sala
Solaris
sala
Nostromo

Noce Cabirii

Le notti di Cabiria

Kraj, rok:
Włochy, Francja, 1957
Gatunek:
dramat
Reżyseria:
Federico Fellini
Producent:
Dino de Laurentiis
Obsada:
Giulietta Masina, François Périer, Amedeo Nazzari, Dorian Gray
Czas trwania:
110 min.
Wydarzenie archiwalne
Opis
„Noce Cabirii” domykają trylogię, której pozostałymi ogniwami są „La strada” i „Niebieski ptak”. Film opowiada o losach rzymskiej prostytutki, która pomimo ciągłych upokorzeń i rozczarowań każdego dnia i każdej nocy uparcie marzy o odmianie losu. W świecie bohaterki balansującej na granicy snu i rzeczywistości liczy się przede wszystkim nadzieja i niegasnące poszukiwanie ciepła drugiego człowieka. Pewnego dnia bohaterka poznaje Oscara, który ma przynieść zwrot w jej życiu.

„Noce Cabirii” są filmem skromnym, opowiadającym o wielkich sprawach szeptem. A jednak film Felliniego został okrzyknięty jednym z najważniejszych dzieł w historii kinematografii, o którym napisano morze słów, obsypano nagrodami na najważniejszych festiwalach m.in.: Złota Palma dla Gulietty Masiny w Cannes oraz Oskar dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.  Talent narracyjny reżysera i nieprawdopodobna wyobraźnia wizualna nie wystarczyłyby, gdyby nie wielka rola Masiny. To ona sprawia, że film Felliniego wgryza się w pamięć, a finał, w którym zrozpaczona i porzucona Cabiria znów podejmuje walkę, wydobywa całą magię i siłę złotego ekranu.

Prelekcja: prof. UŚ dr hab. Piotr Zawojski

Pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach na Uniwersytecie Śląskim, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów. Wykładał też na Wydziale Radia i Telewizji UŚ, Wyższej Szkole Mechatroniki w Katowicach i Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się problematyką fotografii, filmu i kina, sztuki nowych mediów oraz cyberkultury. Autor książek Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią (2000), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik (2007) Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010), Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów (2012) oraz Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji (2016). Redaktor naukowy Ku filozofii fotografii Viléma Flussera (2004, 2015) oraz tomów Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii (2010), Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu (2015), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów (2015), Teoria i estetyka fotografii cyfrowej. Antologia (2017). Dyrektor artystyczny festiwalu „digital_ia” w Szczecinie. Od roku 1999 kieruje działem Filmu i Mediów w kwartalniku „Opcje”. www.zawojski.com
Zwiastun
Fotosy