Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Gladiator II
Imago
Po zachodzie słońca: Prawdziwy ból
Gladiator II
Gladiator II
Rodzina w kinie: Królestwo Kensuke + warsztaty Fundacji Iskierka
Anora
Rodzina w kinie: Szkarłatny pilot
Anora
Ars Cameralis: Ich noce
Ars Cameralis: Naga prawda
Ars Cameralis: Filadelfijska opowieść
Rodzina w kinie: Mój sąsiad Totoro
Rodzina w kinie: Nausicaä z Doliny Wiatru
Pora dla seniora: Konklawe
Maryja. Matka ludzkości
Prawdziwy ból
Konklawe
MODOWY KLUB FILMOWY: Gilda
Prawdziwy ból
Złote gody: Teksańska masakra piłą mechaniczną
Gladiator II
PRZEDPREMIERA: Simona Kossak
Jezioro łabędzie [P. Czajkowski] balet | sezon 2024-25
Gladiator II
Filmowe popołudnie dla dzieci: Wspomnienie z wakacji z Bolkiem i Lolkiem + FAMILIJNE SPOTKANIA ARTETERAPEUTYCZNE
Gladiator II
Złote Gody: Emmanuelle
PRZEDPREMIERA: Simona Kossak
Rok z kinem Azji: Wschód księżyca
Historia na ekranie: Niepewność. Zakochany Mickiewicz
PRZEDPREMIERA: Simona Kossak
Lekcje filmowe: Moonage Daydream
Anora
SKOCZ DO KINA – Festiwal filmów rowerowych
PRZEDPREMIERA: Simona Kossak
Anora
Anora
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Dobre uczynki + familijne spotkania arteterapeutyczne
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Złote gody: Rozmowa
PORA DLA SENIORA: Simona Kossak
KF AMBASADA: O-bi, O-ba. Koniec cywilizacji
Rok z kinem Azji: Żegnaj moja konkubino
Najlepsze z najgorszych: Wiklinowy koszyk
Filmowe popołudnie dla dzieci: Rok smoka
Minghun | pokaz z udziałem Jana P. Matuszyńskiego i Marcina Dorocińskiego
Ruchomy Zamek Hauru + prelekcja
Lekcje filmowe: Buntownik bez powodu
Rok z kinem Azji: Zarządca Sansho
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI: Czy radość może rosnąć jak grzyby po deszczu?
Andrea Bocelli. Wielki jubileusz 30-lecia występów | retransmisja koncertu [sezon 2024-25]
Rok z kinem Azji: Siedmiu samurajów
MODOWY KLUB FILMOWY: Panowie w cylindrach
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Dybuk
Der Dibuk
Od 11 do 24 maja na ekranach Kina Kosmos prezentowany będzie nagrodzony na festiwalu w Wenecji film dokumentalny „Książe i dybuk” – historia reżysera i producenta filmowego Michała Wyszyńskiego. Z tej okazji przypominamy metafizyczny horror nakręcony w całości w jidysz, „Dybuk” z 1937 roku. Jest to osadzona na kresach i oparta na klasycznych żydowskich podaniach historia opętanej przez demona 17-letniej Lei.
Przedwojenna Polska była jednym z najliczniejszych skupisk ludności żydowskiej na świecie. Tu, w bliskiej relacji z kulturą polską, rozwijała się wielobarwna i wielojęzyczna kultura Żydów, której owocem stały się m.in. literatura i film, powstające po polsku, w jidysz i po hebrajsku. Nowoczesną sztukę wypełniały wątki tradycyjne – na przykład historia o opętaniu przez dybuka – ale też problemy bardzo współczesne, wyostrzone przez tendencje właściwe dla literackiej czy filmowej awangardy. Dziedziny sztuki nakładały się zresztą na siebie i wzajemnie uzupełniały, dzięki czemu zdobyły sobie uznanie nie tylko żydowskiej publiczności.
"Dybuk" An-skiego (Salomon Zeinwel Rapport) - czteroaktowy dramat opublikowany w Wilnie w 1922 r. odniósł wielki międzynarodowy sukces; wystawiany był na deskach wielu teatrów świata a także wielokrotnie ekranizowany. Na jego podstawie powstały adaptacje telewizyjne i utwory muzyczne (w tym opera).
Waszyński w swym mrocznym filmie przywołał świat chasydów z ich wiarą w siły nadprzyrodzone, które są integralną częścią codzienności, z ich ekstatycznymi tańcami; wykreował świat, w którym istnienie dybuka (duszy zmarłego, biorącej - w poszukiwaniu wiecznego uspokojenia - we władanie ciało żywego) jest całkowicie możliwe a Herem (wypędzenie Żyda martwego lub żywego ze wspólnoty) okazuje się skuteczne.
Osią akcji - podobnie jak w Ślubowaniu - jest niespełniona obietnica dwóch ojców połączenia węzłem małżeńskim swoich dzieci. Wracający po latach tułaczki syn przyjaciela staje się świadkiem przygotowań do ślubu przyrzeczonej mu Lili. Chłopak umiera niespodziewanie by wkrótce wcielić się w ciało ukochanej. Jedynym, który może ją uzdrowić jest cadyk Ezriel. Jego zmagania ze światem pozaziemskim uwieńczone zostają jedynie połowicznym sukcesem.
Natan Gross pisał: Z perspektywy lat widać, że „Dybuk” jest jedynym bodaj przedwojennym filmem żydowskim, który wszedł do historii kina. (Filmoteka Narodowa)
seans z kopii cyfrowej udostępnionej przez Filmotekę Narodową