wolf Junger
Dyrygent:
Susanna Gartmayer, Tamara Wilhelm
Producent:
Decla-Bioscop AG
Obsada:
Julius Tandler, prof. Moll, prof. Spitzy, Oskar Frankl, Dr Rubeska
Czas trwania:
76 min.
Format:
kie.
Wydarzenie archiwalne

Opis
SPOTKANIA Z AUTORKĄ Urszulą Biel wokół książki „Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”:
Kino Bałtyk w Raciborzu - 8 czerwca, godz. 20:00
Kino Kosmos w Katowicach - 23 czerwca, godz. 18:00
********************
Spotkaniu z autorką będzie towarzyszył pokaz fragmentów filmu pt. „Higiena małżeńska” (reż. Wolf Junger, Austria 1922) oraz pokaz filmu „Gabinet doktora Caligari” (reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min)
– HIGIENA MAŁŻEŃSKA (Hygiene der Ehe) Austria 1922
reż. Wolf Junger, wyst. Julius Tandler, prof. Moll, prof. Spitzy, Oskar Frankl, Dr Rubeska.
Film edukacyjny (Aufklärungsfilm), który ujawnia więcej o okresie, w którym powstał niż wiele dokumentów pisanych. Opiera się na ideach wiedeńskiego eksperta ds. zdrowia, Juliusa Tandlera, związanych z powołaniem ośrodka poradnictwa małżeńskiego. Jego założeniem było, że kluczem do szczęśliwego małżeństwa jest zdrowie partnerów, a także odpowiednie wychowanie przedmałżeńskie. Film przenosi widzów w lata dwudzieste, kiedy teorie eugeniczne znalazły podatny grunt, jak pokażą przyszłe wydarzenia polityczne. Do zilustrowania tematu wykorzystano specjalnie opracowane animacje. Film pokazywano publiczności w ramach szeroko zakrojonego programu edukacji zdrowotnej w latach dwudziestych XX wieku.
- GABINET DOKTORA CALIGARII (Das Cabinet des Dr. Caligari)
reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min
Czołowy przedstawiciel ekspresjonizmu, film, z którego filmowcy czerpią wzorce po dziś dzień. To także klasyczny film grozy. Alan przychodzi do gabinetu tajemniczego doktora Caligari, gdzie wróż Cesare przepowiada, iż Alan pożyje jeszcze tylko do zmroku. Faktycznie, mężczyzna zostaje zamordowany a wróżbita staje się głównym podejrzanym. Cesare ucieka przed pragnącym go zlinczować tłumem, ale w końcu umiera z wyczerpania. Sprawę w swoje ręce postanawia wziąć Francis, przyjaciel Alana, który domyśla się, iż za całą sprawą stoi tajemniczy doktor Caligari. Historia szalonego zbrodniarza, tytułowego dr Caligari, który zmusza swego pacjenta – somnambulika do popełniania ohydnych mordów, rozgrywa się na tle fantasmagorycznych, odrealnionych dekoracji, mających obrazować zwichniętą psychikę bohaterów. Film dzięki temu wyróżnia się intensywnym, pełnym fantasmagorii nastrojem, przypominającym senne koszmary i urojenia chorego człowieka. Jest utrzymany zarówno w tradycji niemieckiej literatury romantycznej i współgra z pełną niepokoju atmosferą pogrążonej w kryzysie Republiki Weimarskiej.
********************
Urszula Biel: „Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020
O książce
Książka stanowi kontynuację pierwszej monografii autorki, dotyczącej kinematografii województwa śląskiego w latach 1918-1939. Obszarem obecnych badań stała się prowincja górnośląska, czyli część regionu, jaka przypadła Niemcom po I wojnie światowej. Pracę oparto na szerokich kwerendach archiwalnych.
Na tle kontekstów historycznych (Niemiec, Górnego Śląska, kinematografii weimarskiej, hitlerowskiej, a także europejskiej i światowej) przyglądamy się lokalnej dynamice rozwoju omawianej dziedziny. W jej głównym polu widzenia są tutejsze kina, ich właściciele oraz menadżerowie. Równie ważne okazały się zachowania publiczności, będącej ważnym ogniwem zachodzących zmian.
W dotychczasowych badaniach nad historią Górnego Śląska dominowała kategoria relacji polsko-niemieckich. Nie zapominając o nich, autorka daje prymat fenomenowi kultury popularnej. W omawianym okresie jej najważniejszą gałęzią stał się film, który przeobraził lokalne społeczności, zdemokratyzował ich sposób uczestnictwa w kulturze oraz urównouprawnił formy spędzania wolnego czasu.
