Wong Kar Wai. Odrestaurowane arcydzieła

Opis przeglądu

Przegląd filmów Wong Kar Waia, jednego z największych mistrzów światowego kina, pokazywanych z odnowionych kopii, precyzyjnie odrestaurowanych pod kuratelą samego reżysera. Kino, które oglądane po latach wciąż zachwyca formą i treścią: świeże, drapieżne, poetyckie, stylistycznie dopracowane.

Nikt tak pięknie nie opowiadał w kinie o niespełnionej miłości; o drganiach serc tuż po rozstaniu; melancholii, jaka otula te wszystkie stany; i tym szczególnym niepokoju, który nie pozwala bohaterom osiąść w jednym miejscu. To sztuka swoistych poszukiwań, których zalążki odnaleźć możemy w biografii twórcy. Wong jako dziecko imigrantów z Szanghaju wychowywał się w Hongkongu lat 60. w atmosferze obcości. Jako że nie znał języka, to dość szybko jego azylem stało się kino, dzięki któremu poznawał napływy estetyk z zewnątrz – Filipin lub Ameryki Łacińskiej – mające bezpowrotnie wpłynąć na jego artystyczne wybory. I pośród tych doświadczeń powoli kształtowała się wrażliwość hongkońskiego poety obrazu, który później stał się najbardziej rozpoznawalnym spośród twórców z Pachnącego Portu.

Niemal wszystkie filmy Wonga zyskiwały status kultowych natychmiast po swojej premierze, a obok tego stały festiwalowe sukcesy: m.in. w Cannes. Wyznacznikiem stylu reżysera stały się opowieści o niespokojnym duchu lśniących neonami wielkich miast, o bohaterach mijających się w czasie i przestrzeni, o niepokornych buntownikach i pękniętych duszach. Jest mistrzem obrazu – każdy kadr zachwyca u niego kompozycją, kolorem i nasyceniem emocji, które tworzą niezwykłą atmosferę ulotności. Wong to też prawdziwy poeta chwili – spojrzenia i drobne gesty mówią w jego filmach więcej niż słowa. Ma niezwykły talent do komponowania ścieżek dźwiękowych, a każda z nich to prawdziwy skarbiec utworów niszowych, popowych, jak i tych ponownie odkrytych, które w fabule zyskują nowe znaczenia i zostają w zapętleniu na długo po seansie.

Prezentowane w przeglądzie tytuły to najważniejsze filmy w dorobku Wong Kar Waia.
Utkane z momentów, przypadkowych spotkań czy niewypowiedzianych wyznań, stanowią romantyczny zapis Hongkongu (od lat 60. po fikcyjną wizję przyszłości w roku 2046), jak i samych Hongkończyków – postaci, w których natychmiast się zakochujemy. Wcielają się w nie największe gwiazdy hongkońskiego kina: Maggie Cheung, Tony Leung, Faye Wong, Brigitte Lin lub Leslie Cheung. Raz kochają na zabój, a raz uciekają aż do Buenos Aires byleby znaleźć namiastkę ukojenia. Nieważne, czy marzą akurat o kalifornijskim lecie, czy szukają bliskości na ulicach Pachnącego Portu – sinusoida ich emocji ujmuje nas od pierwszych chwil na ekranie. Pędzimy za nimi, dokądkolwiek by się nie udali.

Estetyka filmów Wonga wywarła ogromny wpływ na światowe kino. Dziś na nowo hipnotyzuje teledyskową energią „Chungking Express”, pulsującym rytmem „Upadłych aniołów”, zmysłową atmosferą „Happy Together”, czy wyrafinowaną scenografią „Spragnionych miłości”. Oglądane po latach, stają się estetycznym testamentem pewnej ery, filmowym lustrem czasów, które opuściły Hongkong prawdopodobnie już bezpowrotnie. To filmy, które wchodzą głęboko pod skórę – i zachwycają tak samo przy pierwszym i przy dziesiątym seansie!


Nadzorując proces odrestaurowywania swoich arcydzieł, Wong Kar Wai wraca tym samym do pierwotnych artystycznych zamysłów. Kolory zyskują nowe tchnienie, a kultowe już kadry – inne spojrzenie. Piękne stroje w “Spragnionych miłości” stają się jeszcze bardziej namacalne, a pokłosie niespełnionego romansu wybrzmiewa w „2046” jeszcze posępniej. Zanurzeni w dymie, stojący w życiowym rozkroku pośród neonów Hongkongu, rozedrgani lub pogrążeni w miłosnej chandrze, bohaterowie filmów Wong Kar Waia zapraszają do poszukiwania tych chwil, dla których można poczuć, że po to właśnie powstało kino.

  

Wong Kar Wai

Urodzony w 1956 roku w Szanghaju, skąd jego rodzice wyemigrowali do Hongkongu, kiedy miał pięć lat. Studiował grafikę, przez wiele lat pracował w telewizji, między innymi jako scenarzysta. W 1987 roku stał się współzałożycielem małego studia produkcyjnego i otrzymał możliwość wyreżyserowania debiutanckiego filmu, którym stały się gangsterskie „Kiedy łzy przeminą”, którymi podbił serca lokalnej widowni. Na przestrzeni trwającej blisko 25 lat kariery wypracował unikatowy wizualny styl, którego współtwórcą jest operator większości jego filmów – Christopher Doyle oraz scenograf, kostiumograf i montażysta William Chang. Dzięki „Chungking Express” szturmem podbił międzynarodową publiczność i jurorów największych festiwali. Kilka lat później za „Happy Together” otrzymał jako pierwszy hongkoński artysta nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu filmowym w Cannes. Dziś uważany jest za jednego z najważniejszych i najbardziej wpływowych twórców światowego kina.

 

Program przeglądu:

2 marca, środa, godz. 18:30 Upadłe anioły

8 marca, wtorek, godz. 18:30 Spragnieni miłości

15 marca, wtorek, godz. 18:00 2046

22 marca, wtorek, godz. 18:30 Chungking Express w ramach Klubu Filmowego Ambasada

29 marca, wtorek, godz. 18:30 Happy Together

Brak nadchodzących wydarzeń dla tego cyklu