Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Dzisiaj
Poniedziałek
Jutro
Wtorek
02.01
Czwartek
03.01
Piątek
04.01
Sobota
05.01
Niedziela
06.01
Poniedziałek
07.01
Wtorek
08.01
Środa
09.01
Czwartek
10.01
Piątek
11.01
Sobota
12.01
Niedziela
14.01
Wtorek
15.01
Środa
16.01
Czwartek
19.01
Niedziela
23.01
Czwartek
26.01
Niedziela
28.01
Wtorek
29.01
Środa
06.02
Czwartek
11.02
Wtorek
06.03
Czwartek
10.04
Czwartek
sala
Solaris
20:15
Bilet
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
reż.
Pablo Agüero
Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
17:00
Bilet
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
reż.
Pablo Agüero
Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
19:00
Bilet
PRZEDPREMIERA: Babygirl
reż.
Halina Reijn
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Saint-Exupéry. Zanim powstał Mały Książę
reż.
Pablo Agüero
Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
98 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
To nie mój film
reż.
Maria Zbąska
Polska 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D
16:00
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia 1988
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
86 min.
format:
2D DUB
18:00
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Pod skórą
reż.
Jonathan Glazer
Wielka Brytania, Szwajcaria, USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 17.
czas trwania:
107 min.
format:
2D NAP
14:00
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Wielka przygoda Niny
reż.
Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
Francja 2023
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
79 min.
format:
2D DUB
18:00
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
13:00
Bilet
PRZEDPREMIERA: Flow
reż.
Gints Zilbalodis
Francja, Łotwa, Belgia 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
84 min.
format:
2D
15:00
Bilet
Mój sąsiad Totoro (dubbing)
reż.
Hayao Miyazaki
Japonia 1988
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
86 min.
format:
2D DUB
17:00
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
19:10
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
20:00
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Smok Diplodok
reż.
Wojtek Wawszczyk
Polska 2024
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
93 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + warsztaty
reż.
Juan Jesús García Galocha
Hiszpania 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
93 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
16:00
Bilet
Rodzina w kinie: Solan i Ludwik – Misja Księżyc + warsztaty
reż.
Rasmus A. Sivertsen
Norwegia 2018
kategoria wiekowa:
Od lat 7.
czas trwania:
80 min.
format:
2D DUB
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
UPS...
W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
20:30
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
16:00
Bilet
MODOWY KLUB FILMOWY: Panowie w cylindrach
reż.
Mark Sandrich
USA 1935
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
101 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
Zakochany Sylwester z azjatyckim smaczkiem
reż.
Robert Zemeckis, Sofia Coppola
USA, Japonia
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
360 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
Crossing
reż.
Levan Akin
Szwecja/ Dania/ Francja/ Turcja/ Gruzja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
105 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
20:20
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
14:15
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
16:20
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
20:30
Bilet
PRZEDPREMIERA: Babygirl
reż.
Halina Reijn
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
114 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Czary-mary
Polska, 1964-1973
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
16:15
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
reż.
Brady Corbet
USA, Węgry, Wielka Brytania 2024
kategoria wiekowa:
od 18 lat.
czas trwania:
215 min.
format:
2D NAP
12:15
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
14:15
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
19:30
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
20:20
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
16:15
Bilet
Here. Poza czasem
reż.
Robert Zemeckis
USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
104 min.
format:
2D NAP
18:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Kiedy nadchodzi jesień
reż.
François Ozon
Francja 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
102 min.
format:
2D NAP
20:15
Bilet
Sztuka pięknego życia
reż.
John Crowley
Wielka Brytania, Francja
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
108 min.
format:
2D NAP
16:30
Bilet
W pokoju obok
reż.
Pedro Almodóvar
Hiszpania/ USA 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
106 min.
format:
2D NAP
18:30
Bilet
To nie mój film + prelekcja
reż.
Maria Zbąska
Polska 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
99 min.
format:
2D
20:45
Bilet
Agent szczęścia
reż.
Arun Bhattarai
Bhutan, Węgry
kategoria wiekowa:
Od lat 10.
czas trwania:
94 min.
format:
2D NAP
18:40
Bilet
Nienawiść
reż.