O autorce
Urszula Biel – autorka dwóch monografii poświęconych historii kina na Górnym Śląsku (“Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona”, Katowice 2002, “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020) oraz licznych tekstów z zakresu tematyki rozpowszechniania i dystrybucji filmów w okresie lat 20. i 30. w publikacjach zbiorowych polskich i zagranicznych.
Ponadto animatorka kultury filmowej, prowadzi kino studyjne Amok w Gliwicach, uhonorowane nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii “Kino” (2012) oraz “Edukacja filmowa” (2017). Laureatka nagrody Prezydenta m. Gliwice w dziedzinie kultury (1999). Od 2016 roku prezes Śląskiego Towarzystwa Filmowego.
Ze wstępu
Obserwacji życia filmowego województwa śląskiego towarzyszyła refleksja, czy podział jednolitego do 1918 roku obszaru pomiędzy dwa wrogie państwa, równie mocno wpłynął na tereny Opolszczyzny. Czy jej kinematografia, pozostając częścią silnej kinematografii niemieckiej, rozwijała się bardziej swobodnie, zgodnie ze specyfiką swojej dziedziny? Czy też musiała ulegać presji ideologicznej, jakiej doświadczali właściciele kin Katowic i okolic, choć z inaczej rozłożonymi akcentami nacisku, podyktowanymi chociażby przez zmiany ustrojowe, jakie nastąpiły w Niemczech po 1918 i 1933 roku?
Dokładna analiza materiałów pozwoliła ustalić topografię kin, a także zapytać o ich właścicieli, publiczność i repertuar. Równolegle wyłoniły się kolejne zagadnienia: jakie filmy pokazywano na tutejszych ekranach i czy były cenzurowane? Jak kształtowała się obecność produkcji niemieckich, amerykańskich i polskich w programach kin? Czy istniała jakakolwiek wynikająca z panującej wówczas sytuacji społeczno-politycznej segregacja publiczności? Jaki był stosunek lokalnej administracji oraz rozmaitych instytucji, takich jak partie polityczne, organizacje społeczne, edukacyjne czy też kościelne do filmu? Jaką pozycję zajmowała nowa branża w regionalnym przemyśle, kulturze, biznesie? Skąd rekrutowali się jej menadżerowie i pracownicy?
Wiemy, jakie były reakcje znanych aktorów lub reżyserów na decyzje Josepha Goebbelsa, podczas gdy niewiele osób zastanawiało się nad zachowaniami właścicieli kin czy lokalnej publiczności. Czy dostosowali się do nazistowskich rygorów bez oporu? W jaki sposób narzucone dyrektywy wpłynęły na ekonomikę ich małych interesów. Jaka była reakcja widzów na zmiany repertuarowe, jakie niewątpliwie wtedy nastąpiły? Czy chętnie oglądali filmy propagandowe zamiast rozrywkowych? Jak wyglądała sytuacja polskiej publiczności w prowincji górnośląskiej? Czy w ogóle miała szansę oglądać swoje narodowe filmy? Czy wreszcie unikatowy status Górnego Śląska nadał odmienny kształt tutejszej kinematografii w porównaniu z innymi prowincjami Trzeciej Rzeszy?
Na rynku lokalnym zawsze ciekawie jest obserwować zmagania wielkich z małymi. W Niemczech tym wielkim była Ufa, największy ówczesny europejski koncern medialny, który odważnie podejmował konfrontację z kompaniami hollywoodzkimi. W kraju Ufa zbudowała sieć kin własnych, dostarczając im najlepszy repertuar. Jak zachowywały się w tej sytuacji pozostałe kina niezależne? Czy obrana strategia okazała się skuteczna w zmaganiach z potężnym konkurentem?
W przypadku Górnego Śląska interesującym wątkiem badawczym okazał się status osób narodowości żydowskiej, która w wielu krajach chętnie wiązała się z branżą filmową. Aryjskie przepisy wprowadzone w Trzeciej Rzeszy zrujnowały znakomite kariery wielu artystów. Górnośląscy Żydzi próbowali znaleźć dla siebie azyl w przepisach Konwencji Genewskiej, chroniącej prawa mniejszości. Czy uratowało to niektórych właścicieli przed utratą kin?
