Ta strona korzysta z plików cookie, abyśmy mogli zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje strony internetowej są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Fenicki układ
Nasze Monte
Brzydka siostra
Wakacje dla dzieci: Królestwo siedmiu mórz
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Fenicki układ
Brzydka siostra
Dziewczyna z Kolonii
Fenicki układ
Brzydka siostra
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Materialiści
Drugi akt
Pewnego razu w Paryżu
Nasze Monte
Materialiści
Brzydka siostra
Drugi akt
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Materialiści
Dziewczyna z Kolonii
Dziewczyna z Kolonii
Drugi akt
Rodzina w kinie: Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka + język hiszpański
Rok z kinem Azji: Ramen. Smak wspomnień
Materialiści
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Materialiści
Rok z kinem Azji: Szpieg
Dziewczyna z Kolonii
Pewnego razu w Paryżu
Magia Podlasia. Szeptuchy
Materialiści
Wakacje dla dzieci: Szopy w natarciu
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Drugi akt
Dziewczyna z Kolonii
Piknik pod Wiszącą Skałą
Dziewczyna z Kolonii
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Ucieczka z kina „Wolność” + spotkanie
Materialiści
Nasze Monte
Wakacje dla dzieci: Szopy w natarciu
Bezlitosny
Rodzina w kinie: Felek i Tola ratują las
Rok z kinem Azji: Ramen. Smak wspomnień
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
Wakacje dla dzieci: Królestwo siedmiu mórz
Magia Podlasia. Szeptuchy
Bezlitosny
Rodzina w kinie: Basia – mam swój świat
Rodzina w kinie: Królestwo siedmiu mórz + warsztaty
LYNCH NA BIS: Głowa do wycierania
Lynch na bis: Zagubiona autostrada
LYNCH NA BIS: David Lynch: Żyć sztuką
Materialiści
Rok z kinem Azji: Upadłe anioły
Pewnego razu w Paryżu
PORA DLA SNIORA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
Materialiści
Pewnego razu w Paryżu
Rok z kinem Azji: Akira
Pewnego razu w Paryżu
Has. Kroniki wyobraźni: Pętla
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Dziewczyna z Kolonii
Lynch na bis: Zagubiona autostrada
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
Wakacje dla dzieci: Flow
Piknik pod Wiszącą Skałą
Pewnego razu w Paryżu
Rok z kinem Azji: Upadłe anioły
PRZEDPREMIERA: Boska Sarah Bernhardt
Wakacje dla dzieci: Królestwo siedmiu mórz
Filmowe popołudnie dla dzieci: wzdłuż Ameryki Południowej + język hiszpański
Pewnego razu w Paryżu
PRZEDPREMIERA: Słone lato
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Brzydka siostra
Drugi akt
Piknik pod Wiszącą Skałą
Pewnego razu w Paryżu
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Drugi akt
KF AMBASADA: Potomstwo (The Brood)
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
Wakacje dla dzieci: Flow
Pewnego razu w Paryżu
Materialiści
Rok z kinem Azji: Happy Together
Brzydka siostra
Follemente. W tym szaleństwie jest metoda
Pewnego razu w Paryżu
Drugi akt
Piknik pod Wiszącą Skałą
Wakacje dla dzieci: Niesamowite przygody skarpetek
Wakacje dla dzieci: Oskar, Patka i Złoto Bałtyku
Rok z kinem Azji: Tokijskie opowieści
Vinci 2
Wakacje dla dzieci: Basia – mam swój świat
PRZEDPREMIERA: Diamenty (Modowy Klub Filmowy)
Vinci 2
Filmowe popołudnie dla dzieci: wędrowcy
Traviata [Operowe Lato 2025]
Vinci 2
Rok z kinem Azji: Happy Together
Perfect Days
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Pora dla seniora: Pewnego razu w Paryżu
PRZEDPREMIERA: Boska Sarah Bernhardt
Małe miłości
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości. 25-lecie premiery + prelekcja
Życie Chucka
Skazani na Shawshank. Weekend ze Stephenem Kingiem.
Rok z kinem Azji: Spragnieni miłości. 25-lecie premiery
Życie Chucka
Filmowe popołudnie dla dzieci: cztery kółka
PRZEDPREMIERA: Bird
Życie Chucka
Rok z kinem Azji: 2046 + prelekcja
Lynch na bis: Zagubiona autostrada
Najlepsze z najgorszych: Barbarzyńska nimfomanka w piekle dinozaurów
Rok z kinem Azji: 2046
Romeo i Julia [Operowe Lato 2025]
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Filmowe popołudnie dla dzieci: owadzie sprawy
Agent szczęścia
Jack Lemmon 100: Chiński syndrom + prelekcja
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Filmowe popołudnie dla dzieci: kocie przygody
KF AMBASADA: Amadeusz
Łucja z Lammermooru [Operowe Lato 2025]
Filmowe popołudnie dla dzieci: opiekunowie
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Dzień świra + spokanie z reżyserem
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
Filmowe popołudnie dla dzieci: koniec lata
Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery
Has. Kroniki wyobraźni: Szyfry
Rigoletto [Operowe Lato 2025]
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
MODOWY KLUB FILMOWY: Pół żartem, pół serio | Jack Lemmon 100 + Moda na Kosmos
André Rieu. Przetańczyć całą noc! Retransmisja letniego koncertu z Maastricht 2025
Aktualny repertuar znajdziesz na Bilety24!
Staramy się przywrócić nasz repertuar tak szybko jak to tylko możliwe.
Aktualne seanse możesz znaleźć tutaj
Caravaggio
Caravaggio