Mathieu Kassovitz
Francja 1995
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
96 min.
format:
2D NAP
16:50
Bilet
PRZEDPREMIERA: The Brutalist
reż.
Brady Corbet
USA, Węgry, Wielka Brytania 2024
kategoria wiekowa:
od 18 lat.
czas trwania:
215 min.
format:
2D NAP
20:40
Bilet
Nienawiść
reż.
Mathieu Kassovitz
Francja 1995
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
96 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Sportowe życie
Polska, 1964-1978
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
20:15
Bilet
PRZEDPREMIERA: Dziewczyna z Igłą
reż.
Magnus von Horn
Dania/ Polska/ Szwecja 2024
kategoria wiekowa:
18+.
czas trwania:
123 min.
format:
2D NAP
18:00
Bilet
Lekcje filmowe: Obcy. Ósmy pasażer Nostromo (wersja reżyserska)
reż.
Ridley Scott
USA/ Wielka Brytania 1979
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
117 min.
format:
2D NAP
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Moje ulubione ciasto
reż.
Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha
Iran/ Francja/ Szwecja/ Niemcy 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
97 min.
format:
2D NAP
10:00
Bilet
Filmowe powtórki do matury: 1984
reż.
Michael Radford
Wielka Brytania 1984
czas trwania:
113 min.
18:30
Bilet
Rok z kinem Azji: Tetsuo: Człowiek z żelaza
reż.
Shinya Tsukamoto
Japonia 1989
kategoria wiekowa:
Od lat 16.
czas trwania:
67 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Magiczne krainy + Hobbit po śląsku dla dzieci
Polska, 1973-1987
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
19:00
Bilet
Najlepsze z najgorszych: ROBOT MONSTER
reż.
Phil Tucker
USA 1953
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
66 min.
format:
2D NAP
15:00
Bilet
Filmowe popołudnie dla dzieci: Urodziny kina
Polska,
kategoria wiekowa:
G (general audiences).
czas trwania:
40 min.
format:
2D
18:30
Bilet
KF AMBASADA: Omen
reż.
Richard Donner
Wielka Brytania/USA 1976
kategoria wiekowa:
15+.
czas trwania:
111 min.
format:
2D NAP
11:00
Bilet
PORA DLA SENIORA: Kiedy nadchodzi jesień
reż.
François Ozon
Francja 2024
kategoria wiekowa:
od 15 lat.
czas trwania:
102 min.
10:00
Bilet
Filmowe powtórki do matury: Niepewność. Zakochany Mickiewicz
reż.
Waldemar Szarek
Polska 2024
kategoria wiekowa:
Od lat 12.
czas trwania:
113 min.
format:
2D
18:00
Bilet
Lekcje filmowe: Obcy – decydujące starcie (WERSJA REŻYSERSKA)
reż.
James Cameron
USA/Wielka Brytania 1986
kategoria wiekowa:
Od lat 15.
czas trwania:
154 min.
format:
2D NAP
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
ANIMA W KOSMOSIE: Hobby animacja – kino Daniela Szczechury
Hobby. Daniel Szczechura
Wydarzenie w cyklu:
Kraj, rok:
Polska, 2002
Reżyseria:
Damian Szczechura
Producent:
Studio Filmowe Anima-Pol (Łódź),
Czas trwania:
180 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
Anima w Kosmosie. Historia polskiej animacji
Spotkanie 6: Hobby animacja - kino Daniela Szczechury
Polska animacja to uznana marka na całym świecie, czego najbardziej spektakularnym dowodem oscarowe statuetki dla „Tanga” Zbigniewa Rybczyńskiego oraz polsko-brytyjskiego „Piotrusia i wilka” Suzie Templeton czy nominacje do tej zaszczytnej nagrody dla „Katedry” Tomasza Bagińskiego oraz polsko-brytyjskiego „Twojego Vincenta” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. „Anima w Kosmosie” to dziewięć atrakcyjnych wieczorów, podczas których najlepszym polskim filmom animowanym towarzyszyć będą spotkania z ich autorami. Gospodarzem cyklu jest Jerzy Armata, autor wielu książek poświęconych animacji.