Książka stara się odpowiedzieć na powyższe pytania. Obserwujemy, jak mieszkańcy tej peryferyjnej prowincji Niemiec w rozwijającej się dynamicznie dziedzinie zobaczyli swoją szansę na nietuzinkową wtedy ścieżkę zawodową i możliwość pomnożenia kapitału. Podobnie jak dla widzów, kino stało się ich oknem na zmieniający się świat.
Fragment recenzji
Urszula Biel, co uważam za wyjątkowo cenną cechę (…), podchodzi do każdego ustalenia źródłowego, każdego znaleziska, nieznanego detalu z precyzją paleontologia, ale i entuzjazmem odkrywcy. Po prostu czuje się, śledząc karty rozprawy, ogromną satysfakcję z rozpoznawania spraw i poznawania ludzi, którzy przed stu laty tworzyli zręby kinematografii tego kulturowego pogranicza. “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej…” przenosi bowiem czytelnika w świat niemieckiej części Górnego Śląska, (…) akcentując transnarodowy charakter rekonstruowanego mikrokosmosu. (…) Lokalne i regionalne walory tekstu nie budzą wątpliwości. Także historyk środkowoeuropejskiej kultury, poszukujący szerszych znaczeń nie powinien być zawiedziony.
Ponadto czytanie rozprawy jest, dzięki umiejętnościom narracyjnym autorki, po prostu przyjemne, co w przypadku rozpraw naukowych bynajmniej nie stanowi normy.
dr hab. Mariusz Guzek, prof. uczelni
Instytut Nauk o Kulturze | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Książkę wydano w serii: „Niemcy – Media – Kultura”, pod patronatem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego.
Seria „Niemcy – Media – Kultura” poświęcona jest szeroko pojętej problematyce niemcoznawczej w perspektywie kulturowo zorientowanej wiedzy o mediach. Ukazują się w niej zarówno monografie autorskie, prace zbiorowe, antologie, jak i wydania krytyczne źródeł, poświęcone różnym aspektom kultury audiowizualnej niemieckiego obszaru językowego (w tym zwłaszcza filmowej i nowomedialnej) oraz relacjom polsko-niemieckim w tym zakresie.
Kolegium redakcyjne serii tworzą: Stefan Bednarek, Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź – przewodniczący, Martin Loiperdinger, Krzysztof Ruchniewicz, Izabela Surynt, Marek Zybura.
Kino Bałtyk w Raciborzu - 8 czerwca, godz. 20:00
Kino Kosmos w Katowicach - 23 czerwca, godz. 18:00
********************
Spotkaniu z autorką będzie towarzyszył pokaz fragmentów filmu pt. „Higiena małżeńska” (reż. Wolf Junger, Austria 1922) oraz pokaz filmu „Gabinet doktora Caligari” (reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min)
– HIGIENA MAŁŻEŃSKA (Hygiene der Ehe) Austria 1922
reż. Wolf Junger, wyst. Julius Tandler, prof. Moll, prof. Spitzy, Oskar Frankl, Dr Rubeska.
Film edukacyjny (Aufklärungsfilm), który ujawnia więcej o okresie, w którym powstał niż wiele dokumentów pisanych. Opiera się na ideach wiedeńskiego eksperta ds. zdrowia, Juliusa Tandlera, związanych z powołaniem ośrodka poradnictwa małżeńskiego. Jego założeniem było, że kluczem do szczęśliwego małżeństwa jest zdrowie partnerów, a także odpowiednie wychowanie przedmałżeńskie. Film przenosi widzów w lata dwudzieste, kiedy teorie eugeniczne znalazły podatny grunt, jak pokażą przyszłe wydarzenia polityczne. Do zilustrowania tematu wykorzystano specjalnie opracowane animacje. Film pokazywano publiczności w ramach szeroko zakrojonego programu edukacji zdrowotnej w latach dwudziestych XX wieku.