Film, w którym Derek Jarman odkrył Tildę Swinton oraz Seana Beana. Dla obojga aktorów był to kinowy debiut, otwierający im drogę do trwającej do dziś kariery. „Caravaggio” to wysmakowana wizualnie, przesycona wyrafinowanym erotyzmem biografia barokowego malarza Michelangelo Merisi da Caravaggio (Nigel Terry), który konfrontował w swoich obrazach biblijną tematykę ze współczesną mu społeczną obłudą. Jarman skupia się na relacjach artysty z modelami (Caravaggio często zatrudniał w tym charakterze pijaków i prostytutki) oraz zamawiającym u niego obrazy kardynałem Del Monte. W świat baroku reżyser wrzuca drobne elementy współczesności (kalkulator, motocykl, maszyna do pisania), budując w ten sposób pomost pomiędzy teraźniejszością a przeszłością.
................................................
31 stycznia 2017 roku przypada siedemdziesiąta piąta rocznica urodzin Dereka Jarmana. Z tej okazji przypominamy trzy filmy z jego bogatego i różnorodnego dorobku: „Caravaggio”, „Ostatnich Anglików” oraz „Blue”.
Brytyjski artysta był jednym z pionierów filmowego postmodernizmu oraz tzw. nowego kina queerowego, które na początku lat 90. poszukiwało nowej estetyki do opowiadania o mniejszościach seksualnych i wszelkiego rodzaju odmieńcach. Należy jednak pamiętać, że Derek Jarman był nie tylko reżyserem, ale też malarzem i poetą. Kręcił również teledyski, m.in. dla grup Pet Shop Boys, Sex Pistols czy The Smiths. W całej tej różnorodnej twórczości jest jeden podstawowy element wspólny: kolor.
Fascynacja Jarmana kolorem objawia się w niemal wszystkich jego dziełach. Najwyraźniej widoczna jest w malarstwie, odnajdziemy ją jednak również w jego tekstach. Twórca napisał fascynujący poetycki traktat o barwie pt. „Chroma: A Book of Color”.
To właśnie kolor pozwalał Jarmanowi na opowiadanie o świecie w wywrotowy sposób. Podczas gdy dominująca kultura skupiała się na kształcie, reżyser eksplorował świat barw, dostrzegając w nich odbicie odmiennego porządku świata. Derek Jarman w punkowym duchu opowiadał o tożsamości swojej i swoich społeczności (queerowej i brytyjskiej), za oręż mając wszystkie kolory tęczy.
Jarman zmarł w 19 lutego 1994 roku w wyniku powikłań związanych z AIDS. Pomimo postępujących problemów ze wzrokiem, tworzył niemal do końca swojego życia. Legenda głosi, że ostatnim kolorem, który widział był błękitny – stąd tytuł jego ostatniego filmu, „Blue”.
Paweł Świerczek
Filmy Dereka Jarmana pokazywane w ramach retrospektywy zostaną zaprezentowane w Polsce dzięki pozyskanym z zagranicy licencjom. Pokazy będą jednorazowe.
Seanse odbywać się będą w kinie Kosmos, przy ul. Sokolskiej 66 w Katowicach.:„Caravaggio” - 29.01, godz. 19:30, „Ostatni Anglicy” - 30.01, godz. 19:30 oraz „Blue” - 31.01, godz. 19:30. Szczegółowe informacje: www.kosmos.katowice.pl

PORA DLA SNIORA: Follemente. W tym szaleństwie jest metoda

Monty Python i Święty Graal. 50-lecie premiery

TRZY DEKADY POLSKIEGO ABSURDU: Ucieczka z kina „Wolność” + spotkanie
