Witold Sobociński. Filmowe obrazy

WITOLD SOBOCIŃSKI. Filmowe obrazy – 18-19-20.01.2019

Jeden z najwybitniejszych operatorów filmowych odszedł w listopadzie ubiegłego roku w wieku 89 lat.

Początkowo był realizatorem światła i operatorem kamery w ośrodku TVP w Łodzi (1955-59), następnie operatorem filmów dokumentalnych w WF „Czołówka” (1959-64). W 1967 zadebiutował jako operator filmów fabularnych w głośnym obrazie Jerzego Skolimowskiego ” Ręce do góry”. Wieloletni wykładowca w PWSFTviT w Łodzi. W młodości znany muzyk jazzowy, członek zespołu „Melomani”.

18.01 FRANTIC
reż. Roman Polański, USA/Francja 1988, 120 min
w rolach gł. Harrison Ford, Emmanuelle Seigner

Powrót Polańskiego do wielkiej formy po finansowej klapie „Piratów”. Wielki filmowy ukłon w stronę poetyki mistrza Hitchcocka.
Amerykański kardiochirurg Richard Walker przyjeżdża do Paryża wraz ze swą żoną na kongres lekarzy. Kiedy małżonka znika z hotelu w niewyjaśnionych okolicznościach zaczyna się niebezpieczna podróż po peryferiach stolicy. Sam operator pojawia się na ekranie jako gość w lokalu!

Film prezentowany z oryginalnej kopii 35 mm
19.01 SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ
reż. Wojciech Has, Polska 1973, 119 min
w rolach gł. Jan Nowicki, Gustaw Holoubek, Tadeusz Kondrat, Halina Kowalska

Poetycka refleksja na temat przemijania oraz nieuchronności i nieodwracalności śmierci ukazana poprzez historię człowieka, który odwiedzając sanatorium, gdzie przebywał jego zmarły ojciec, przenosi się w tajemniczy, surrealistyczny świat.
Wizualny majstersztyk Witolda Sobocińskiego.

Film będzie prezentowany z odrestaurowanej kopii zrealizowanej pod kierownictwem samego Witolda Sobocińskiego
20.01 TRZECIA CZĘŚĆ NOCY
reż. Andrzej Żuławski, Polska 1971, 101 min
w rolach głównych: Leszek Teleszyński, Małgorzata Braunek
„Jeśli ten film można do czegoś porównać, to tylko do nagle zapalonej olbrzymiej latarni w martwym i monotonnym krajobrazie” – pisano po premierze filmu.
Długometrażowy debiut Żuławskiego stał się jednym z najgoręcej dyskutowanych filmów 1971 roku. Na tle ówczesnej polskiej kinematografii szokował oryginalną strukturą narracji, barokowym przepychem inscenizacji, odważnym łączeniem brutalnego naturalizmu z wizjonerstwem. Wniósł też nową interpretację okresu okupacji, dość odległą od tego, co proponowała „szkoła polska”. Dla takiego filmu konieczna była nowatorska wizja tworzenia filmowych obrazów. Kolejny operatorski majstersztyk Mistrza.

Film będzie prezentowany z odrestaurowanej kopii zrealizowanej pod kierownictwem samego Witolda Sobocińskiego

Bilety w cenie 14 zł (normalne) / 12 zł (ulgowe) dostępne w kasie kina i na filmowa.net: http://www.filmowa.net/?page=1&cycle=142

Brak nadchodzących wydarzeń dla tego cyklu