- GABINET DOKTORA CALIGARII (Das Cabinet des Dr. Caligari)
reż. Robert Wiene, Niemcy 1920, 71 min
Czołowy przedstawiciel ekspresjonizmu, film, z którego filmowcy czerpią wzorce po dziś dzień. To także klasyczny film grozy. Alan przychodzi do gabinetu tajemniczego doktora Caligari, gdzie wróż Cesare przepowiada, iż Alan pożyje jeszcze tylko do zmroku. Faktycznie, mężczyzna zostaje zamordowany a wróżbita staje się głównym podejrzanym. Cesare ucieka przed pragnącym go zlinczować tłumem, ale w końcu umiera z wyczerpania. Sprawę w swoje ręce postanawia wziąć Francis, przyjaciel Alana, który domyśla się, iż za całą sprawą stoi tajemniczy doktor Caligari. Historia szalonego zbrodniarza, tytułowego dr Caligari, który zmusza swego pacjenta – somnambulika do popełniania ohydnych mordów, rozgrywa się na tle fantasmagorycznych, odrealnionych dekoracji, mających obrazować zwichniętą psychikę bohaterów. Film dzięki temu wyróżnia się intensywnym, pełnym fantasmagorii nastrojem, przypominającym senne koszmary i urojenia chorego człowieka. Jest utrzymany zarówno w tradycji niemieckiej literatury romantycznej i współgra z pełną niepokoju atmosferą pogrążonej w kryzysie Republiki Weimarskiej.
********************
Urszula Biel: „Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020
O książce
Książka stanowi kontynuację pierwszej monografii autorki, dotyczącej kinematografii województwa śląskiego w latach 1918-1939. Obszarem obecnych badań stała się prowincja górnośląska, czyli część regionu, jaka przypadła Niemcom po I wojnie światowej. Pracę oparto na szerokich kwerendach archiwalnych.
Na tle kontekstów historycznych (Niemiec, Górnego Śląska, kinematografii weimarskiej, hitlerowskiej, a także europejskiej i światowej) przyglądamy się lokalnej dynamice rozwoju omawianej dziedziny. W jej głównym polu widzenia są tutejsze kina, ich właściciele oraz menadżerowie. Równie ważne okazały się zachowania publiczności, będącej ważnym ogniwem zachodzących zmian.
W dotychczasowych badaniach nad historią Górnego Śląska dominowała kategoria relacji polsko-niemieckich. Nie zapominając o nich, autorka daje prymat fenomenowi kultury popularnej. W omawianym okresie jej najważniejszą gałęzią stał się film, który przeobraził lokalne społeczności, zdemokratyzował ich sposób uczestnictwa w kulturze oraz urównouprawnił formy spędzania wolnego czasu.
O autorce
Urszula Biel – autorka dwóch monografii poświęconych historii kina na Górnym Śląsku (“Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona”, Katowice 2002, “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina, właściciele, widzowie”, Poznań 2020) oraz licznych tekstów z zakresu tematyki rozpowszechniania i dystrybucji filmów w okresie lat 20. i 30. w publikacjach zbiorowych polskich i zagranicznych.
Ponadto animatorka kultury filmowej, prowadzi kino studyjne Amok w Gliwicach, uhonorowane nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii “Kino” (2012) oraz “Edukacja filmowa” (2017). Laureatka nagrody Prezydenta m. Gliwice w dziedzinie kultury (1999). Od 2016 roku prezes Śląskiego Towarzystwa Filmowego.
Ze wstępu
Obserwacji życia filmowego województwa śląskiego towarzyszyła refleksja, czy podział jednolitego do 1918 roku obszaru pomiędzy dwa wrogie państwa, równie mocno wpłynął na tereny Opolszczyzny. Czy jej kinematografia, pozostając częścią silnej kinematografii niemieckiej, rozwijała się bardziej swobodnie, zgodnie ze specyfiką swojej dziedziny? Czy też musiała ulegać presji ideologicznej, jakiej doświadczali właściciele kin Katowic i okolic, choć z inaczej rozłożonymi akcentami nacisku, podyktowanymi chociażby przez zmiany ustrojowe, jakie nastąpiły w Niemczech po 1918 i 1933 roku?
Dokładna analiza materiałów pozwoliła ustalić topografię kin, a także zapytać o ich właścicieli, publiczność i repertuar. Równolegle wyłoniły się kolejne zagadnienia: jakie filmy pokazywano na tutejszych ekranach i czy były cenzurowane? Jak kształtowała się obecność produkcji niemieckich, amerykańskich i polskich w programach kin? Czy istniała jakakolwiek wynikająca z panującej wówczas sytuacji społeczno-politycznej segregacja publiczności? Jaki był stosunek lokalnej administracji oraz rozmaitych instytucji, takich jak partie polityczne, organizacje społeczne, edukacyjne czy też kościelne do filmu? Jaką pozycję zajmowała nowa branża w regionalnym przemyśle, kulturze, biznesie? Skąd rekrutowali się jej menadżerowie i pracownicy?
