Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Dom latających sztyletów
seans w ramach cyklu 2024. Rok z kinem Azji
21 marca | czwartek | godz. 18:00
Przed seansem prelekcję wygłosi Sławomir Wasiński, filmoznawca i badacz kina Dalekiego Wschodu, autor bloga Wchłonięty przez Orient.
„2024. Rok z kinem Azji” otwiera Przegląd Kina Chińskiego, gdzie obok klasyki kina ChRL prezentujemy też doceniane kino artystyczne, ale i wysokobudżetowe produkcje Państwa Środka.
„Dom latających sztyletów” jest jednym z filarów tego Przeglądu - to jeden z czterech prezentowanych przez filmów mistrza chińskiego kina Zhanga Yimou.
opis filmu:
Chiny za czasów panowania dynastii Tang. Dwóch kapitanów podejrzewa, że piękna tancerka Mei należy do grupy rewolucjonistów, zwącej się Domem Latających Sztyletów. Po jej aresztowaniu kapitan Jin finguje uwolnienie Mei i eskortuje ją do sekretnej siedziby Domu Latających Sztyletów. Jednak w czasie długiej drogi do kwatery buntowników Jin i Mei zakochują się w sobie...
o prelegentce:
Sławomir Wasiński jest filmoznawcą, historykiem filmu, badaczem kina azjatyckiego i krytykiem filmowym. Ukończył filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Interesuje go kino z każdego zakątka świata, ale specjalizuję się w kinematografii azjatyckiej. Interesuje się także kinem dokumentalnym, fantastyką, sci-fi i horrorem w każdym wydaniu. Publikował m.in. na portalach Filmweb, Stopklatka, 5kilo kultury, a także w czasopismach: „Litteraria Copernicana”, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna”, „EKRANy”, „Torii”, „Verte”, „Kontrast”. Jest autorem książek pt. „O kinie wartościowym” (2010) i „Buntownik neonowego boga. O kinowej i telewizyjnej twórczości Tsai Ming-lianga” (2013), a także współautorem publikacji „Cicha eksplozja. Nowe kino Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej” (tom I, 2016) i „Made in Hong Kong. Kino czasu przemian” (2019). Na portalu Bad Taste tworzył cykl zatytułowany Fraktale Azji, który kontynuuje na swoim blogu filmowym o nazwie Wchłonięty przez Orient. Współpracuje z festiwalami filmowymi: Pięć Smaków, Nowe Horyzonty oraz Ars Independent. Pracuje nad książką opisującą temat poetyki kina samurajskiego.
Film zostanie zaprezentowany z taśmy 35mm pochodzącej ze zbiorów Filmoteki Śląskiej w wersji oryginalnej (mandaryńskiej) z polskimi napisami.