Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota (lektor)
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Ponyo + warsztaty [obowiązują zapisy na warsztaty]
RODZINA W KINIE
Filmowe popołudnie dla dzieci: Plastuś i przyjaciele
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Rodzina w kinie: Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
RODZINA W KINIE
Krótka Historia Polskiego Kina: Słońce wschodzi raz na dzień
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Kicia kocia w przedszkolu
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
LEKCJE FILMOWE: Tylko kochankowie przeżyją
LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino
PORA DLA SENIORA: Bękart
Pora Dla Seniora
Back to Black. Historia Amy Winehouse
MODOWY KLUB FILMOWY: Okno na podwórze
MODOWY KLUB FILMOWY
Spirited Away: W krainie bogów (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Filmowe popołudnie dla dzieci: O ptaszku, który nie chciał śpiewać
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Fresh Dressed
Fresh Dressed
reż. Sacha Jenkins, USA, Francja 2015, 90 min
Fresh Dressed (2015) to kompletna opowieść o związkach pomiędzy historią, muzyką i modą hip-hopu, o narodzinach tego fenomenu na plantacjach bawełny niewolniczego Południa, przez płonący Bronx lat 70., po wybiegi wielkich kreatorów mody. Dokument Sachy Jenkinsa to kronika młodzieńczego buntu, imperatywu bycia „fresh” za wszelką cenę i ponad wszystko. Ale także podskórna refleksja nad „wszystkożernością” międzynarodowego rynku modowego i zachłannością popkultury. Dla wszystkich fanów hip-hopu, dla pasjonatów kulturowych kontekstów mody – lektura obowiązkowa.
[fotos: Jamel Shabazz-CNN Films, copyright Samuel Goldwyn Films]
.................................
Hip-hop i moda, czyli narodziny marki (kulturowej)…
Tak, możliwe jest wskazanie okoliczności, w których formował się dress code hip-hopu, natomiast próba definicji i złożenia w modowy katalog wszystkich jego elementów składowych możliwa nie jest. Dlaczego? Bo ta moda, ten styl („styl, który jest wszystkim”) to z jednej strony zbiór bezgranicznie otwarty – na improwizację, na lokalność, na etniczną tożsamość dumnie pielęgnowaną, na subiektywizm i indywidualność gestu jej użytkownika, który jest jednocześnie jej kreatorem, na sprzeciw wobec reguł dyktowanych przez „dobry gust”, konserwatyzm wizerunku i modowy establishment… Jednocześnie w drugiej dekadzie XXI wieku tzw. big fashion hip-hopu to potężny komponent światowego rynku modowego, idący ręka w rękę z jego ikonami i kultowymi markami. To sprzężenie zwrotne, które sprawia, że od brandu Cross Colours powstałego w 1989 roku (z motto marki, jakim było hasło „Ciuchy bez uprzedzeń” – Clothing without Prejudice) po kolekcje Kanye Westa i raperów reklamujących produkty sygnowane przez Chanel, Gucciego i Louisa Vuittona, dokonuje się ciągła wymiana i transfer wzajemnych inspiracji pomiędzy niszową niedawno subkulturą a panteonem światowej mody. Dzisiaj stan ducha zarówno wielkomiejskiej ulicy, która jest środowiskiem naturalnym hip-hopu, jak i modowego wybiegu idealnie oddaje hasło „bądź fresh”.
Co się zdarzyło w obszarze mody hip-hopowej od lat 70. XX wieku po teraźniejszość? Jakie są dzisiejsze must-have, jakie były te sprzed prawie półwiecza? Czy nie dzieje się tak, że owe gadżety, sneakersy, bejsbolówki i baggy pants, dresowe bluzy, stają się swoistymi „tekstami” kultury masowej? I mówią – jak frazy raperów, jak słowa hip-hopowych narracji, które referują poglądy i emocje ich autorów – tych wyjątkowych „tekściarzy” masowej wyobraźni. I jedno, i drugie – hip-hopowy dress code z całą jego zmiennością i formuła raperskiej recytacji – składają się na wizerunek tej szczególnej subkultury… „Poprzez ubrania możesz dostrzec rewolucję, jeśli ta nadchodzi, wszystko możesz zobaczyć i poczuć, obserwując modę” – słowa Diane Vreeland do mody zrodzonej przez hip-hop odnoszą się spektakularnie.
....................................
15.09.2019, godz. 18:00
Fresh Dressed
reż. Sacha Jenkins, USA, Francja 2015, 90 min
....................................
15.09.2019, godz. 20:00
Sztuka rapu (Something from Nothing. The Art of Rap)
reż. Ice-T, Andy Baybutt, USA, W. Brytnania 2012, 106
Prelekcje do filmów: Anita Skwara
Wydarzenie towarzyszy wystawie „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003” prezentowanej w Muzeum śląskim do 29.09.2019