Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Rodzina w kinie: Cudowny chłopak. Biały ptak
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Kicia kocia w przedszkolu
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
LEKCJE FILMOWE: Tylko kochankowie przeżyją
LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino
PORA DLA SENIORA: Bękart
Pora Dla Seniora
MODOWY KLUB FILMOWY: Okno na podwórze
MODOWY KLUB FILMOWY
Spirited Away: W krainie bogów (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Persona
Persona
„Ulisses” sztuki filmowej, jeden z najważniejszych tytułów w historii światowej kinematografii. Kolejna introspekcyjna podróż Bergmana – jeszcze głębsza, mroczniejsza niż trzy lata wcześniejsze „Milczenie”. W obydwu filmach fabuła ograniczona jest do koniecznego minimum – akcja koncentruje się na skomplikowanej relacji dwóch kobiet o skontrastowanych, ale jednocześnie uzupełniających się osobowościach.
„Persona” opowiada historię aktorki, Elisabet Vogler (popisowa rola Liv Ullmann), która grając postać Elektry, milknie na scenie. Badania psychiatryczne eliminują przyczyny fizjologiczne. W celu rekonwalescencji kobieta w towarzystwie pielęgniarki Almy (Bibi Andrersson) wyjeżdża na odosobnioną wyspę. Tutaj rozpoczyna się spektakl emocji, wzajemnej fascynacji i odrazy, pożądania i strachu, gra mowy i milczenia.
Bergman po raz kolejny zamienia twórczość filmową w psychoterapeutyczny rytuał, wyrażający gnębiące go przez niemal całe życie poczucie samotności i metafizycznej pustki. Alter ego reżysera pojawia się w prologu filmu w postaci siedmioletniego chłopca, granego przez Jörgena Lindströma – tego samego aktora, który zagrał jedną z głównych ról w „Milczeniu”. Pomimo iż nie ma związku z głównym wątkiem fabularnym filmu, jego pojawienie się ma znaczenie symboliczne. W kruchej, osamotnionej postaci chłopca jak w zwierciadle odbija się autoportret dorosłego Bergmana. W autobiograficznej książce „Obrazy” pisał „Persona uratowała mi życie. (…) Gdybym nie dał rady, prawdopodobnie bym się nie podniósł”.
...........................................
W tym roku mija 100. rocznica urodzin Ingmara Bergmana. Przez cały rok, każdego miesiąca Filmoteka Śląska będzie zapraszać do udziału w kolejnych wydarzeniach związanych z życiem i twórczością reżysera. W programie znajdą się m.in.: retrospektywa filmów Bergmana, które wyznaczały kierunki sztuki filmowej, pokazy filmów dokumentalnych, wystawy, spotkania z badaczami i miłośnikami twórczości reżysera, dyskusje.