sala
Solaris
sala
Nostromo

Fresh Dressed

Kraj, rok:
USA, Francja, 2015
Gatunek:
dokument/muzyczny
Reżyseria:
Sacha Jenkins
Producent:
Mass Appeal
Czas trwania:
90 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis

Fresh Dressed

reż. Sacha Jenkins, USA, Francja 2015, 90 min 

Fresh Dressed (2015) to kompletna opowieść o związkach pomiędzy historią, muzyką i modą hip-hopu, o narodzinach tego fenomenu na plantacjach bawełny niewolniczego Południa, przez płonący Bronx lat 70., po wybiegi wielkich kreatorów mody. Dokument Sachy Jenkinsa to kronika młodzieńczego buntu, imperatywu bycia „fresh” za wszelką cenę i ponad wszystko. Ale także podskórna refleksja nad „wszystkożernością” międzynarodowego rynku modowego i zachłannością popkultury. Dla wszystkich fanów hip-hopu, dla pasjonatów kulturowych kontekstów mody – lektura obowiązkowa.

[fotos: Jamel Shabazz-CNN Films, copyright Samuel Goldwyn Films]




.................................

Hip-hop i moda, czyli narodziny marki (kulturowej)…

Tak, możliwe jest wskazanie okoliczności, w których formował się dress code hip-hopu, natomiast próba definicji i złożenia w modowy katalog wszystkich jego elementów składowych możliwa nie jest. Dlaczego? Bo ta moda, ten styl („styl, który jest wszystkim”) to z jednej strony zbiór bezgranicznie otwarty – na improwizację, na lokalność, na etniczną tożsamość dumnie pielęgnowaną, na subiektywizm i indywidualność gestu jej użytkownika, który jest jednocześnie jej kreatorem, na sprzeciw wobec reguł dyktowanych przez „dobry gust”, konserwatyzm wizerunku i modowy establishment… Jednocześnie w drugiej dekadzie XXI wieku tzw. big fashion hip-hopu to potężny komponent światowego rynku modowego, idący ręka w rękę z jego ikonami i kultowymi markami. To sprzężenie zwrotne, które sprawia, że od brandu Cross Colours powstałego w 1989 roku (z motto marki, jakim było hasło „Ciuchy bez uprzedzeń” – Clothing without Prejudice) po kolekcje Kanye Westa i raperów reklamujących produkty sygnowane przez Chanel, Gucciego i Louisa Vuittona, dokonuje się ciągła wymiana i transfer wzajemnych inspiracji pomiędzy niszową niedawno subkulturą a panteonem światowej mody. Dzisiaj stan ducha zarówno wielkomiejskiej ulicy, która jest środowiskiem naturalnym hip-hopu, jak i modowego wybiegu idealnie oddaje hasło „bądź fresh”.

Co się zdarzyło w obszarze mody hip-hopowej od lat 70. XX wieku po teraźniejszość? Jakie są dzisiejsze must-have, jakie były te sprzed prawie półwiecza? Czy nie dzieje się tak, że owe gadżety, sneakersy, bejsbolówki i baggy pants, dresowe bluzy, stają się swoistymi „tekstami” kultury masowej? I mówią – jak frazy raperów, jak słowa hip-hopowych narracji, które referują poglądy i emocje ich autorów – tych wyjątkowych „tekściarzy” masowej wyobraźni. I jedno, i drugie – hip-hopowy dress code z całą jego zmiennością i formuła raperskiej recytacji – składają się na wizerunek tej szczególnej subkultury… „Poprzez ubrania możesz dostrzec rewolucję, jeśli ta nadchodzi, wszystko możesz zobaczyć i poczuć, obserwując modę” – słowa Diane Vreeland do mody zrodzonej przez hip-hop odnoszą się spektakularnie.

....................................

15.09.2019, godz. 18:00

Fresh Dressed

reż. Sacha Jenkins, USA, Francja 2015, 90 min

....................................

15.09.2019, godz. 20:00

Sztuka rapu (Something from Nothing. The Art of Rap)

reż. Ice-T, Andy Baybutt, USA, W. Brytnania 2012, 106

Prelekcje do filmów: Anita Skwara

Wydarzenie towarzyszy wystawie „Zajawka. Śląski hip-hop 1993-2003” prezentowanej w Muzeum śląskim do 29.09.2019

Zwiastun
Fotosy