sala
Solaris
sala
Nostromo

Etiuda & Anima 2022. Blok 4

SLOW LIGHT, HEADPRICKLES, 3 GENARRATIONS, THE VISIT, TO NIE KĄPIEL, DREAMBOOK 33, FORTRESS, DESSERT DACHSCHUND

Kraj, rok:
Polska, 2022
Reżyseria:
Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski, Katarzyna Miechowicz, Paulina Ziółkowska, Mateusz Jarmulski, Po
Producent:
Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski, Katarzyna Miechowicz, Paulina Ziółkowska, Mateusz Jarmulski, Po
Czas trwania:
68 min.
Format:
kie.
Wydarzenie archiwalne
Opis
o festiwalu:
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima jest najstarszym w Polsce festiwalem filmowym konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej – zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych. Centralnym, corocznym punktem imprezy są dwa tytułowe konkursy, w ramach których przyznaje się: w rywalizacji studenckiej obejmującej etiudy fabularne i dokumentalne – Złote, Srebrne i Brązowe Dinozaury oraz Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej festiwalu, zaś w rywalizacji twórców animacji – Złote, Srebrne i Brązowe Jabberwocky i dodatkowo Specjalnego Złotego Jabberwocky’ego dla najlepszej animowanej, studenckiej etiudy festiwalu. Rokrocznie wręczana jest też nagroda Specjalnego Złotego Dinozaura dla wybitnego pedagoga i zarazem czynnego, odnoszącego artystyczne sukcesy twórcy. Od wielu lat, po zakończeniu festiwalu, organizowane są prezentacje filmów nagrodzonych w kraju i za granicą w ramach imprezy Objazdowa Etiuda&Anima.

Blok czwarty
Seanse 6 maja (sobota) i 9 maja (wtorek), 68 min

WERDYKT KONKURSU ANIMA.PL
Jury w składzie: Mariusz Wilczyński (Przewodniczący) Daria Kopiec, Andrea Martignoni na posiedzeniu w dniu 2 grudnia 2022 roku po obejrzeniu 40 filmów
w konkursie ANIMA.PL postanowiło nagrodzić następujące filmy:

Brązowy Żmij i plebiscyt publiczności
SLOW LIGHT / POWOLNE ŚWIATŁO, reż. Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski, Polska, Portugalia 2022, 10’59”

Niewidomy od urodzenia chłopiec niespodziewanie w wieku siedmiu lat dostrzega światło. Badanie wykazuje, że oczy chłopca są tak gęste, że światło, aby dotrzeć do siatkówki, a w konsekwencji obraz, aby dotrzeć do świadomości, potrzebuje siedmiu lat. Ta wada wzroku przekłada się na niedojrzałość człowieka, brak zrozumienia teraźniejszości i opóźnioną analizę dawno minionych wydarzeń. Człowiek nigdy nie jest dostatecznie dojrzały i wciąż tkwi w przeszłości. Film zrealizowany oryginalną techniką przedstawiającą dotykową realność teraźniejszości i przeszłość w animacji 2D.

Srebrny Żmij
HEADPRICKLES / SZCZYPIGŁÓWKI, reż. Katarzyna Miechowicz, Polska 2022, 8’20”

Jeżeli dręczą cię natrętne pytania, takie jak: „Co zapewnia zwycięstwo w konkursie kościotrupów?”, „Jaka ilość plastikowych woreczków jest optymalna do zapakowania jednego banana?” lub „Skąd przyszliśmy?”, „Kim jesteśmy?”, „Dokąd idziemy?” – to świetnie! Szczypigłówki odpowiedzą na co najmniej jedno z nich. Film składa się ze zbioru kilkunastu animowanych fraszek połączonych motywem zapętlenia w absurdzie.

Złoty Żmij – Grand Prix
3 GENARRATIONS / 3 GENARRACJE, reż. Paulina Ziółkowska, Polska 2021, 8’30”

Rodzi się dziecko. Córka staje się matką. Matka staje się babcią. Babcia.... ona po prostu chce umrzeć. Zmiana pokoleń. Członkowie rodziny muszą wejść w cudze buty, wstąpić w nowe role. Ale czyżby? Czy to jest po prostu krok, który się stawia, czy zaproszenie do dziwnego tańca pokoleń? Jeden krok do przodu, dwa kroki do tyłu, aby nie zamienić się we własną matkę.

Wyróżnienie:
THE VISIT / WIZYTA, reż. Mateusz Jarmulski, Polska 2021, 8’

Afrykański las tropikalny. Przez gęstwinę ucieka ciemna postać. Pokrzykiwania myśliwych narastają. Oczy ofiary błyszczą na ciemnej twarzy. Postać,
a dokładniej szympansica, oddycha ciężko, uciekając przez dżunglę. Przestraszone zwierzę dociera do pięknej kolonialnej willi. Zaciekawiona szympansica wchodzi do środka. Opuszczając swoje naturalne środowisko, stanie przed ważnym wyborem. Wizyta to film, który zadaje pytanie o to, gdzie zaczyna się człowieczeństwo.

Specjalny Złoty Żmij dla najlepszej etiudy studenckiej w konkursie ANIMA.PL 2022
THIS IS NOT A BATH / TO NIE KĄPIEL, reż. Pola Włodarczyk, Polska 2022, 7’49”

W pewnej kamienicy mieszkaniec najwyższego piętra po raz kolejny utrudnia życie swoim sąsiadom. Sąsiedzi są zmuszeni do reakcji na jego zachowanie.

Studenckie wyróżnienie jury:
DREAMBOOK 33 / SENNIK 33, reż. Weronika Michel, Polska 2021, 4’

Sennik 33 jest alfabetyczną podróżą poprzez transcendentalne światy snu, wspomnień oraz perypetie cienia. Przez cztery minuty autorka opowiada o własnych skojarzeniach z tłumaczeniami w powszechnym senniku i zaprasza widza do głębokiej immersji  w świat jej fantazji w  akompaniamencie dziwacznych uczuć, kolorów, pojęć i muzyki.

NAGRODY POZAREGULAMINOWE
Wielki Niedoceniony – Nagroda Dyrektora Artystycznego Bogusława Zmudzińskiego
FORTRESS / TWIERDZA, reż. Sławek Zalewski, Polska 2021, 12’54”

Władze ogłaszają stan oblężenia. Dowódcą zostaje niedowidzący staruszek. Zmanipulowani mieszkańcy ufają mu bezgranicznie. Miasto staje się zamkniętą twierdzą. Władze decydują się na oddanie strzału z armaty w kierunku wroga. Wybuch niszczy wszystko. Choć nie ma już nic, wszystko jest pod kontrolą. Twierdza staje się bezpowrotną przeszłością, ale demony czuwają…

Werdykt jury studenckiego
DESSERT DACHSCHUND / DESEROWY JAMNIK, reż. Betina Bożek, Polska 2022, 7’20”

Oryginalna i surrealistyczna opowieść o jamniku, który zamknięty w weselnym torcie ma przynieść szczęście młodej parze. Radosne usposobienie psa nadaje nastrój animacji, która w  lekki i dowcipny sposób podejmuje uniwersalny i istotny w dzisiejszych czasach problem powierzchowności i rytualizmu w traktowaniu najważniejszych chwil w życiu.
Zwiastun
Fotosy