Każdy z seansów to trwające około 3 godzin spotkanie, gdzie najwybitniejszy znawca polskiej animacji, Jerzy Armata, konsekwentnie będzie przeprowadzał lekcje historii polskiej animacji, bazując na swojej wiedzy i ponad 40 letnim doświadczeniu w branży. Każdemu ze spotkań towarzyszyć będzie prezentacja kilkunastu krótkometrażowych animacji, a gośćmi będą artyści - legendarni twórcy animacji, m.in. Piotr Dumała i Mariusz Wilczyński, który jest autorem oprawy graficznej cyklu.
Podczas szóstego spotkania zaprezentujemy "Hobby. Daniel Szczechura" - pełnometrażowy film animowany, będący autorskim uszeregowaniem własnej twórczości. Kilka filmów reżyser połączył współczesnymi "dokrętkami": początkowo widzimy pustą salę kinową, słyszymy terkot projektora, a na ekranie - etiuda szkolna "Konflikty" rozpoczyna retrospektywę Szczechury. Pod koniec sala się zapełnia... jednym widzem. Jest nim reżyser.
Daniel Szczechura - Scenarzysta, autor opracowania plastycznego i reżyser filmów rysunkowych, wycinankowych, a także dokumentalnych, pedagog. Urodził się 11 lipca 1930 roku w Wilczogębach. Absolwent Wydziału Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (1958) oraz Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi (1962). Studiował także w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1951-52). Członek warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków (STS), gdzie pełnił funkcję scenografa. Od 1961 roku związany ze Studiem Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi. Współpracownik Studia Filmowego Anima-Pol. Od 1970 roku pracownik dydaktyczny warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (od 1988 roku – profesor nadzwyczajny sztuk plastycznych), gdzie na Wydziale Grafiki prowadził Pracownię Filmu Animowanego. W latach 1982-83 pełnił funkcję wiceprezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego (Association Internationale du Film d'Animation – ASIFA).
Początkowo nic nie wskazywało, że Daniel Szczechura – późniejszy klasyk filmu animowanego, jeden ze współtwórców słynnej w latach 60. i 70. ubiegłego wieku polskiej szkoły animacji – przez większość swego życia będzie się zajmował tym rodzajem kina. Zaczynał bowiem od kręconych amatorsko krótkich filmów fabularnych, a w łódzkiej Szkole Filmowej studiował sztukę operatorską, wspomagając często zdjęciami etiudy dokumentalne i fabularne, realizowane przez kolegów z wydziału reżyserii. Pełnienie roli operatora, a więc sprawowanie funkcji – w mniejszym czy większym stopniu – usługowej w stosunku do reżysera, niezbyt mu odpowiadało. Stąd chyba animacja, którą odkrył nieco przypadkowo podczas studiów operatorskich. Ona dawała samodzielność, zbliżała autora do swego dzieła, znacznie ograniczając pośredników w przenoszeniu własnych idei na ekran, zamieniała kino, które ze swej istoty jest sztuką kolektywną, w bardziej indywidualną, osobistą wypowiedź.
Pierwsze filmy Szczechury – Konflikty (1960), Maszyna(1961), Litera (1962) oraz Fotel (1963) – w dużej mierze wynikają ze specyfiki esteesowskiego pojmowania satyry oraz jej społecznej funkcji. Konflikty kierują swe ostrze w stronę cenzury, Maszyna ośmiesza absurdy naszego życia codziennego, Litera wykpiwa ludzką głupotę i nadgorliwość, a Fotel to krótka, skondensowana opowiastka – wręcz instruktaż – o sposobach zdobywania władzy. Grupę satyrycznych filmów Szczechury domykają: Karol (1966), zabawna historyjka o mężczyźnie malującym ukradkiem hasło na murze oraz stróżach porządku, usiłujących mu w tym przeszkodzić, oraz Desant (1968), pełna purnonsensowego humoru, skrząca się dowcipnymi dialogami opowieść o dwóch spadających żołnierzach, którzy wyskoczyli z samolotu, zapominając o spadochronach.
