Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Back to Black. Historia Amy Winehouse
2024. ROK Z KINEM AZJI: Duch
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Narzeczona dla kota (lektor)
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Filmowe popołudnie dla dzieci: Plastuś i przyjaciele
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Rodzina w kinie: Kicia kocia w przedszkolu
RODZINA W KINIE
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Tajemniczy świat Arrietty (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Tajemniczy świat Arrietty (dwulektor)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
Back to Black. Historia Amy Winehouse
LEKCJE FILMOWE: Tylko kochankowie przeżyją
LEKCJE FILMOWE, czyli jak czytać kino
PORA DLA SENIORA: Bękart
Pora Dla Seniora
Back to Black. Historia Amy Winehouse
MODOWY KLUB FILMOWY: Okno na podwórze
MODOWY KLUB FILMOWY
Spirited Away: W krainie bogów (napisy)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Spirited Away: W krainie bogów (dubbing)
2024. ROK Z KINEM AZJI
Filmowe popołudnie dla dzieci: O ptaszku, który nie chciał śpiewać
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
Fanny i Aleksander
Wielka filmowa uczta w najlepszym wydaniu. Wyjątkowa okazja, żeby zobaczyć opus magnum Ingmara Bergmana w pełnej reżyserskiej wersji – jedynej zaakceptowanej przez twórcę.
Początek XX wieku. Po śmierci ojca rodzeństwo Fanny i Alexander trafia pod opiekę surowego i oschłego pastora, którego poślubia ich matka. Rodzina przenosi się do zimnych wnętrz biskupiego pałacu, który stanie się miejscem dojrzewania i konfrontacji z najbardziej ukrytymi obsesjami i pragnieniami. Autobiograficzne dzieło Bergmana, łączące odwołania do osobistego kanonu kultury, nawiązania do wcześniejszych filmów z elementami historii rodzinnej, zostało obsypane licznymi nagrodami z Oskarem dla filmu nieanglojęzycznego na czele.
Film „Fanny i Alexander” najczęściej pokazywany jest w wersji trzygodzinnej, która powstała na zlecenie producentów decydujących o finansowaniu i dystrybucji. Ingmar Bergman od początku był przeciwny zarówno skróconej wersji, jak i projekcji filmu w częściach: „Proszę zapomnieć o wersji trzygodzinnej! Uważam, że jest okropna. Ale to był jedyny sposób, żeby zrobić Fanny i Alexander… jedyny… Prawdziwy film Fanny i Alexander trwa ponad pięć godzin, pięć i pół godziny. (…) Ten film trzeba obejrzeć za jednym zamachem, z przerwą na obiad czy kolację.” („Bergman”. Rozmowy przyprowadzili Olivier Assayas, Stig Björkman. Przekład: Maciej Falski, Wojciech Gilewski, s. 86.)
Film zostanie pokazany w odrestaurowanej wersji. W trakcie projekcji filmu odbędzie się 15 minutowa przerwa.
Wydarzenie towarzyszące:
Wystawa poświęcona twórczości Ingmara Bermana. Wśród prezentowanych materiałów znajdzie się m.in. wideoesej prof. Tadeusza Szczepańskiego.
Wideoesej Bergman tworzy filmy stanowił element wystawy Zwierciadło Bergmana powstałej w Muzeum Kinematografii w Łodzi z okazji 10. rocznicy śmierci reżysera. Trzydziestominutowy film jest kuratorskim podsumowaniem całej ekspozycji poświęconej szwedzkiemu twórcy. Prof. Tadeusz Szczepański opowiada o kulisach warsztatu twórczego reżysera, jego podejściu do scenariusza, pracy z aktorem, współpracy z ulubionym operatorem Svenem Nykvistem oraz o 6 dekadach zawodowego rozwoju Bergmana.
Wystawa potrwa od 30 sierpnia do 26 września.