sala
Solaris
UPS...

W wybranym dniu brak seansów w tej sali.
sala
Nostromo
UPS...

W wybranym dniu brak seansów w tej sali.

Okup

Ransom!

Wydarzenie w cyklu:
Kraj, rok:
USA, 1956
Reżyseria:
Alex Segal
Producent:
MGM
Obsada:
Glenn Ford, Donna Reed, Leslie Nielsen
Czas trwania:
109 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis

Przemysłowiec amerykański Stannard staje pewnego dnia w obliczu wstrząsającego faktu: jego synek Andy został porwany przez kidnaperów, którzy żądają okupu w wysokości pół miliona dolarów. Rodzice zdają sobie sprawę, że przestępcy zdecydowani są na wszystko i w razie nie otrzymania okupu zabiją dziecko. Stannard uruchamia wiec wszystkie swoje aktywa, by zebrać potrzebną sumę. Ale rozmowa z reporterem miejscowej gazety Telferem wpływa na zmianę decyzji nieszczęśliwego ojca. Mimo błagań żony, mimo nalegań krewnych, a nawet nieprzychylnego dlań środowiska prasy i opinii publicznej – postanawia nie spełniać żądania kidnaperów.

Polska  premiera miała miejsce w 1961 roku. Film był prezentowany w wersji zdubbingowanej  z udziałem m.in. Czesława Byszewskiego, Wandy Majer i Wieńczysława Glińskiego.

Kidnapping w czasach powstania filmu stał się prawdziwą zmorą, a walka z nim stała się tyleż trudna co i często bezskuteczna.Głośnym echem odbiła się w USA sprawa porwania i zamordowania dziecka słynnego lotnika Charles Lindbergha.
Nagminność tego procederu sprawiła, że był dla filmu przez długi czas tematem „tabu”. Producentom filmowym chodziło o to, by z jednej strony nie rozpowszechniać wyrafinowanych metod stosowanych przez porywaczy, z drugiej nie budzić paniki w społeczeństwie.  Film „Okup” stanowi zatem przełom w kinematografii lat 50. Powstał podobnie jak inne ważne tytuły tej dekady ( „Dwunastu gniewnych ludzi”, „Marty”) w oparciu o widowisko telewizyjne. „Straszna decyzja” - bo taki nosiło ono tytuł - wywarło wielkie wrażenie na ówczesnej widowni i na liczne żądania zostało powtórzone, co wtedy było wypadkiem wyjątkowym. Reżyser Alex Segal był wówczas uznawany za najwybitniejszego współczesnego reżysera teatralnego i telewizyjnego.

Recenzje

„...Powodzenie sztuki telewizyjnej całkowicie usprawiedliwia jej sfilmowanie i przyznać trzeba, że napięcie jakie wywołuje film, jest znacznie większe… Alex Segal wykorzystał kamerę filmową z równym mistrzostwem  jak telewizyjną, a kreacja Glenna Forda wskazuje , jak wiele po tym sympatycznym kowboju z wielu filmów można jeszcze oczekiwać.”
Al Winter „New Yorker”

Seans w cyklu CZWARTEK Z KRYMINAŁEM

Zwiastun
Fotosy