Niebawem miejsce satyrycznych uszczypliwości zajęła w filmach Szczechury filozoficzna zaduma nad sensem ludzkiej egzystencji. Refleksję nad przemijaniem zawartą w Wykresie (1966) kontynuuje w Podróży (1970) i Skoku(1978). Warto zwrócić uwagę, że w obu tych filmach animowany bohater wcale nie jest anonimowy, jego rysy przypominają samego reżysera. To jego dzieła najbardziej osobiste, kto wie – czy nie najważniejsze.
Do rekordowego – pod względem przyznanych nagród i wyróżnień Fotelu – zbliżyło się zrealizowane pięć lat później groteskowe Hobby (1968), efektowna surrealistyczna powiastka o złej, wyrafinowanej kobiecie i naiwnych mężczyznach. Ten film rozpoczął nową ścieżkę w twórczości Szczechury. Miejsce realistycznego opisu, uproszczonego do form prawie abstrakcyjnych, jak w Fotelu czy Wykresie, ale jednak realistycznego, zaczęła zastępować luźna gra wyobraźni, a linearną akcję – penetracja w głąb. W surrealistycznej poetyce utrzymany jest dyptyk: Fatamorgana 1 (1981) i Fatamorgana 2 (1983). To swoiste kino drogi, ale nie wędrują w nim ludzie, a przedmioty. Opowieścią podróżną jest również, pełna poezji i nostalgii, inspirowana plastyką Stasysa Eidrigeviciusa Dobranocka(1997).
Kino Szczechury zaczęło się od opisu rzeczywistości, satyrycznego, przejaskrawionego, szyderczego, ale jednak opisu. Szybko tonację buffo zastąpiło spojrzenie bardziej serio, a dokumentowanie naszej „zewnętrzności” – penetrowanie spraw, które siedzą ukryte gdzieś głęboko w nas.
Szczechura jest laureatem ponad pół setki prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. w Barcelonie, Buenos Aires, Mamai, Montevideo, Oberhausen. Za całokształt twórczości uhonorowano go m.in. w Linzu, Genui, Zagrzebiu i Krakowie, gdzie podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017) – kiedy polska animacja obchodziła swe 70. urodziny – otrzymał statuetkę Smoka Smoków
Jest bohaterem drugiego odcinka cyklu telewizyjnego Jerzego Armaty Anima (2000) oraz filmu dokumentalnego Macieja Giżyckiego Podróże Daniela Szczechury (2005), a także książki Jerzego Armaty Hobby animacja. Daniel Szczechura (Warszawa 2009).
Jerzy Armata - krytyk filmowy i muzyczny, dziennikarz, pedagog. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (1977). W latach 1977-1990 kierownik Działu Filmów Oświatowych i Festiwali w Okręgowym Przedsiębiorstwie Rozpowszechniania Filmów w Krakowie. W latach 1985-1991 – adiunkt w Pracowni Filmu Animowanego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1991 r. – redaktor w Studiu Filmów Animowanych w Krakowie, w latach 1992-2011 – redaktor w krakowskim oddziale „Gazety Wyborczej". Od 2012 – redaktor naczelny „Magazynu Filmowego SFP”. Współpracuje m.in. z „Kinem”, „TVPro”, portalfilmowy.pl. Laureat nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za publikacje poświęcone polskiemu filmowi animowanemu (1989) oraz nagrody SDP dla najlepszego publicysty Małopolski (2012). Autor cykli telewizyjnych poświęconych filmom krótkometrażowym („Małe Kino", „Dwóch ludzi z filmem", „Anima"), felietonista Radia Kraków.
Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Członek Rady Programowej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej, uhonorowanej w 2011 roku nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii najlepsze wydarzenie krajowe. Twórca Akademii Filmowej w Tarnowie, nominowanej w roku 2010 do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wiceprzewodniczący krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Filmowców Polskich, członek zarządów: Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży oraz Sekcji Filmu Animowanego SFP.