Wiemy, jakie były reakcje znanych aktorów lub reżyserów na decyzje Josepha Goebbelsa, podczas gdy niewiele osób zastanawiało się nad zachowaniami właścicieli kin czy lokalnej publiczności. Czy dostosowali się do nazistowskich rygorów bez oporu? W jaki sposób narzucone dyrektywy wpłynęły na ekonomikę ich małych interesów. Jaka była reakcja widzów na zmiany repertuarowe, jakie niewątpliwie wtedy nastąpiły? Czy chętnie oglądali filmy propagandowe zamiast rozrywkowych? Jak wyglądała sytuacja polskiej publiczności w prowincji górnośląskiej? Czy w ogóle miała szansę oglądać swoje narodowe filmy? Czy wreszcie unikatowy status Górnego Śląska nadał odmienny kształt tutejszej kinematografii w porównaniu z innymi prowincjami Trzeciej Rzeszy?
Na rynku lokalnym zawsze ciekawie jest obserwować zmagania wielkich z małymi. W Niemczech tym wielkim była Ufa, największy ówczesny europejski koncern medialny, który odważnie podejmował konfrontację z kompaniami hollywoodzkimi. W kraju Ufa zbudowała sieć kin własnych, dostarczając im najlepszy repertuar. Jak zachowywały się w tej sytuacji pozostałe kina niezależne? Czy obrana strategia okazała się skuteczna w zmaganiach z potężnym konkurentem?
W przypadku Górnego Śląska interesującym wątkiem badawczym okazał się status osób narodowości żydowskiej, która w wielu krajach chętnie wiązała się z branżą filmową. Aryjskie przepisy wprowadzone w Trzeciej Rzeszy zrujnowały znakomite kariery wielu artystów. Górnośląscy Żydzi próbowali znaleźć dla siebie azyl w przepisach Konwencji Genewskiej, chroniącej prawa mniejszości. Czy uratowało to niektórych właścicieli przed utratą kin?
Książka stara się odpowiedzieć na powyższe pytania. Obserwujemy, jak mieszkańcy tej peryferyjnej prowincji Niemiec w rozwijającej się dynamicznie dziedzinie zobaczyli swoją szansę na nietuzinkową wtedy ścieżkę zawodową i możliwość pomnożenia kapitału. Podobnie jak dla widzów, kino stało się ich oknem na zmieniający się świat.
Fragment recenzji
Urszula Biel, co uważam za wyjątkowo cenną cechę (…), podchodzi do każdego ustalenia źródłowego, każdego znaleziska, nieznanego detalu z precyzją paleontologia, ale i entuzjazmem odkrywcy. Po prostu czuje się, śledząc karty rozprawy, ogromną satysfakcję z rozpoznawania spraw i poznawania ludzi, którzy przed stu laty tworzyli zręby kinematografii tego kulturowego pogranicza. “Kultura filmowa prowincji górnośląskiej…” przenosi bowiem czytelnika w świat niemieckiej części Górnego Śląska, (…) akcentując transnarodowy charakter rekonstruowanego mikrokosmosu. (…) Lokalne i regionalne walory tekstu nie budzą wątpliwości. Także historyk środkowoeuropejskiej kultury, poszukujący szerszych znaczeń nie powinien być zawiedziony.
Ponadto czytanie rozprawy jest, dzięki umiejętnościom narracyjnym autorki, po prostu przyjemne, co w przypadku rozpraw naukowych bynajmniej nie stanowi normy.
dr hab. Mariusz Guzek, prof. uczelni
Instytut Nauk o Kulturze | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Książkę wydano w serii: „Niemcy – Media – Kultura”, pod patronatem Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego.
Seria „Niemcy – Media – Kultura” poświęcona jest szeroko pojętej problematyce niemcoznawczej w perspektywie kulturowo zorientowanej wiedzy o mediach. Ukazują się w niej zarówno monografie autorskie, prace zbiorowe, antologie, jak i wydania krytyczne źródeł, poświęcone różnym aspektom kultury audiowizualnej niemieckiego obszaru językowego (w tym zwłaszcza filmowej i nowomedialnej) oraz relacjom polsko-niemieckim w tym zakresie.
Kolegium redakcyjne serii tworzą: Stefan Bednarek, Andrzej Dębski, Andrzej Gwóźdź – przewodniczący, Martin Loiperdinger, Krzysztof Ruchniewicz, Izabela Surynt, Marek Zybura.