Filmoteka Śląska przedstawia: Sekrety Parku Śląskiego
POKAZY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
RODZINA W KINIE: Yakari i wielka podróż
RODZINA W KINIE
RODZINA W KINIE: Yakari i wielka podróż
RODZINA W KINIE
Rodzina w kinie: Nawet myszy idą do nieba
RODZINA W KINIE
KINO DOBRYCH EMOCJI: Belle (dubbing)
KINO DOBRYCH EMOCJI
KLUB FILMOWY AMBASADA: Złodzieje rowerów
Klub Filmowy Ambasada
PORA DLA SENIORA: Szalony świat Louisa Waina
Pora Dla Seniora
KINO DOBRYCH EMOCJI: Sala samobójców. Hejter
KINO DOBRYCH EMOCJI
Seans z lektorką: Trzy piętra
SEANS Z LEKTOREM/LEKTORKĄ
Bauhaus i miasto przyszłości. Spotkanie z książką „Malarstwo, fotografia, film” Lászla Moholya-Nagya
POKAZY FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Hamlet [sezon 2021-22]
Opera – Transmisje z Metropolitan Opera w Nowym Jorku
Dzień Dziecka | Filmowe Popołudnie dla Dzieci: Warsztaty dźwiękowe Asi Miny – Kropkolandia
FILMOWE POPOŁUDNIE DLA DZIECI
LEKCJE FILMOWE: Wejście smoka
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
Moda na Kosmos: Spragnieni miłości
Moda na Kosmos
Dzień Dziecka | Rodzina w kinie: Warsztaty dźwiękowe Asi Miny – W PUNKT
RODZINA W KINIE
ROK GROZY: Kot o dziewięciu ogonach
2022. ROK Z KINEM GROZY
KLUB FILMOWY AMBASADA: Rodzina Addamsów
Klub Filmowy Ambasada
LEKCJE FILMOWE: Easy Rider
LEKCJE FILMOWE – czyli jak czytać kino…
ROK GROZY: Dzieci nocy
2022. ROK Z KINEM GROZY
Złoty wiek i Pies andaluzyjski
L'âge d'or

96. spotkanie Klubu Filmowego Ambasada będzie wyjątkowe z dwóch powodów: po raz pierwszy spotkamy się z kinem genialnego hiszpańskiego surrealisty, a po drugie zaprezentujemy aż dwa filmy Luis Buñuela: "Psa andaluzyjskiego" (1929) oraz "Złoty wiek" (1930).
Prelekcję wygłosi łódzka kulturoznawczyni oraz dziennikarka filmowa Diana Dąbrowska, autorka bloga Pani Kadrowa.
Pies andaluzyjski, reż. Luis Buñuel, Salvador Dali, Francja 1929, 16 min
Niespełna 20-minutowy film, który stał się początkiem kina surrealistycznego. Obraz składa się z kilku luźnych scen, które nie pozostają ze sobą w żadnym konkretnym związku. Jedyną rzeczą, która je łączy jest chęć zaszokowania widza. Oglądamy zatem człowieka trzymającego na sznurku obciętą dłoń, zbliżenie rozcinanego brzytwą oka, czy dwa fortepiany, wewnątrz których znajdują się rozkładające ciała osłów.
Złoty wiek, reż. Luis Buñuel, Francja 1930, 60 min
Akcja filmu toczy się w bliżej nieokreślonych realiach. Ukazując relacje miłosne mężczyzny z kobietą, "Złoty wiek" stanowi jednocześnie atak skierowany przeciwko tradycyjnym wartościom i obłudzie arystokracji. Złoty wiek został wykonany przy wsparciu mecenasa kultury, wicehrabiego Charles’a de Noailles, który zapewnił Buñuelowi pełną swobodę twórczą.
Mimo że utwór zawierał krytykę wszelkich form organizacji społecznej, został bez większych problemów zaakceptowany przez cenzurę. Dopiero po uroczystej premierze, na skutek ataków ze strony nacjonalistycznych i antysemickich bojówek, wywiązał się ferment, który doprowadził do zakazu wyświetlania tego filmu w kinach. Zakaz ten faktycznie trwał aż do 1981 roku, kiedy to kina francuskie zaczęły go ignorować. Film po powrocie do kin został zrehabilitowany przez krytykę filmową, która odniosła się do niego jednoznacznie pozytywnie. Ze względu na konsekwentną realizację postulatów surrealizmu oraz odwagę w łamaniu norm obyczajowych i religijnych film Buñuela zapewnił sobie trwałe miejsce w historii kina.