Autor monografii: Studio Filmów Animowanych w Krakowie (1995) oraz Filmowy Tarnów. 25 lat Tarnowskiej Nagrody Filmowej (2012), współtwórca wielu książek (m.in. Kino końca wieku (2000), Kręci nas Zebra. 20 lat Studia Filmowego Zebra (2008), Historia kina polskiego (2006), Polski film animowany (2008), Amerykański sen (2009), encyklopedii – m.in. Encyklopedia kina (2003), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film. Kinematografia (1994), Aktualizacje encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej ilustrowanej encyklopedii powszechnej Wydawnictwa Gutenberga, t. 8, Film (1997), Encyklopedia Krakowa (2000), leksykonów i katalogów o tematyce filmowej. Kurator retrospektyw twórczości mistrzów polskiej animacji na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty: w 2007 – Juliana Józefa Antonisza, w 2008 – Alexandra Sroczyńskiego (z tej okazji – książka Kino-Olo, czyli Alexander Sroczyński Show), w 2009 – Piotra Dumały (której towarzyszyła książka Śnione filmy Piotra Dumały), w 2010 – Daniela Szczechury (książka Hobby animacja. Kino Daniela Szczechury), w 2011 – Mariusza Wilczyńskiego (książka Z Armatą na Wilka. Animowany blues Mariusza Wilczyńskiego, uhonorowana Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej), w 2012 – Witolda Giersza (książka Witold Giersz – malarz ekranu napisana wspólnie z Joanną Prosińską-Giersz). Współautor – z Natalią Chojną – wystawy (i towarzyszącego jej albumu) 65 lat polskiej animacji dla dzieci.
(za akademiafilmupolskiego.pl)
Spotkanie 6: Hobby animacja - kino Daniela Szczechury
Polska animacja to uznana marka na całym świecie, czego najbardziej spektakularnym dowodem oscarowe statuetki dla „Tanga” Zbigniewa Rybczyńskiego oraz polsko-brytyjskiego „Piotrusia i wilka” Suzie Templeton czy nominacje do tej zaszczytnej nagrody dla „Katedry” Tomasza Bagińskiego oraz polsko-brytyjskiego „Twojego Vincenta” Doroty Kobieli i Hugh Welchmana. „Anima w Kosmosie” to dziewięć atrakcyjnych wieczorów, podczas których najlepszym polskim filmom animowanym towarzyszyć będą spotkania z ich autorami. Gospodarzem cyklu jest Jerzy Armata, autor wielu książek poświęconych animacji.
Każdy z seansów to trwające około 3 godzin spotkanie, gdzie najwybitniejszy znawca polskiej animacji, Jerzy Armata, konsekwentnie będzie przeprowadzał lekcje historii polskiej animacji, bazując na swojej wiedzy i ponad 40 letnim doświadczeniu w branży. Każdemu ze spotkań towarzyszyć będzie prezentacja kilkunastu krótkometrażowych animacji, a gośćmi będą artyści - legendarni twórcy animacji, m.in. Piotr Dumała i Mariusz Wilczyński, który jest autorem oprawy graficznej cyklu.
Podczas szóstego spotkania zaprezentujemy "Hobby. Daniel Szczechura" - pełnometrażowy film animowany, będący autorskim uszeregowaniem własnej twórczości. Kilka filmów reżyser połączył współczesnymi "dokrętkami": początkowo widzimy pustą salę kinową, słyszymy terkot projektora, a na ekranie - etiuda szkolna "Konflikty" rozpoczyna retrospektywę Szczechury. Pod koniec sala się zapełnia... jednym widzem. Jest nim reżyser.
Daniel Szczechura - Scenarzysta, autor opracowania plastycznego i reżyser filmów rysunkowych, wycinankowych, a także dokumentalnych, pedagog. Urodził się 11 lipca 1930 roku w Wilczogębach. Absolwent Wydziału Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (1958) oraz Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej i Telewizyjnej w Łodzi (1962). Studiował także w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1951-52). Członek warszawskiego Studenckiego Teatru Satyryków (STS), gdzie pełnił funkcję scenografa. Od 1961 roku związany ze Studiem Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi. Współpracownik Studia Filmowego Anima-Pol. Od 1970 roku pracownik dydaktyczny warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (od 1988 roku – profesor nadzwyczajny sztuk plastycznych), gdzie na Wydziale Grafiki prowadził Pracownię Filmu Animowanego. W latach 1982-83 pełnił funkcję wiceprezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmu Animowanego (Association Internationale du Film d'Animation – ASIFA).
