sala
Solaris
sala
Nostromo

Noc na ziemi

Night on Earth

Kraj, rok:
USA, W. Brytania, Niemcy, Francja, Japonia, 1991
Gatunek:
dramat/komedia
Reżyseria:
Jim Jarmusch
Producent:
JVC Entertainment Networks, Locus Solus Entertainment
Obsada:
Gena Rowlands, Winona Ryder, Roberto Benigni
Czas trwania:
129 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
Pięć symultanicznie rozgrywających się historii w kabinach taksówek tej samej nocy w różnych częściach świata. Piękne zdjęcia Fredericka Elmesa i hipnotyzująca muzyka Toma Waitsa wciągają

w nocny klimat miast, a zestawienie poszczególnych epizodów unieważnia ograniczenia czasu

i przestrzeni. Przygodne spotkania odbywają się w Los Angeles, Nowym Jorku, Paryżu, Rzymie i Helsinkach, które jednak w filmie Jarmuscha niewiele różnią się od siebie. Akcja niespiesznie rozwija się, ograniczona do minimum: wybranych postaci, fragmentów przestrzeni, słów.  Najważniejsza staje się chwila pozornie nic nieznaczącego spotkania taksówkarza z pasażerem, „martwy czas”, który ujawnia swoją wartość. Prosty narracyjnie pomysł wciąga, skłania do kontemplacji, pozwalając odkryć niezwykłość w banalnej codzienności.

„Jarmusch wywołuje w widzu nostalgię za światem, którego nie ma, który nam się przyśnił i którego obraz przechowujemy gdzieś w pamięci. Częstuje nas czymś zupełnie niesmacznym, nieatrakcyjnymi przedmieściami wielkich miast, których symbolem staje się wszystko to, co znajduje się po drugiej stronie brooklyńskiego mostu. Uzupełniając filmowe kadry znakomitą muzyką (…) oraz zręcznie dawkując komizm sytuacyjny, wprowadzając nutę nostalgii za czymś bliżej nieokreślonym, sprawia, że widz dostrzega w tym odwróconym wzorcu swoiste piękno i urok zwyczajnych sytuacji”. (Jacek Flig „Jim Jarmusch – świat piękniejszy niż brooklyński most”)

Prelekcja: prof. UŚ dr hab. Piotr Zawojski

Pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Uniwersytecie Śląskim, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów. Wykładał też na Wydziale Radia i Telewizji UŚ, Wyższej Szkole Mechatroniki w Katowicach i Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się problematyką fotografii, filmu i kina, sztuki nowych mediów oraz cyberkultury. Autor książek Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią (2000), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik (2007) Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010), Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów (2012) oraz Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji (2016). Redaktor naukowy Ku filozofii fotografii Viléma Flussera (2004, 2015) oraz tomów Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii (2010), Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu (2015), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów (2015), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia (2017). Dyrektor artystyczny festiwalu „digital_ia” w Szczecinie. Od roku 1999 kieruje działem Filmu i Mediów w kwartalniku „Opcje”.  www.zawojski.com
Zwiastun
Fotosy