W blasku Oscarów

W blasku Oscarów | Kino Kosmos w Katowicach, 3-23.02

 

3.02 , niedziela, godz. 18:30
Śpiewak jazzbandu
reż. Alan Crosland, USA 1927, 88 min wyst. Al Jolson, May McAvoy, Warner Oland, Eugenie Besserer

10.02, niedziela, godz. 18:00
Co się zdarzyło Baby Jane?
reż. Robert Aldrich, USA 1962, 134 min wyst. Bette Davis, Joan Crawford, Victor Buono

16.02, sobota, godz. 18:00
Ostatni cesarz
reż. Bernardo Bertolucci, Wielka Brytania/Chiny/Francja/Włochy 1987, 160 min wyst. John Lone, Joan Chen, Peter O’Toole, Tao Wu

23.02, sobota, godz. 18:00
Moonlight
reż. Barry Jenkins, USA 2016, 111 min wyst. Trevante Rhodes, André Holland, Mahershala Ali, Janelle Monáe

 

W ostatnią niedzielę lutego odbędzie się 91. rozdanie nagród Akademii, Oscarów. Przez cały luty przyglądamy się historii tych nagród i przypominamy kilka przełomowych momentów. Postanowiliśmy wyznaczyć cztery typy filmów, które od wielu lat rozbijają oscarowy bank. Będą to: przełom techniczny, starcie gwiazd, widowisko historyczne oraz kino niezależne.

Wydarzenie rozpoczniemy „Śpiewakiem jazzbandu” – pierwszym filmem dźwiękowym. Prelekcję do filmu Alana Croslanda poprowadzą filmoznawcy, prof. Agnieszka Nieracka oraz Mariusz Ciszewski. W kolejnych dekadach za przełomy techniczne specjalne wyróżnienia otrzymywały m.in. „Gwiezdne wojny”, „Poszukiwacze zaginionej arki” czy „Toy Story”.

System gwiazd dyktuje w Hollywood warunki już od ponad wieku. Widzowie uwielbiają oglądać swoich idoli wychodzących z emploi, dokonujących szokujących transformacji lub ścierających się ze swoimi konkurentami z rubryk plotkarskich. Ten ostatni fenomen bezbłędnie wykorzystał Robert Aldrich w „Co się zdarzyło Baby Jane” –  owianym legendą pojedynku na charyzmę pomiędzy aktorkami Bette Davis i Joan Crawford.

W lutym przypominamy trzy filmy zmarłego w listopadzie Bernardo Bertolucciego, wśród nich „Ostatni cesarz” – jeden z najlepszych przykładów wysokobudżetowych widowisk historycznych, które co kilka lat opuszczają oscarowe gale z naręczem statuetek. Przed „Ostatnim cesarzem” dokonali tego „Ben-Hur” czy „Kleopatra”, po nim m.in. „Braveheart” i „Gladiator”. Historię powstania epickiego filmu Bertolucciego przypomni Patryk Chromik.

Od niemal trzech dekad zwycięzcy głównej kategorii coraz częściej pochodzą nie z trybików hollywoodzkiej machiny, a z festiwali – Toronto („American Beauty”, „Miasto gniewu”), Cannes („Artysta”), Wenecji („Birdman”) i mniejszych, jak Telluride. Właśnie tam po raz pierwszy zaprezentowano „Moonlight”, niezależną adaptację sztuki teatralnej, która wywróciła oscarową ceremonię w 2017 roku do góry nogami, zwyciężając w boju o tytuł najlepszego filmu z kasowym hitem „La La Land”. Na pokazie w przededniu tegorocznej gali nad fenomenem dramatu Barry’ego Jenkinsa pochyli się w prelekcji filmoznawczyni Karolina Kostyra.

 

bilety w cenie 12/14 zł dostępne na stronie filmowa.net i w kasie kina

Nadchodzące wydarzenia w tym cyklu