Początkowo nic nie wskazywało, że Daniel Szczechura – późniejszy klasyk filmu animowanego, jeden ze współtwórców słynnej w latach 60. i 70. ubiegłego wieku polskiej szkoły animacji – przez większość swego życia będzie się zajmował tym rodzajem kina. Zaczynał bowiem od kręconych amatorsko krótkich filmów fabularnych, a w łódzkiej Szkole Filmowej studiował sztukę operatorską, wspomagając często zdjęciami etiudy dokumentalne i fabularne, realizowane przez kolegów z wydziału reżyserii. Pełnienie roli operatora, a więc sprawowanie funkcji – w mniejszym czy większym stopniu – usługowej w stosunku do reżysera, niezbyt mu odpowiadało. Stąd chyba animacja, którą odkrył nieco przypadkowo podczas studiów operatorskich. Ona dawała samodzielność, zbliżała autora do swego dzieła, znacznie ograniczając pośredników w przenoszeniu własnych idei na ekran, zamieniała kino, które ze swej istoty jest sztuką kolektywną, w bardziej indywidualną, osobistą wypowiedź.
Pierwsze filmy Szczechury – Konflikty (1960), Maszyna(1961), Litera (1962) oraz Fotel (1963) – w dużej mierze wynikają ze specyfiki esteesowskiego pojmowania satyry oraz jej społecznej funkcji. Konflikty kierują swe ostrze w stronę cenzury, Maszyna ośmiesza absurdy naszego życia codziennego, Litera wykpiwa ludzką głupotę i nadgorliwość, a Fotel to krótka, skondensowana opowiastka – wręcz instruktaż – o sposobach zdobywania władzy. Grupę satyrycznych filmów Szczechury domykają: Karol (1966), zabawna historyjka o mężczyźnie malującym ukradkiem hasło na murze oraz stróżach porządku, usiłujących mu w tym przeszkodzić, oraz Desant (1968), pełna purnonsensowego humoru, skrząca się dowcipnymi dialogami opowieść o dwóch spadających żołnierzach, którzy wyskoczyli z samolotu, zapominając o spadochronach.
Niebawem miejsce satyrycznych uszczypliwości zajęła w filmach Szczechury filozoficzna zaduma nad sensem ludzkiej egzystencji. Refleksję nad przemijaniem zawartą w Wykresie (1966) kontynuuje w Podróży (1970) i Skoku(1978). Warto zwrócić uwagę, że w obu tych filmach animowany bohater wcale nie jest anonimowy, jego rysy przypominają samego reżysera. To jego dzieła najbardziej osobiste, kto wie – czy nie najważniejsze.
Do rekordowego – pod względem przyznanych nagród i wyróżnień Fotelu – zbliżyło się zrealizowane pięć lat później groteskowe Hobby (1968), efektowna surrealistyczna powiastka o złej, wyrafinowanej kobiecie i naiwnych mężczyznach. Ten film rozpoczął nową ścieżkę w twórczości Szczechury. Miejsce realistycznego opisu, uproszczonego do form prawie abstrakcyjnych, jak w Fotelu czy Wykresie, ale jednak realistycznego, zaczęła zastępować luźna gra wyobraźni, a linearną akcję – penetracja w głąb. W surrealistycznej poetyce utrzymany jest dyptyk: Fatamorgana 1 (1981) i Fatamorgana 2 (1983). To swoiste kino drogi, ale nie wędrują w nim ludzie, a przedmioty. Opowieścią podróżną jest również, pełna poezji i nostalgii, inspirowana plastyką Stasysa Eidrigeviciusa Dobranocka(1997).
Kino Szczechury zaczęło się od opisu rzeczywistości, satyrycznego, przejaskrawionego, szyderczego, ale jednak opisu. Szybko tonację buffo zastąpiło spojrzenie bardziej serio, a dokumentowanie naszej „zewnętrzności” – penetrowanie spraw, które siedzą ukryte gdzieś głęboko w nas.
Szczechura jest laureatem ponad pół setki prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. w Barcelonie, Buenos Aires, Mamai, Montevideo, Oberhausen. Za całokształt twórczości uhonorowano go m.in. w Linzu, Genui, Zagrzebiu i Krakowie, gdzie podczas 57. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (2017) – kiedy polska animacja obchodziła swe 70. urodziny – otrzymał statuetkę Smoka Smoków
Jest bohaterem drugiego odcinka cyklu telewizyjnego Jerzego Armaty Anima (2000) oraz filmu dokumentalnego Macieja Giżyckiego Podróże Daniela Szczechury (2005), a także książki Jerzego Armaty Hobby animacja. Daniel Szczechura (Warszawa 2009).
Jerzy Armata - krytyk filmowy i muzyczny, dziennikarz, pedagog. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego (1977). W latach 1977-1990 kierownik Działu Filmów Oświatowych i Festiwali w Okręgowym Przedsiębiorstwie Rozpowszechniania Filmów w Krakowie. W latach 1985-1991 – adiunkt w Pracowni Filmu Animowanego krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1991 r. – redaktor w Studiu Filmów Animowanych w Krakowie, w latach 1992-2011 – redaktor w krakowskim oddziale „Gazety Wyborczej". Od 2012 – redaktor naczelny „Magazynu Filmowego SFP”. Współpracuje m.in. z „Kinem”, „TVPro”, portalfilmowy.pl. Laureat nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za publikacje poświęcone polskiemu filmowi animowanemu (1989) oraz nagrody SDP dla najlepszego publicysty Małopolski (2012). Autor cykli telewizyjnych poświęconych filmom krótkometrażowym („Małe Kino", „Dwóch ludzi z filmem", „Anima"), felietonista Radia Kraków.
Selekcjoner i juror wielu festiwali filmowych. Członek Rady Programowej Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Dyrektor artystyczny Tarnowskiej Nagrody Filmowej, uhonorowanej w 2011 roku nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii najlepsze wydarzenie krajowe. Twórca Akademii Filmowej w Tarnowie, nominowanej w roku 2010 do nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii edukacja młodego widza. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Wiceprzewodniczący krakowskiego oddziału Stowarzyszenia Filmowców Polskich, członek zarządów: Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży oraz Sekcji Filmu Animowanego SFP.
Autor monografii: Studio Filmów Animowanych w Krakowie (1995) oraz Filmowy Tarnów. 25 lat Tarnowskiej Nagrody Filmowej (2012), współtwórca wielu książek (m.in. Kino końca wieku (2000), Kręci nas Zebra. 20 lat Studia Filmowego Zebra (2008), Historia kina polskiego (2006), Polski film animowany (2008), Amerykański sen (2009), encyklopedii – m.in. Encyklopedia kina (2003), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film. Kinematografia (1994), Aktualizacje encyklopedyczne. Suplement do Wielkiej ilustrowanej encyklopedii powszechnej Wydawnictwa Gutenberga, t. 8, Film (1997), Encyklopedia Krakowa (2000), leksykonów i katalogów o tematyce filmowej. Kurator retrospektyw twórczości mistrzów polskiej animacji na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty: w 2007 – Juliana Józefa Antonisza, w 2008 – Alexandra Sroczyńskiego (z tej okazji – książka Kino-Olo, czyli Alexander Sroczyński Show), w 2009 – Piotra Dumały (której towarzyszyła książka Śnione filmy Piotra Dumały), w 2010 – Daniela Szczechury (książka Hobby animacja. Kino Daniela Szczechury), w 2011 – Mariusza Wilczyńskiego (książka Z Armatą na Wilka. Animowany blues Mariusza Wilczyńskiego, uhonorowana Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej), w 2012 – Witolda Giersza (książka Witold Giersz – malarz ekranu napisana wspólnie z Joanną Prosińską-Giersz). Współautor – z Natalią Chojną – wystawy (i towarzyszącego jej albumu) 65 lat polskiej animacji dla dzieci.
(za akademiafilmupolskiego.pl)
Nasze wydarzenia